• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Navigering iPad med Google Map

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har varit en trogen fan av Garmin navigatorer, men priset på de nya börjar dra iväg så jag funderar på att använda navigationsapp på en iPad som jag har liggande.
Började med att ladda ner Sygic, CoPilot och IGO
Det första gag konstaterar att det går inte att välja tung husbil på IGO och dessutom kan man bara ha appen på en enhet
Sygic och CoPilot har båda möjlighet att ställa in vikt, bredd och längd. Koordinater går också att använda
Hjälp mig med för och nackdelar och finns det fler appar att välja
Du kan visst ha IGO på flera enheter. Finns ett tillägg att köpa i IGO, heter Truck&Caravan om jag minns rätt. Där kan du ställa in vikt osv.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det tråkiga med Igo är att man måste betala extra för sånt som ingick tidigare och väldigt besvärligt om man köper en lur då måste man ladda ner demoappen vänta en vecka sen blir den möjlig att använda genom att återta köp. Har man en gammal app där det ingår flera saker försvinner de eftersom man måste uppdatera kartappen för att få in någorlunda moderna kartor.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Har varit en trogen fan av Garmin navigatorer, men priset på de nya börjar dra iväg så jag funderar på att använda navigationsapp på en iPad som jag har liggande.
Började med att ladda ner Sygic, CoPilot och IGO
Det första gag konstaterar att det går inte att välja tung husbil på IGO och dessutom kan man bara ha appen på en enhet
Sygic och CoPilot har båda möjlighet att ställa in vikt, bredd och längd. Koordinater går också att använda
Hjälp mig med för och nackdelar och finns det fler appar att välja
iGO har flest inställningar och upp till 7 ruttval. Enligt mig outstanding.
Bland gratisappar är Here bra om man laddar ned de kartor som behövs.
Kan användas offline.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sorry, lite off-topic - men eftersom andra alternativ nämns i tråden, Here, Sygic, CoPilot, så ...

Smaken är som baken, även när det gäller både navigatorappar (på tablet eller smarttelefon) och fristående navigatorer. ;)
Jag har provat många, bl a Sygic, TomTom GO och iGO - Enligt min mening är CoPilot den bästa - särskilt vad gäller att hantera/visa/underhålla egna POI-filer och beträffande ruttplanering.
iGO ör ohjälpligt sämst på egna POI, Sygic är knappt acceptabel.

POI-filer i min CoPilot - den hanterar flera POI-filer galant och överskådligt, ordning och reda, nödvändig platsinformation snabbt åtkomlig (som ni ser har jag mååånga egna POI-filer, inklusive t ecx Campercontact, Lidl, MyLPG, etc);
Bild 1 och 2 några av mina POI-filer. Bild 3 platserna i den POI-fil jag väljer från den punkt där jag vill söka med nödvändig info i listform, eller på kartan i bild 4 ...

2021-01-15 22.58.10.jpg 2021-01-15 22.58.21.jpg 2021-01-15 22.58.34.jpg 2021-01-15 22.59.11.jpg

Exempel på ruttplanering, Jylland runt i september:

2021-01-15 22.57.20.jpg 2021-01-15 22.57.13.jpg

Punkterna med pil är punkter jag vill bara passera/köra igenom - används för att enklare kunna styra rutten exakt längs de vägar jag vill köra. Man får dock tre huvudalternativ att välja på som standard.

Och CoPilot navigerar helt okay - lättöverskådligt och bästa väg/rutt för det mesta. Dock kan även CoPilot ta en tokig väg nån gång, men det är inte ofta. Och det har jag råkat ut för även med Sygic och iGO. Trafikinformationen fungerar mycket bra, kräver förstås internetuppkoppling.

Den enda nackdelen är att vi inte lyckats få ordning på kopplingen mellan vårt eget husbilsplatsregister HBP och CoPilot :(. Jag har löst det genom att att använda Locus Map med HBP-platserna inlagda när jag ska köra en "ett-mål resa". Locus Map är nästan lika bra som HBP, och jag kan starta CoPilot för omedelbar navigering via Locus Map.

PS. Eftersom jag nu nämner Locus Map - Exempel på POI-filer och bild med platserna på kartan i Locus Map (jag har i stort sett samma POI-filer i CoPilot och Locus Map) ... DS.

2021-01-16 12.30.53.jpg 2021-01-16 12.30.41.jpg
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
913
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Det jag vill ha ut av navigationsappen är
Skall funka på en iPad
Kunna få navigation baserat på längd, höjd, bredd och vikt av bilen
Kunna få rätt hastighetsbegränsning baserat på min bil
Kunna använda på mer än en enhet
Få trafik info och navigering baserat på trafikläget
Kunna välja att köra på avgiftsfria vägar
Helst kunna använda HBK:s husbilsplatser

Har jag för höga ambitioner
 

Toek

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2024
jag svarar på frågan och i paddan finns inget du kan navigera till utan allt behövs laddas ner till ex Sykic eller Co pilot å båda jättebra men det bör vara android platta ex Samsung och det behöver ej vara med simkort för det finns GPS å Wifi där samt blåtand
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Det finns lju som standard i paddan appen kartor och om jag inte är ute och cyklar så måste du ha ipad med simkort
för att få inbyggd gps. Copilot kör jag och funkar fint med egna poi så man får med sig alla ställplatser, tömningsplatser m.m.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
jag svarar på frågan och i paddan finns inget du kan navigera till utan allt behövs laddas ner till ex Sykic eller Co pilot å båda jättebra men det bör vara android platta ex Samsung och det behöver ej vara med simkort för det finns GPS å Wifi där samt blåtand
Nu är frågan i rubriken om IPad (inte android) och då krävs en med sim-kort, de utan saknar även GPS-delen.
 
F

F.d. 22252

Guest
iGO har flest inställningar och upp till 7 ruttval. Enligt mig outstanding.
Bland gratisappar är Here bra om man laddar ned de kartor som behövs.
Kan användas offline.
Jag tycker att IGO hitills är nästan felfri när det gäller vägval men problemet är ju när man ska planera rutter till ställplatser då måste man ju använda andra program eller appar för att reda ut det och det kräver ganska mycket manuellt arbete.
Finns det någonting du kan rekommendera? Problemet är ju att jag har bara android men en iphone7 som ligger och skräpar och ett surfkort som passar den. Känns som att IGO blir sämre efter varje uppdatering och en del av förändringarna kan man inte betala bort.
 

StefanWes

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Västervik
HBK-Nr
31346
Medlemskap
2024
Jag använder enkel samsung tab och Google maps. Man kan planera resa och ladda ner karta hemma. Appen OsmAnd till android fungerar så att man kan ladda ner karta och navigera utan uppkoppling. Båda fungerar bra för mig.
 
Toppen