Sv: Nasa bm-1 koppla till två batterier
Jag har kopplat mina batterier så här
Batteri 1 pluspol till elcentralen. Batteri 2 minuspolen till elcentralen
Mellan batterierna + till +, och - till-.
Ska jag koppla batteri 2 minuspol till shunten och pluskabeln från mätaren till pluspolen på batteri 1? Ska kablarna mellan - och - och + och + sitta kvar?
---------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, funderade bara lite över din minuskabel, men du menar kanske rätt.
Batteri 2 minuspol till shunten och sedan från shunten till elcentralens minusingång.
Jag har ingen skanner just nu, så jag gjorde en ritning som jag sedan fotade av.
Det fulaste på länge, men du kanske kan ha någon hjälp av den

.
Dina frågor.... Alltså minus på bat. 2 till shunten. Shunten sedan till elcentralens minusingång.
Pluskabeln (röd) från mätaren skall bara till plus via en 1A säkring, var du kopplar in den på plus är inte så viktigt, för den är inte till för mätningen, utan bara strömförsörjning till mätaren/displayen.
Svart och vit kabel från mätaren till shunten på den sidan som batterikabeln går in. Får ej kopplas samman förrän vid shuntens anslutning för den ena är minuskabeln till strömförsörjningen av mätaren/displayen och den andra är för mätresultatet.
Gul från mätaren till den sidan på shunten som kabeln till elcentralen går ut från, den är också till för mätresultatet.
På den röda och svarta punkten (så nära batteriet och shunten som möjligt) skall du koppla in en ev. storförbrukare typ en inverter eller något annat som drar så mycket ström så du inte kan använda elcentralen. Du kan även gå in med kablar från en solcellsladdare där om du vill.
Idén är att på kabeln mellan minus batteri 2 och shunten får man inte koppla in något, eller ta ut något, för då kommer det inte med i mätresultaten, och BM-1 visar fel.
Och som sagt.... Inte snyggt men välment

hoppas den går att tyda.
M.v.h. JANKRO.