• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Navigering med Ipad

Roffe S

HBK Medlem
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2025
Vi använder IPad och Igo för att navigera
Problemet är att paddan laddas långsamt ut när vi åker ,trots att vi laddar via en USB på 2,1A via cigguttaget
Är det dags att byta batteriet i paddan?
Eller ger inte laddaren dom Amper som det står på den ,lite svårt att mäta på USB-uttaget/sladden med en tångampermeter

Hälsningar
Roffe

F

F.d. 4220

Guest
Sv: Navigering med Ipad

Jag skulle testa med en annan usb-laddare först. Jag upplever att det är skiftande kvalité på dem och en hel del håller inte vad de lovar.

Stefan

Roffe S

HBK Medlem
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2025

Ok ska prova med en annan laddare , tror jag köpte den här på Kjell & co

Jolof

HBK Medlem
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2026

Jag skulle börja felsökningen med att byta laddare. Kontrollera även kabeln så inga skador finns på den.

Kjell1351

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025

Vi har också en Ipad o Igo och det fungerar alldeles utmärkt. Paddan är en lite äldre modell, kanske heter den Ipad 2.

Hälsar Kjell

PudelRäser

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025

Även jag kör iPad mini och änvänt olika USB laddare... Fick köpa original Apple för att få bra fart på laddningen.
Går Även att ställa in så att inte kartan uppdaterar varje sekund utan har längre tid mellan uppdateringarna
Men paddan drar ström när man navigerar, jag har tom ibland fått slå av den för att få upp laddningen ordentligt

Sanddammaren

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2025

Hej! Samma bekymmerhär. Men starta alltid med fulladdad padda, slå ifrån data o wi-fi o blåtand om det går. Det brukar hjälpa lite.

Sanddammaren

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Problemet ligger i at iPad benyttet datalinjene for å finne ut om den kan slå på fullt strømforbruk 2,1A. Det hjelper ikke om 5V forsyningen kan gi 10A når iPad tror det er en 0,5A forsyning. Skal du være sikker på rett forsyning så må du kjøpe orginal, selv om du kan finne andre som fungerer. Disse er gjerne merket med at de er for iPad.

Inne i laderen er det noen motstander som gir 2 forskjellige spenninger på de to datalinjene, ut fra spenningene velger så iPad om den skal belaste med 2,1A eller 1,2 eller 0,9 - er det ingen spenning belaster den med 0,5A.

Alle andre produsenter benytter en power-usb standard med kortslutning mellom datalinjene som signal om 1,5A tilgjengelig. Nå finnes 3.1 standard som sammen med usb-c kontakt kan levere massevis av kraft også til pcer.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag använder inte original utan kinaprylar och det funkar utmärkt att ladda olika iPads med navigering och belyst skärm.
Även min stora 12,9 tums apro!

S

Sören-6830

Guest

Jag använder inte original utan kinaprylar och det funkar utmärkt att ladda olika iPads med navigering och belyst skärm.
Även min stora 12,9 tums apro!

Har inte heller haft några problem med laddningen av iPad med navigering igång trots ej original kablage.

Roffe S

HBK Medlem
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2025

Kollade paddan wi-fi,blåtand och mobil data var påslagna
Ska slå av dom och prova igen

Tack för alla svar

F

F.d. 58689

Guest

Såg att Biltemas USB levererar 2.4A, samma som Apple säljer på deras hemsida.
Jag köpte en för testa, men grabben säger att procenten inte ökar när han kollar på youtube eller spelar. Sätter han i laddaren i väggen så laddas det bättre.
Får kanske skaffa en kraftigare laddare ändå....

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Vi har 2,4 A mini-USB-addare (Kjell & Co) som laddar helt OK. Det enda jag har gjort är strypt belysningen något samt tryckt till USB laddaren in i cig-uttaget rejält för att slippa "glapp" i kontakten. Tappar inget under IGO navigering och t.o.m. laddar iPad'en under färd.

Toppen