• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Navigatorn löses upp i skalet?

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
901
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Har en Garmin 765T, några år på nacken, men den har alltid varit lite "klibbig" i gummit ända sedan köpet.

Försökt att torka av med papper, blöt duk, diskmedel och bara låtit den vara. Använd sällan.
Nu när jag har tid, så är det som plast-gummit smälter. hur ska man förklara det bäst... ?
Tänk att du håller i ett stearinljus långe, så det börjar formas efter fingrarna.. den känslan.

Någon som har haft liknande händelse?
Kanske läge för en ny, den har ju hållit länge och de nya kartorna får inte plats i den.

Ska se om man kan ladda upp en kort film eller bilder på skalet.
 

roker

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Hej, Jag har råkat ut för samma fenomen med ett par solglasögon, kan tydligen hända med viss sorts plast.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja det har man nog upplevt några gånger utan att bli riktigt klok på vad som händer, kanske någon misslyckad blandning vid tillverkningen för ofta så är ju det lite mjukare "gummit" sammangjutet med plastskalet.
Om man t. ex. målar någon galon med modern elastisk plastfärg så brukar den aldrig riktigt torka utan förbli lite kladdig av mjukgöraren i galonplasten som kryper ut i färgen, på samma sätt som om man målar över plastsladdar inne så kan färgen även vara kladdig av den plastens mjukgörare
Sedan har man en annan variant som inte är så trolig på en GPS, men lite överdrivet med Ozon påverkar vissa gummisorter på ett negativt sätt.

Vet inte om det hjälpte alls som förklaring på något sätt men :confused:....

M.v.h. JANKRO.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
187
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag har också upplevt att den gummerade ytan som återfinns på många elektronikprodukter blir mjuk och lite äcklig och kladdig att hålla i . Man kan ju försöka skrapa med en kniv och torka av med lämpligt lösningsmedel. lyckas man göra rent någorlunda behövs någon ytterligare ytbehandling. Egentligen är det en garantisak men den brukar precis löpt ut.
En svettig hand utsöndrar ibland ämnen som löser upp de gummiartade produkter som ser bra ut, undvik sådana. Verkar som de försvinner från marknaden.
Glöm inte sommartiden om ni skall resa.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.802
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Har läst att det är nått fel i mjukgörande i plasten när det blir sådär. Kemikalie inspektionen rekommenderas att såna produkter kasseras. Ev cancer framkallande
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Har läst att det är nått fel i mjukgörande i plasten när det blir sådär. Kemikalie inspektionen rekommenderas att såna produkter kasseras. Ev cancer framkallande
Det här lät ju allvarligt. Jag vill veta mer. Kan du länka till någon text?
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Ja det är mjukgöraren i plasten som 'ger sig av' ! Går utmärkt att tvätta bort kletet med Propanol, (=propylalkohol). Propanol är också en vanlig beståndsdel i s.k. elektronikrengörare.Som finns hos många firmor. Ren Propanol finns att köpa på apotek men är väsentligt billigare hos t ex Kjell o Co.
Lycka till!
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Det kan kanske vara detta: Mjukgörare i plast. I kapitlet Mjukgörande ämnen, femte stycket nämns cancerfaran.

//Michael, medlem
Ja, det är kanske det som Tompan60 menar.
Jag har haft kanske en handfull fjärrkontroller och andra prylar genom åren som blivit "kladdiga". Jag kan inte utifrån texten ovan dra slutsatsen att dessa är farliga och cancerframkallande. Hade de varit klarlagt att det var så tror jag att vi hade fått höra mer om det. Men jag tar gärna emot mer information.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.802
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Ja, det är kanske det som Tompan60 menar.
Jag har haft kanske en handfull fjärrkontroller och andra prylar genom åren som blivit "kladdiga". Jag kan inte utifrån texten ovan dra slutsatsen att dessa är farliga och cancerframkallande. Hade de varit klarlagt att det var så tror jag att vi hade fått höra mer om det. Men jag tar gärna emot mer information.
Jajemen. Som i artikeln.

Och vissa gummihandtag på verktyg ficklampor mm som luktar brand/bränt är gjord av smält gamla bildäck. Typ vidda kinasaker.

Har läst en varning för några år sen om att det kan ge cancer. Luktar på handtagen innan köp. Är det brandlukt går dom bort
 

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
901
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Läser på mer i olika forum och väldigt många har haft samma problem med Garmin 765
UV strålningen är rotorsaken.

Så kanske får man redan nu skicka in en lista till Jultomten
 
Toppen