Sv: Navigering på Island?
När jag är på Island brukar jag hyra med en Garmin med hyrbilen.
Tar tillbaka mitt förslag att hyra GPS hos biluthyrare.
Isländsk gps för turister undviker farliga vägar
Turistbranschen har tröttnat på besökare som ger sig av på krävande vägar utan kunskaper. I de nya gps-kartor som biluthyrarna har tagit fram har därför över 4 000 kilometer väg försvunnit - eftersom turisterna inte anses behärska dem.
Varje sommar är det alltid någon turist som doppar fötterna i Geysir eller håller på att spolas med av strömmarna under en flodkorsning med hyrbil. Nu går de isländska biluthyrarna ihop om en ny gps-karta. Och där saknas 4 100 kilometer av vägar som inte är lämpliga för ovana bilförare, rapporterar RÚV.
Den vanliga kartan omfattar 27 300 kilometer väg. Turistversionen är nedbantad till 23 200 kilometer. Ett av de vägalternativ som har försvunnit är exempelvis att korsa floden Markarfljót - en överfart som tidigare orsakat flera olyckor.
Vägar som branschen anser är farliga har alltså försvunnit från kartan. Dessutom har turistversionen enligt RÚV försetts med ett varningssystem som larmar så fort föraren ger sig in på en F-klassad fjällväg. För att få köra på sådana krävs en fyrhjulsdriven bil med hög markfrigång.