• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Navigering

Ulf

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Malmö
HBK-Nr
31729
Medlemskap
2024
Hej
Vilket är bäst och säkrast att använda i Google Map ? adress eller koordinater eller plats på kartan.
Vår bil är 3.1 m hög och skulle vilja lägga in en spärr för vägar där höjden inte går fri. Finns det program eller utrustning som klar det?
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
CoPilot klarar att lägga begränsning på längd, höjd, bredd, totalvikt och axelvikt.
I praktiken misslyckas det ibland ändå, troligen för att kartmaterialet inte innehåller alla fakta.
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Hej
Vilket är bäst och säkrast att använda i Google Map ? adress eller koordinater eller plats på kartan.
Vår bil är 3.1 m hög och skulle vilja lägga in en spärr för vägar där höjden inte går fri. Finns det program eller utrustning som klar det?
Det där var en lurig fråga. Kan inte komma på något ställe där den segelfria höjden är lägre än 3,1 m förutom bensinstationer och färjor. Alltid bra att vara försiktig men din höjd borde inte ge dig sömnlösa nätter. Se upp för balkonger på smala stadsgator. God tur.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Det där var en lurig fråga. Kan inte komma på något ställe där den segelfria höjden är lägre än 3,1 m förutom bensinstationer och färjor. Alltid bra att vara försiktig men din höjd borde inte ge dig sömnlösa nätter. Se upp för balkonger på smala stadsgator. God tur.
Finns hur många ställen som helst om man viker av från motorvägarna :cool:
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Finns hur många ställen som helst om man viker av från motorvägarna :cool:
Ja du har rätt. IKEA parkeringar och andra köpcentra. Nämn fler så vi inte missar höjder, viker sällan eller aldrig av från motorvägar förutom att sova. Det enda land jag undviker att stanna i är F, trots att det är Europas 4:e största land är det bara 860 km på smalaste stället en tank räcker om man som jag har en liten Hymer
 
Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Vår bil är 3.14cm och det är inte många ställen jag vänt på under 18000 mil. Kommer just nu på två ställen Google Maps och Google Maps och när jag tittar nu så skulle det gå på Österlen i alla fall. Men det kan kosta att chansa, på Österlen blev det endast några kilometers omväg men i Polen så blev det några mil. Inget större problem på vägarna i alla fall.
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Finns absolut viadukter lägre än 3,10, man får vara vaken, finns en del appar och rena gps:er där du kan lägga in dina mått men jag har aldrig funnit nåt sånt för Google maps
 

Hasse o Annika

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29150
Medlemskap
2024
Säffle källegatan är den första jag tänker på bara 2,5 meter
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej
Vilket är bäst och säkrast att använda i Google Map ? adress eller koordinater eller plats på kartan.
Vår bil är 3.1 m hög och skulle vilja lägga in en spärr för vägar där höjden inte går fri. Finns det program eller utrustning som klar det?
Det finns GPS som klarar höjd,vikt på bilen tex Garmin,jag har en sådan men anser att du inte kan lita på den, det är ett hjälpmedel men jag rekommenderar inte att satsa pengar i det om det är bara begränsningar du är ute efter.
När det gäller Google maps så använder jag i första hand adress, koordinater kan bli fel om man inte har exakt kontroll på vilket koordinatsystem som man använder.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.193
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Det finns säkert en hel del platser där höjden är lägre än 3,1 m. Kommer ihåg ett tillfälle då vi körde kustvägen från Genua mot Deiva Marina med flera trånga passager och vi fick stanna för rödljus på väg in i en tunnel, just när vi stannat läste jag på skylten 2,7 m men GPSen, inställd på 2,8m, hade inte varnat oss. Tur i oturen att vi fick stanna för rödljuset annars vet i sjutton hur det slutat. Alltså lita inte blint på GPSen utan titta lite extra på skyltarna.
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Vår bil är 3.14cm och det är inte många ställen jag vänt på under 18000 mil. Kommer just nu på två ställen Google Maps och Google Maps och när jag tittar nu så skulle det gå på Österlen i alla fall. Men det kan kosta att chansa, på Österlen blev det endast några kilometers omväg men i Polen så blev det några mil. Inget större problem på vägarna i alla fall.
Se där 18000 mil utan höjdincidenter. #1 lägg inget krut på oro över höjden, njut av färden och läs på skyltarna, det kommer gå fint.
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Finns hur många ställen som helst om man viker av från motorvägarna :cool:
Trådskaparen är en nybliven åkare med husbil. Skräm honom inte, vet hur det var när jag började, hög puls. Nu går det fint. Hemma är segelfritt 4,50 så är det ju inte i Europa men man varnar ju för alla höjder typ 5,0. Kör lugnt. Det går fint.
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
232
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Mitt tips är att inte lita på navigatorn utan att titta på skyltarna. Jag har en Garmin Camper 780 där man kan ställa in bilens höjd och bredd, men den ledde mig i alla fall till en viadukt i Motala som var skyltad 2,85 m (enligt Trafikverkets karta är det 3 m…). Lite trixigt var det eftersom det var två högersvängar med väldigt kort avstånd innan viadukten. Bättre att vara uppmärksam än att blint lita på en navigator…
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Mitt tips är att inte lita på navigatorn utan att titta på skyltarna. Jag har en Garmin Camper 780 där man kan ställa in bilens höjd och bredd, men den ledde mig i alla fall till en viadukt i Motala som var skyltad 2,85 m (enligt Trafikverkets karta är det 3 m…). Lite trixigt var det eftersom det var två högersvängar med väldigt kort avstånd innan viadukten. Bättre att vara uppmärksam än att blint lita på en navigator…
Den viadukt hade 3,4 m innan ombyggnaden till tvåspårig järnväg och nu är det riktig på 2,85 och det är många som fastnar under den.Så man ska titta på skyltarna ..
 
Toppen