• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Navigeringsappar mm - Tips

BoEr

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2025
Det är fantastiskt vilken utveckling det varit under de senaste åren beträffande hjälpmedel för att hitta bra resmål och navigering dit.
Navigatorerna blir allt bättre, och allt fler appar med resmål finns att tillgå.
Dessutom, vi har en guldgruva här på forumet - HBK-platserna!

Visar här mitt upplägg i mobiltelefon (Galaxy Note 4) och platta (Nexus 7). Jag har gjort samma installationer i båda. Just in case.

Offline, utan internet, kommer jag långt med bara min navigeringsapp CoPilot (utgångspunkt Lübeck i exemplet):
  • Archies - Bordatlas (med ref till böckerna) - Bordershops - Campercontact - HBK - myLPG

Screenshot_2015-02-12-11-40-50.jpg Screenshot_2015-02-12-11-41-31.jpg Screenshot_2015-02-12-11-41-56.jpg Screenshot_2015-02-12-11-42-31.jpg Screenshot_2015-02-12-11-43-51.jpg Screenshot_2015-02-12-11-44-14.jpg

Jag kan köra Locus Pro och vissa andra appar offline, men upplevelsen blir skönast när jag är uppkopplad till internet. Fortfarande i Lübeck, favoriten Locus Pro:
  • Översikt - Välj en Bordatlasplats - Länka till Chrome för beskrivning - en HBK plats med bild och beskrivning

Screenshot_2015-02-12-11-47-05.jpg Screenshot_2015-02-12-11-50-42.jpg Screenshot_2015-02-12-11-52-41.jpg Screenshot_2015-02-12-11-53-45.jpg

Här är alla mina POI's i Locus Pro, plus en bild som visar alla mina POI- och andra husbilsappar (i mobilen har jag även Sygic):

Screenshot_2015-02-12-11-54-24.jpg Screenshot_2015-02-12-12-12-23.jpg

Vore väl 17 om jag skulle missa en bra plats.
Bara att välja och beordra navigering!

Överarbetat? Kanske, men jag bara älskar att hålla på med det!
Kanske nåt tips iallafall?

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigeringsappar mm - Tips

Resultatet blir detta på kartan:

image.jpg

Klicka på valfri nål och navigera dit med installerad navigeringsapp, även i offlineläge.

F

F.d. 14324

Guest

Så här har jag lagt upp det just nu, det ändras ganska ofta... ;)
Alltid är det någon fil som är på väg in eller ut ur locus, allt från rena test/experimentfiler till filer som kan bli aktuella inför sommarens strapatser.
Geocachingfiler som fungerar utan internet har jag slutat med i Locus, Cgeo får ta hand om den avdelningen och på så vis kan jag hålla lite ordning.

Screenshot_2015-02-15-23-22-59.jpg

Screenshot_2015-02-15-23-12-04.jpg

MVH jocke

G

Göran & Carola

Guest

Så här har jag lagt upp det just nu, det ändras ganska ofta... ;)
Alltid är det någon fil som är på väg in eller ut ur locus, allt från rena test/experimentfiler till filer som kan bli aktuella inför sommarens strapatser.
Geocachingfiler som fungerar utan internet har jag slutat med i Locus, Cgeo får ta hand om den avdelningen och på så vis kan jag hålla lite ordning.

Visa bilaga 95651

Visa bilaga 95652

MVH jocke

Med anledning av din skärmbild undrar jag om Archies och Campercontact filer för Locus är på g?
Mvh/Göran

F

F.d. 14324

Guest

Så långt har jag inte riktigt tänkt..
Ikonbilderna finns redan nu i min Locustråd med en instruktion hur man löser det, filerna finns att hämta vid Archies/campercontacts hemsidor redan nu så jag har inga planer på att göra något mer med just det.

Archies filer hittar man här: Archiescampings
En bit ner på sidan kan man välja om man vill ha hela eller delar av Europa.
Archies innehåller många positioner som segar ner uppstarten av Locus en del och när jag började fundera på hur ofta vi själva står på camping så tog jag bort filen ur Locus men låter den ligga kvar i telefonen, redo att användas om behov uppstår.

Campercontacts filer för nedladdning hittar man här: Download - Campercontact
Jag tror jag valde OV2-varianten till Locus.

Det kommer ett nytt bättre "Ikonpaket" till Locus om ett tag, lagom diffus deadline... ;)
Till våren hoppas jag.

mvh jocke

BoEr

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2025

Med anledning av din skärmbild undrar jag om Archies och Campercontact filer för Locus är på g?
Mvh/Göran

Här hittar du Archies, Bordatlas och Campercontact att importera till Locus ...

https://www.dropbox.com/sh/kliisy7zr2r4goz/AABYIQME4Th0K5rXFyyXYE2La?dl=0

(kml- och kmz-filerna)

Med de apparna får man lite att välja på ...
(ladda även ner Sjöbergs icon-pac och lägg till ikoner, sök på forumet, kommer inte ihåg vilken tråd det var)

Screenshot_2015-02-17-22-47-29.jpg

Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest

När det gäller appar så vill kan jag även rekommendera All motorhome parkings= Campercontact.

Jag installerade gratisappen och därefter fick jag frågan om jag ville installera en bildfil på 120Mb, det accepterade jag
Idag slog jag på stort och köpte hela appen.
Drygt 50 spänn kostar den årligen, med tanke på det man får mer jämfört med offlinefilen så tycker jag den är prisvärd.

Bilder, beskrivningar till platserna utan internet.
Kartor för bruk offline fixar man i appen.
Samarbetet med Here och Sygic fungerar.

En fin liten app helt enkelt. :)

Screenshot_2015-02-20-10-44-03.jpg

mvh jocke

F

F.d. 940

Guest

Jocke har du sett om det finns en fil med f-campingar i Sverige någonstans.
Arne.

F

F.d. 14324

Guest

Nej, det var ett tag sedan jag såg en fil med fricampingar, den fanns med i Carnivals "egna poi" och den filen har jag kvar i datorn någonstans.
Det kanske finns nyare filer på internet? Vi får leta lite.:)

mvh jocke

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Vi som har Campguide Sweden kvar kan fortfarande söka F-campingar.

image.jpg

Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest

I den androida appen Quickstop pro finns F-campingarna med, appen är utvecklad av Hakim och det finns en hel del information i den här tråden: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/437218

Annars är det väl ca 3-4 veckors jobb med en eller ett par timmars insats om dagen att bygga en fil (eller olistad karta) från grunden.
Inget jag är sugen på men om någon annan vill göra det så kan jag bistå med lite vägledning om det behövs. :)

Det kanske är ett lämpligt samarbetsprojekt? 5-10 personer smackar nog ihop en sån karta ganska fort och sen är det bara att lasta ned kml:er och konvertera dem vilt.

Eller så kanske man skulle berätta för husvagn och camping att det är dags att de bygger en karta där det går att ladda hem positionerna!
Mer spridning av deras campingar borde väl gynna dem kan man tycka.

mvh jocke

Toppen