• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Navigera med CoPilot

MickeK

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30309
Medlemskap
2024
Hej
Jag har tidigare navigerat med Sygic men har nu gått över till CoPilot som passar mig bättre. Dock saknar jag möjligheten att navigera direkt från intressepunkten i tex Husbilsklubbens fina karta. Där kunde jag välja navigera med Sygic direkt men CoPilot finns inte med som alternativ. Samma sak är det på andra appar för att hitta tex ställplatser. Är det en inställning jag har missat eller är det inte möjligt med Copilot överhuvudtaget?



Böda Hamn.JPG
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Tyvärr är det så att vi inte lyckats "koppla till" CoPilot.
Den s.k. mobilappen tillhandahåller i dagsläget inte funktioner/snitt för att acceptera ett anrop från en s.k. webbapp (som vår app är).
Våra försök att kontakta deras utvecklingsteam har hittills varit fruktlösa. Och det är flera duktiga tekniker på vår sida som inte lyckas knäcka den nöten.
Men vi ger inte upp, särskilt inte jag eftersom det är min favorit-navigeringsapp :)

Jag går runt det på två sätt:
1. Laddar ner vår POI-fil (se under forum Filer, genväg under Mer... i blå listen, kategori

Skärmbild 2021-04-01 105958.png

2. Kör Locus Map, med ett användargränssnitt likt vårt - och som kan starta CoPilot direkt för navigering

Screenshot_20210401-110340_Locus Map Pro.jpg Screenshot_20210401-110418_Locus Map Pro.jpg Screenshot_20210401-110438_CoPilot GPS.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er teknisk for Sygic veldig lite som mangler for at den kan påkalles fra webapper som våre husbilsplasser. Det meste av koden er der for den koblingen som Locus benytter. Jeg vil si det er latskap eller manglede kunnskap hos utviklerne hos Sygic, burde ikke være mer enn hundre linjer med kode i et par steder i kildekoden for appen. En app registrerer i et manifest en spesiell URL som skal påkalle appen og overføre parametrene som appen trenger - for en navigerings app GPS posisjonen. Koden som trengs er dekoding av parameterstrengen.
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Om du har en iPhone eller IPad med CoPilot så kan du använda Poiviwer. Den har direkt koppling till CoPilo.
HBK :s husbilsplatser kan du ladda ner med eller utan bilder här
Tråd 'Husbilsplatser inkl bilder för POIviewer och Locus m.fl.'
https://www.husbilsklubben.se/threads/husbilsplatser-inkl-bilder-för-poiviewer-och-locus-m-fl.121286/
eller här
Tråd 'Husbilsklubbens originalfil för Husbilsplatser - Med bildlänk'
https://www.husbilsklubben.se/threads/husbilsklubbens-originalfil-för-husbilsplatser-med-bildlänk.122217/
 

MickeK

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30309
Medlemskap
2024
Tyvärr är det så att vi inte lyckats "koppla till" CoPilot.
Den s.k. mobilappen tillhandahåller i dagsläget inte funktioner/snitt för att acceptera ett anrop från en s.k. webbapp (som vår app är).
Våra försök att kontakta deras utvecklingsteam har hittills varit fruktlösa. Och det är flera duktiga tekniker på vår sida som inte lyckas knäcka den nöten.
Men vi ger inte upp, särskilt inte jag eftersom det är min favorit-navigeringsapp :)

Jag går runt det på två sätt:
1. Laddar ner vår POI-fil (se under forum Filer, genväg under Mer... i blå listen, kategori

Visa bilaga 208123

2. Kör Locus Map, med ett användargränssnitt likt vårt - och som kan starta CoPilot direkt för navigering

Visa bilaga 208124 Visa bilaga 208125 Visa bilaga 208126
Tack för snabbt svar.
Tyvärr är det så att vi inte lyckats "koppla till" CoPilot.
Den s.k. mobilappen tillhandahåller i dagsläget inte funktioner/snitt för att acceptera ett anrop från en s.k. webbapp (som vår app är).
Våra försök att kontakta deras utvecklingsteam har hittills varit fruktlösa. Och det är flera duktiga tekniker på vår sida som inte lyckas knäcka den nöten.
Men vi ger inte upp, särskilt inte jag eftersom det är min favorit-navigeringsapp :)

Jag går runt det på två sätt:
1. Laddar ner vår POI-fil (se under forum Filer, genväg under Mer... i blå listen, kategori

Visa bilaga 208123

2. Kör Locus Map, med ett användargränssnitt likt vårt - och som kan starta CoPilot direkt för navigering

Visa bilaga 208124 Visa bilaga 208125 Visa bilaga 208126
Tack för snabbt svar. Vi får hoppas att det löser sig så framöver. Fick ju lite tips på hur man kan kringå detta.
 

MickeK

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30309
Medlemskap
2024
Om du har en iPhone eller IPad med CoPilot så kan du använda Poiviwer. Den har direkt koppling till CoPilo.
HBK :s husbilsplatser kan du ladda ner med eller utan bilder här
Tråd 'Husbilsplatser inkl bilder för POIviewer och Locus m.fl.'
https://www.husbilsklubben.se/threads/husbilsplatser-inkl-bilder-för-poiviewer-och-locus-m-fl.121286/
eller här
Tråd 'Husbilsklubbens originalfil för Husbilsplatser - Med bildlänk'
https://www.husbilsklubben.se/threads/husbilsklubbens-originalfil-för-husbilsplatser-med-bildlänk.122217/
Jag använder Ipad ha tankat ner appen Poiviewer och skall prova mig på att få till med ovanstående tips.
Tack för informationen
 
Toppen