• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Navigon 70 premium truck

F

F.d. 10471

Guest
Hej, Någon som testat denna gps:en ? Skulle vara kul att höra andras åsikter om Lastbils funktionen m.m.
Har precis köpt denna och tänkte ha den när jag kör lastbil och har inte riktigt hunnit se om det fungerar som utlovat, att den hittar vägar anpassade för längden, bredd, höjd, tyngd m.m

Min första negativa synpunkt är att när jag knappar in att jag kör farligt gods i gps:en så vill den ändå lotsa mig genom tingstadstunneln i Göteborg och då visar den ju genast hur opålitlig åtminstånde den funktionen är.

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Navigon 70 premium truck

Jag tror att kartmaterialet ännu har bristande noteringar om detta. Har du provat att uppdatera kartorna?

Home-car

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2025

Hej!

Senast jag såg något om funktionen för fordonens storlek, (det var i och för några månader sedan), var inte kartorna utbyggda i andra länder är Storbritannien, Frankrike, Tyskland och Benelux. I Sverige anger man att funktionen gäller för de större genomfartsvägarna, vilka normalt är körbara för fordon med höjd upp till 4,5 meter. Tingstadstunneln borde dock gälla som ett större genomfartsled.

Mvh

Home-car

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Sverige ligger ljusår efter Europa. I fjol när vi körde genom eu och ner i Bosnien och Kroatien var alla hastigheter rätt överallt. Här hemma är det inte många sträckor som är helt rätt. Särskilt inte på Gotland och i tätorter.

"Trucken" fungerade mycket bra i eu i år (Sverige - Kroatien)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det samma gäller Navigons app till smartphones! 60- och 80sträckor är inte rätt inlagda på många sträckor.
Däremot funkar appen iGO Primo klockrent både hemma och utomlands, den har 2011 års kartor (Navteq).

F

F.d. 27588

Guest

Knarrevik.

Måste man ha dataroamingen på när man använder IPAD:en eller Iphone, Galaxy S m.fl. som navigator utomlands?

F

F.d. 12358

Guest

Nej, dataroaming måste inte vara på eftersom alla kartor är nerladdade till Iphone/Ipad. Men det finns en funktion som kollar upp köer och ger alternativa vägar via dataroaming, och den har jag avstängd utomlands.

EuraM

HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
5324
Medlemskap
2025

Någon som köpt Navigon 70 Premium Caravan&Truck till det förmånliga erbjudandet som erbjuds här?
Erfarenheter? Vad ingick?
Tja, sugen är man på detta så ni som har något att dela med er av, ge mig gärna synpunkter:)

F

F.d. 52994

Guest

Jag använder Navigon Truck. Jag har ställt in den på 60 ton och höjd 5 meter, men inte har jag fått någon varning, jag skall kontakta Navigon support till veckan och fråga om detta, i övrigt är jag nöjd med den. Jag har en äldre modell som jag oxå var nöjd med, förutom att det inte gick att lägga in kordinater, men det gör det i den nya

F

F.d. 52908

Guest

Hej. Jag köpte en sådan GPS för två månader sedan. Av någon anledning så la den av och blev svart i rutan. Eftersom det var garanti så var det inga problem att byta. Bytte till en Tomtom 1005 som jag är mycket nöjd med. Tycket inte om upplägget på Navigon, färgena, hur ofta har man användnig för uppgifter om bilens storlek. meter över havet osv. info man inte vill ha går ju att ta bort, så detta är min personliga känsla och många gillar nog den.
/Sören

F

F.d. 7747

Guest

Hej. Jag köpte en sådan GPS för två månader sedan. Av någon anledning så la den av och blev svart i rutan. Eftersom det var garanti så var det inga problem att byta. Bytte till en Tomtom 1005 som jag är mycket nöjd med. Tycket inte om upplägget på Navigon, färgena, hur ofta har man användnig för uppgifter om bilens storlek. meter över havet osv. info man inte vill ha går ju att ta bort, så detta är min personliga känsla och många gillar nog den.
/Sören
:yes:Har också köpt en , det där med färgerna kan man ju alltid ha synpunkter om , jag köpte min närmast därför att man kan lägg in längd , höjd ooch vikt , åker ju rätt mycket ner åt Spanien till och då med hb på 5 ton och ca 8,30 cm lång , och då kan det kännas rätt skönt i större städer nere i Europa om den inte leder in en på alla småvägar utan håller sig till dom stora genomfarterna .
Sedan det här med höjd och vikt mm. är ju vad jag förstår fortfarande ganska dåligt utbyggt här i svedala , men här är ju inte heller städerna så stora och virrar man bort sig hemma vid kan man ju åtminstone språket .
Har nu kört med den i drygt en månad och jag tycker nog att den skött sig som jag förväntade mig .
:yes:Rulla Lungt .

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Testad i senaste nummer av tidningen Husbil o Husvagn. Ander Witt har gjort testet.. Kartorna hänger inte med, inte ens i UK där de skall vara uppdaterade enligt tillverkarna. Han har testat Navigon och Garmin som båda bygger på samma kartmaterial (Navteq) och med samma dåliga resultat pga brister i kartmaterialet.

EuraM

HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
5324
Medlemskap
2025

Trevligt med några snabba svar!
Hur är det med TMC? Ingick det eller fick man köpa till?
Var det något som man "måste" köpa till eller är den tillräcklig i sitt grundutförande?
Vad jag förstår går inte Live-tjänsterna att använda alls i denna apparat?

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023

TMC ingår, men som du skriver så går inte Live att använda.

Vad du ska köpa så är det två års kartuppdatering, som man får 80% rabatt på om man köper det inom 30 dagar efter att man första gången registrerat produkten i Navigon fresh.
/Bertil

Toppen