• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Navigering på Island?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Finns det något navigeringsprogram för Ipad över Island? Inte för att jag inte hittar, jag har väldetaljerade kartor, men ibland är det bra att kunna se avstånd till nästa mål o.s.v.

Google maps har jag såklart installerat, tänkte mer på ett renodlat navigeringsprogram...

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigering på Island?

I navigeringsappen Skobbler som är gratis vid onlineanvändning kan man ladda ned kartor för diverse länder för 22 kr/styck. Även kartan för Island finns och appen fungerar offline efter nedladdning.

Det ryktas om att appen är riktigt bra och det är som nämnts gratis att testa.

image.jpg

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Oppdaget at jeg kan laste ned Island også i min OsmAnd app på android telefonen og platen. Har fra før lastet ned de mest aktuelle land i Europa + de deler av Australia som jeg reiser i. Får oppdateringer opp til en gang pr mnd på kartdata, kan og registrere tracking under kjøring og rapportere inn unøyaktigheter i kartverket - det siste trengs her i AU, vegkart for store deler av landet finnes ikke i bedre oppløsning enn 1:400 000 så lange strekninger med svinger ser ut som rette linjer. Normalt at GPS tracket pendler rundt veien på kartet ;)

De topologiske data i kartverket er meget korrekte selv langt fra veier.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Skobblers kartor är från OpenStreetMap och en trevlig finess är Wikitravel på svenska! Målet med Wikitravel är att skapa en trovärdig, gratis och uppdaterad resehandbok.

Alla kan skriva om något man kan eller hitta en artikel om någon plats man känner till. Man kan se vad andra skrivit under senaste ändringarna och de nyaste artiklarna.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

När jag är på Island brukar jag hyra med en Garmin med hyrbilen.

Tar tillbaka mitt förslag att hyra GPS hos biluthyrare.

Isländsk gps för turister undviker farliga vägar

Turistbranschen har tröttnat på besökare som ger sig av på krävande vägar utan kunskaper. I de nya gps-kartor som biluthyrarna har tagit fram har därför över 4 000 kilometer väg försvunnit - eftersom turisterna inte anses behärska dem.

Varje sommar är det alltid någon turist som doppar fötterna i Geysir eller håller på att spolas med av strömmarna under en flodkorsning med hyrbil. Nu går de isländska biluthyrarna ihop om en ny gps-karta. Och där saknas 4 100 kilometer av vägar som inte är lämpliga för ovana bilförare, rapporterar RÚV.

Den vanliga kartan omfattar 27 300 kilometer väg. Turistversionen är nedbantad till 23 200 kilometer. Ett av de vägalternativ som har försvunnit är exempelvis att korsa floden Markarfljót - en överfart som tidigare orsakat flera olyckor.

Vägar som branschen anser är farliga har alltså försvunnit från kartan. Dessutom har turistversionen enligt RÚV försetts med ett varningssystem som larmar så fort föraren ger sig in på en F-klassad fjällväg. För att få köra på sådana krävs en fyrhjulsdriven bil med hög markfrigång.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Har nu laddat ner Skobbler, den var inte gratis men nästan, bara 22 riksdaler...:yes:
Sen har jag köpt till Island för ytterligare 22 riksdaler, alltså hela 44 blanka Gustav.:D

Tack Knarrevik för tipset. Nu ska jag i lugn och ro lägga in alla favoriter i förväg som kan vara intressanta.

Hittills verkar den vara väldigt lättbegriplig även för en inkompetent paddanvändare som mig...:oops:

/Ludde

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Finns det några andra användbara appar för ett Islandsbesök? Gärna en gratisvariant på norrskensprognoser....:)

F

F.d. 25142

Guest

Jag ska till Island i augusti, dock inte med husbil. Vad har du för planer, Ludde?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Resan är en ren arbetsresa, jag ska fotografera. Det blir nog en del film också. Jag är i första hand ute efter norrsken. Tyvärr är chanserna antagligen ganska små att det ska vara klart väder under bara en vecka...men det finns ju mycket annat. Blir väl nån glaciärtur och nån snorkeltur om allt klaffar.
Jag kommer att röra mig i den södra/ sydöstra delen, har bokat hyrbil och vandrarhem.

/Ludde

Toppen