• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Navigationsapp för Samsung

F

F.d. 55488

Guest
Hej, vi har köpt en Samsung Galaxy Tab S 10.5. Undrar vad för navigationsapp vi ska ladda ner för att kunna använda på våra resor i Sverige och Europa?
Vi är noviser på detta än så länge.

Tacksamma för svar. Fy & Bi :):)

F

F.d. 52943

Guest
Sv: Navigationsapp för Samsung

Jag förutsätter att plattan har inbyggd gps - annars kan den inte användas för navigation.
Själv har jag haft goda erfarenheter av Sygic. En del klagar mycket på att Sygic försämrades när användargränssnittet förändrades förra året.
Jag tycker fortfarande att den funkar bra.

Karevan

HBK Medlem
Kommun
Filipstad
HBK-Nr
14126
Medlemskap
2027

Eniros gratis app funkar fint för mig. använder den till vardagen för mina arbetsresor. Utöver vanlig adressökning kan man även söka på företagsnamn, vissa telefonnummer och annat då appen är kopplad till Eniros databas.

Samtliga kartor laddas ner offline. Sverigekartan följer med gratis. Kartor över Europa kostar någon hundring.Går även att komplettera med fartkameror.

https://play.google.com/store/apps/details?id=se.enironav.android

Senast ändrad:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Gillar också Sygic, framförallt för att den har flera funktioner i display (återstående tid/km, hastighet mm) samt att man enkelt kan zooma ut och "titta" längre fram på vägen.
Copilot är också mycket bra men visar bara två parametrar samt att det inte går att zooma ut och dra kartan som Sygic kan.
Använder dock bägge, Sygic på plattan och Copilot på mobilen (Android).

Peter :)

BoEr

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2025

Använder Locus Map (Pro) för att söka och läsa om ställplatser.
Appen kopplar dessutom bra till ytterligare information och hemsidor, t ex om Bordatlas' ställplatser.
Den klarar även att navigera, men jag föredrar att länka direkt från Locus till CoPilot: Den i mitt tycke enklaste/rakaste och bästa "navigatören".

Hade tidigare Sygic installerad med hela Europas kartor; efter installation av Android 5.0.1 (Lollipop) för några dagar sedan crashade den vid uppstart varje gång.
Orkade inte installera om och ladda ner 3 GB kartor igen.
Dessutom är Sygic katastrofalt dålig på att att jobba med egna POI-filer, t ex HBK:s.
Ett exempel: Ska du uppdatera t ex HBK Husbilsplatser till ny version måste du ta bort landets ifråga mapp (inklusive alla andra POI-filer du lagt in för det landet). Och ladda in igen. Annars får man dubbletter.
Vidare, alla POI-filer måste läggas in per land.
Vidare, du kan inte ladda ner POI-filer för ett land om du inte laddat ner kartan för landet ifråga.
Vidare, Sygic är mycket seg när du söker efter platser kring en viss ort.
Vidare, gränssnittet är riktigt rörigt. (Jag har försökt jobba med det i ett helt år).
Etc.
CoPilot överträffar Sygic på alla punkter, och innehåller inga av ovan nämnda restriktioner. Och den är blixtsnabb. Så tycker jag!
Sygic ligger numera i den s.k. cylinderfilen (papperskorgen)! Aldrig mer!
(Kanske jag "handhaver" appen felaktigt? Hursomhelst, så är mina upplevelser av Sygic).

Jag kör på Samsung Galaxy Note4 respektive Nexus 7 platta.

PS. Jag upplever även att Sygic har äldre/sämre uppdaterade kartor jämfört med CoPilot. Dock, inget verifierat påstående! DS.

Senast ändrad:
F

F.d. 55488

Guest

Tack, så långt, för samtliga svar, som vanligt är det olika tycken och smak. Konstigt vore det annars.

Hälsningar. Fy & Bi :):)

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Jag har liksom botte42 varit irriterad på Sygic en längre tid, har sedan jag provat de flesta andra appar återgått till just Sygic. Supporten har dessutom lovat en förbättring av hanterandet av POI i nästa uppdatering.

Visst har den en del nackdelar som botte42 beskriver, men jag håller inte med om allt.

Även jag har Locus Map Pro som planeringsapp, men låter sedan Sygic ta hand om navigeringen.

Jag har inga problem med att hantera HBK-platserna, och Sygic har inga tendenser att crasha på min platta. Känns dock lite trög på mobilen.

Man behöver inte riskera att få dubletter om man innan man laddar in nya filen, först tar bort motsvarande gamla. Filnamnet syns i textediteraren.
Själv har jag alla filerna i en mapp, separat för varje land, och radera hela landet och därefter laddar in hela nyuppdaterade mappen i Sygic. Fungerar alldeles utmärkt, och går blixtsnabbt. Se del av mapp i klippet under.

Var och en blir salig på sin tro! :D

Hälsar
Kåre

Bilagor

• 12.JPG
    12.JPG
    93,2 KB · Visningar: 6
F

F.d. 55488

Guest

Tack, Smeden för ditt svar./Fy& Bi :):)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En ny gammel aktør er Here.com som og leverer navigatorløsninger til bilprodusenter. Volvo og BMW har lenge vært på kundelisten, Jaguar er først ute med nyeste pakke. Garmin bruker kart fra Here. Here sine apps for Android, IOS og Windows har en svakhet i håndteringen av poi en kan ikke laste inn egne samlinger annet enn via sin privat collection. Her legger en inn en og en plass.

Prisen er optimal på gratis for beste type offline kart for hele verden.

classe273

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
10575
Medlemskap
2025

Jag har samma platta och är på väg hem efter en 5-veckorstur i Europa.
Jag har använt Sygic hela tiden och är i stort nöjd. Vissa tokiga vägval förekommer men med sunt förnuft väljer man inte dessa vägar. Sygic rättar sig ganska snabbt efter det val man gjort. Jag har kompletterat med alla poi för ställplatser som finns här i forumet.

BoEr

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2025

Man behöver inte riskera att få dubletter om man innan man laddar in nya filen, först tar bort motsvarande gamla. Filnamnet syns i textediteraren.
Själv har jag alla filerna i en mapp, separat för varje land, och radera hela landet och därefter laddar in hela nyuppdaterade mappen i Sygic. Fungerar alldeles utmärkt, och går blixtsnabbt. Se del av mapp i klippet under.

Var och en blir salig på sin tro! :D

Hälsar
Kåre

Jo, visst är det så, med saligheten ...
Jag har verkligen försökt jobba med och lära mej Sygic, så det brister inte därvidlag.
Och visst är det tråkigt att ..

Man inte kan ladda in HBK's tömningsplatser, Serviceplatser.kmz, i Sygic (inte uppdelad per land)
Eller andra POI-filer som ligger i en total fil för t ex hela Europa
För att byta ut/ersätta HBK-filen måste man ta bort landmappen och importera HBK-fil plus alla andra POI-filer man lagt upp för landet
För 20-30 länder

Har gjort som du, dvs. separata mappar per land. Om man kollar i mappen går det inte att utläsa vilken POI-fil som är t ex HBK's.

Allt går ju, men Sygic's POI-hantering är en "vesen" lösning.

Jag har också sett att Sygic ibland gör sämre vägval när jag testat att köra båda parallellt. Och saknar adressen ifråga (gamla kartor?).
Någon gång har det faktiskt varit tvärtom, Sygic har gjort bättre val än Copilot.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Räddningen heter POIViewer som nu endast finns till iOS men det jobbas på en version till Android. Då räcker det med att klicka på en POI-fil för att importera till appen för att sedan kunna navigera med valfri navigeringsapp som tex Sygic.

image.jpg

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

botte42,
"Om man kollar i mappen går det inte att utläsa vilken POI-fil som är t ex HBK's."

Jo det går, genom att öppna filen med en texteditor, då framgår namnet i klartext i början av filen.

Men då måste man vet vilken fil man ska öppna, och det kan bli (som i mitt fall) rätt många filer med enbart sifferkombinationer att leta bland.

Därför är det lättare att byta ALLA i det landet man skall arbeta med, efter det att man bytt ut den separata filen man uppdaterar. Låter krångligare än det är. Men jag kan förklara närmare om intresse finns.

Jovisst har det blivit LITE knöligt att arbeta med POI och iconer efter senaste uppdateringen, men bättring lovas, och den som lever får se.

Hälsar
Kåre

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Räddningen heter POIViewer som nu endast finns till iOS men det jobbas på en version till Android. Då räcker det med att klicka på en POI-fil för att importera till appen för att sedan kunna navigera med valfri navigeringsapp som tex Sygic.

Visa bilaga 98451

Anders, slipper man dela upp filerna landvis då i fortsättningen?
Skulle vara "mumma"!

Kåre

BoEr

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2025

Visa bilaga 98451

Anders, det är precis det jag gör med Locus Map.
Dvs., lägger upp POI:a i Locus och väljer därifrån navigationsapp (Sygic, CoPilot, m fl).
(eller tänker du på någon annan funktion?)

Så det fungerar ju.
Men ibland vill man jobba direkt med navigationsappen, t ex för sökning under färd/pågående navigation.

Ett behov därvidlag, sökning under pågående navigation, är att söka efter en tömningsplats.
Vilket inte går eftersom jag inte kan importera en totalfil (flera länder) till Sygic, t ex HBK Tömningsplatser (Serviceplatser.kmz).
Då måste jag gå tillbaka till Locus som snyggt och prydligt visar närmaste, och starta en ny navigering i Sygic.

Det behovet klarar CoPilot galant, den visar förstås dessutom andra POI direkt på navigationskartan.

Jag skulle vilja säga: Prova och lär er CoPilot så får ni se skillnaden!
Den har blivit mycket bättre på senare år (om ni försökt tidigare).

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Anders, slipper man dela upp filerna landvis då i fortsättningen?
Skulle vara "mumma"!

Kåre

Ja, det är enbart Sygic som hårdnackat håller fast vid dessa dumheter.
Redan för flera år sedan när jag delade upp filer med mycket möda lovade Sygic att frångå uppdelningen, utan framgång hittills.

BoEr

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2025

Ja, det är enbart Sygic som hårdnackat håller fast vid dessa dumheter.
Redan för flera år sedan när jag delade upp filer med mycket möda lovade Sygic att frångå uppdelningen, utan framgång hittills.

Menar du att POI Viewer tar t ex Serviceplatser.kmz, delar upp den per land, konverterar till .rupi och sedan exporterar den till Sygic för lagring i Sygic's landmappar?
(Så tror jag Kåre uppfattade ditt tidigare svar).
Otroligt i så fall.

Eller menar du att POI Viewer skickar över enbart koordinaterna så att Sygic kan navigera? Vilket Locus sköter utmärkt i Androidvärlden.
Troligt i så fall.

En som tvivlar ...

Senast ändrad:
Toppen