• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nödhjälp!

F

F.d. 58573

Guest
För mig som ofta är ute i vildmarken utan mobiltelefontäckning känns livet ibland lite mer än lovligt osäkert.
Visserligen har jag rustat mig med diverse hjälpmedel att ta till när exempelvis skotern fastnar långt ute i fjällvärlden, men förr eller senare kommer dagen då den åldrande mannen inte kommer loss eller då jag kanske skadar mig och inte klarar att ta mig åter till husbilen.

Nu finns ett satellitbaserat hjälpmedel för att kalla på hjälp, med täckning över hela klotet: Amazon.com: DeLorme AG-009871-201 inReach SE: GPS & Navigation

Finns att köpa från Amazon i Tyskland: DeLorme InReach SE GPS Iridium Satellitennavigation, SOS-Notruf und Zwei-Wege-EMail/SMS-Kommunikation: Amazon.de: Elektronik

Förutom inköp så krävs ett abonnemang, där det finns olika erbjudanden.

Någon som har praktisk erfarenhet av utrustningen?

aake

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Nödhjälp!

Kollade litet på dina länkar och på vad uppkopplingen skulle kosta.
Det var ju inte direkt avskräckande om man bara ser den som en nödsändare.
Några tusen i inköp och 250 kr i månaden kan man nog motivera som en "försäkringskostnad" om man har dina resvanor. :)

F

F.d. 29925

Guest

Finns ett satellitbaserat system som heter PLB som visserligen inte har finessen med SMS och E-post men avger en "Rescue-signal" över satellit.
Cordland i Åsa är generalagent för två olika nödsändare för fritidsbruk. Om de fungerar som en EPIRP på havet är det inga abonnemangsavgifter. Kunde tyvärr inte hiita några prisuppgifter.
Cordland Marine | Vi gör sjölivet säkrare och roligare!

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2029

Hej
Vi har utrustningen sedan många år, både Epirben o PLBn. De är billiga livförsäkringar, som verkligen fungerar, via Sweden Resque. Det är inte sportutrustning utan etablerade nödsändare.

Deckers förslag är bra, mer info hittar du på marinwebben.se sök på Hem » Nödsändare » PLB » Mc Murdo Fastfind 220 PLB

Den är liten, vattentät, registrerad på dig och har bara en engångsavgift på 3000:- En stor användargrupp förutom seglare, är ensamarbetande skogsarbetare, driftspersonalen etc. Epirben ingår i GMDSS och larmar även andra, det behövs inte i skogen. PLBn larmar bara via Satellit, duger fint. Välj en PLB Fastfind som även innehåller en GPS, då sänds även din position. Dessutom sänds en pejlingssignal på annan frekvens så att sökresurser kan pejla in dig. Den lilla manicken har även en inbyggs blixtlampa som blinkar i ett dygn.

Eftersom vi har en PLB så är den alltid med oss, bland toalettartiklarna, i husbilen. Blir vi rånade i skogen och blir av med allt så är PLBn en extra trygghet , hälsar Björn o Lena

Senast ändrad:
F

F.d. 25109

Guest

Jag har själv en sådan ( InReach från deLorme) som jag använder på långcykelturer, fjällturer etc. Inköpt via Amazon i GB.

Jag kan varmt rekommendera den. Stor som en mobiltelefon ungefär. Det inbyggda batteriet räcker ca en vecka vid daglig användning. Kan laddas via USB och batteripack. Jag vet inte exakt vad de kostar nu men jag gav ca. 2500 för ett år sedan.

Abonnemanget för användning kostar 35$ per aktiverad månad plus en årsavgift på 25$

Enheten skickar din position var 10:e minut till ett datacenter och blir åtkomligt på en karta via internet. I månadsabonnemanget ingår 30 st sms att skicka till mobil eller epost. Dessutom finns en larmknapp som ger larm till räddningstjänsten i det land man befinner sig.

Täckningen är hundraprocentig om du ser himlen.

MVH

Toppen