• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Navigator Europa

hanhals

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3084
Medlemskap
2025
Jag får inte GPS uppkoppling på min iPad, får bara simulering på min resa,hur gör jag för att få GPS uppkoppling ,har köpt Navigon Europa

F

F.d. 25200

Guest
Sv: Navigator Europa

Det finns två varianter av iPad. Har du gps i din?

//Stig

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det är många som köpt WiFi-versionen trots varningar här på forumet.
Ångerrätten gäller inte vid köp i butik men de flesta butiker erbjuder öppet köp.

C

cheetah1

Guest

Modellen med enbart WiFi har ingen GPS-mottagare.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Köp en Android maskin istället, typ Samsung så är problemen borta.
//Tommy :twitcy:

Nej, nej! Det är inget fel på plattan men Android har inte de bästa apparna för navigering (iGO), ställplatssökning (Mobil Life +) m.fl.

Dessutom finns få Androidappar gjorda för plattans större format.

NovaCapella

FD HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
12417
Medlemskap
2022

Nej, nej! Det är inget fel på plattan men Android har inte de bästa apparna för navigering (iGO), ställplatssökning (Mobil Life +) m.fl.

Är det några särskilda appar för Android du saknar? Själv har jag en Nexus 7 (enbart wifi men med en FOGG-router) och tycker nog att jag hittat vad jag saknat. Fast jag är förstås nästan kliniskt ren från spel.
Hälsning Lars-Ove

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Är det några särskilda appar för Android du saknar? Själv har jag en Nexus 7 (enbart wifi men med en FOGG-router) och tycker nog att jag hittat vad jag saknat. Fast jag är förstås nästan kliniskt ren från spel.
Hälsning Lars-Ove

Ja, jag har numera tröttnat på att vänta på bra appar till mna Androider, i synnerhet de som jag nämnde. Nu använder jag min Galaxy Camera enbart till fotografering, tyvärr upptäckte jag att det kommit in damm på sensorn som jag inte lyckas få bort, så det blir nog byrålådan också för min fjärde Android. Datorspel har jag inte använt sedan Neverhood på PC.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har du prøvd, svært mange apper oppfører seg radikalt forskjellige på min 5,5" telefon og min 10" platta begge med Android 4.1. Det står ikke noe om dette i Google Play Store, er en heldig så er det en skjermdump som avslører at det er forskjellig oppførsel.

Det finnes en gruppe apper som ikke har denne automatikken og det er de som også finnes på iOS, her brukes det muligens felles kode en god del av veien og begrensningene under iOS forer til at det er iPhone varianten som brukes. Slike apps sletter jeg fra plata og bruker på phonen.

Android 4.1 har et varslingsikon om det er en phone app som startes på plata - her ser jeg at selv navigasjonsapper som i første omgang ikke ser ut til å endre utseende fra phone til plate bruker det større arealet bevisst og utnytter ikke skaleringen i Android.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

iOS hade 275.000 appar enbart gjorda för iPads större format, idag ännu fler, och då menar jag inte iPhoneappar som uppskalats. De har ofta åtskilligt fler funktioner och annat utseende än sina appar för det mindre formatet.

För några månader sedan fanns det ytterst få Andoidappar som inte enbart var uppskalade, möjligen har det kommit fler den senaste tiden.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ett problem for deg er at det for Android er enkelt å lage apper som har helt forskjellig oppførsel avhengig av hardware - og skjermens fysiske og logiske størrelse hører til dette. En kan godt si at disse apper er laget for stor skjerm med fjerner eller endrer det som ikke passer inn når de kjøres på en telefon.

Facebook sin app er ett enkelt eksempel på dette, diverse mail-apper er andre. De eneste jeg har opplevd ren skalering på er Viper, Tango, Bredbandskollen, diverse telefonspill og Fogg app.

Skype er bedre på Android plate enn på Windows-8!!! og den har mere funksjonalitet enn på telefonen.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

För att övriga medlemmar skall förstå bifogar jag bilder av appen iColorama som ser helt olika ut i iPad resp. iPhone. Även funktionerna skiljer.

image-788200.jpeg

iPad

image-790515.jpeg

iPhone

majsan332

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
714
Medlemskap
2025

Hej
Jag har navigerat runt i Europa med Ipadden (och igo primo) för första gången i år. Jag kan (efter erfarenhet av ett flertal vanliga navigatorer) bara säga "toppenbra". Man får en sådan bra överblick över vägval och även mycket bra och lämpliga val av vägar. Tack för alla tips jag fått härifrån. :) särskilt Knarrevik har gett mycket. Det enda jag saknar är att lägga in stellplatslistan vilket jag måste lära mig så småningom. Så jag slipper ha med Tomtom där de finns.

Toppen