• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Navigation med fartkameravarning Europa

KnausenSLiner700

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
44244
Medlemskap
2025
Har förstått att fartkameror varnings-system är olagligliga i t. ex. Tyskland & Frankrike.
Använder själv Sygic och/eller Waze när jag är ute och åker.
Båda har ju fartkameror varning i sig.

Vad händer om jag blir stoppad i ett förbudsland i Europa och har appar som kan varna för kameror installerade?
Jag kan ju stänga av fartkamera-funktionen i appen, men duger det?
Ska apparna vara borta från telefonen/plattan/navsystemet vid resor i förbudsländer?

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Personbilen Tesla har vel indbygget kamera, som optager hele tiden.
Ved nogen om de er afmonteret på biler som sælges i Tyskland?
Hvis Tesla må køre med kameraer i Tyskland, så må en husbil vel også, eller er jeg forkert på den?

Edit: UPS! det blev vidst et forkert svar på et rigtigt spørgsmål
Det rigtige svar er at kortudbyderne som for eksempel Garmin kun leverer advarsel for fartkameraer i de lande hvor det er tilladt. Min Garmin giver ingen advarsler i Schweitz

Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Har förstått att fartkameror varnings-system är olagligliga i t. ex. Tyskland & Frankrike.
Använder själv Sygic och/eller Waze när jag är ute och åker.
Båda har ju fartkameror varning i sig.

Vad händer om jag blir stoppad i ett förbudsland i Europa och har appar som kan varna för kameror installerade?
Jag kan ju stänga av fartkamera-funktionen i appen, men duger det?
Ska apparna vara borta från telefonen/plattan/navsystemet vid resor i förbudsländer?
Waze brukar använda andra namn än fartkamera utrikes, tex. varnar den för säkerhetszoner och andra typer av omskrivningar.
Jag har aldrig ändrat något när jag kör utanför Sverige,har heller aldrig blivit stoppad, sannolikheten att en fransk polis kontrollerar vilka svenska menyer jag har aktiverat i GPS anser jag liten.

KnausenSLiner700

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
44244
Medlemskap
2025
Googlat lite mer (mycket),
Waze visar inte fartkameror på kartan i Frankrike, men varnar i stället för "kontrollerad zon". Så hårklyveri om den följer fransk lag?
Sygic uppger att deras kameradatabas inte innehåller några kameror i Frankrike.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Googlat lite mer (mycket),
Waze visar inte fartkameror på kartan i Frankrike, men varnar i stället för "kontrollerad zon". Så hårklyveri om den följer fransk lag?
Sygic uppger att deras kameradatabas inte innehåller några kameror i Frankrike.
Så fungerar det ,man får varning i Waze men på ett ”lagligt” sätt, jag anväder alltid Waze efter ha provat många olika andra.
i Tyskland och Italien varnar den istället ”polis rapporterad” vid fartkameror

Senast ändrad:
Toppen