• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Några tips till alla som har släp eller behöver testa elen utan bil

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Efter att ha införskaffat ett släp så har jag tillverkat en del saker som jag tänkte att andra kunde få ta del av.

Först så byggde jag en testare för elen. Visst, man kan ju köra dit och koppla på en bil med dragkrok så får man samma resultat men ibland står vagnen så dumt till att det kan vara svårt att göra så jag byggde en testare för nästan inga pengar alls. Det som behövs är en låda, ett släpvagnsuttag, några strömbrytare, två anslutningspoler och en strömkälla. Uttaget tog jag från en skrotad bil så den kostade mig gratis.
Elen (12V) ansluter man till polerna och då alla lampor kan dra uppemot 40-50W så går det inte med vad som helst men en gammaldags batteriladdare eller ett vanligt bilbatteri ska funka.
Kopplandet är sen ganska okomplicerat och det finns gott om scheman på nätet för vilka stift som är vad.
Jag drog sen jorden direkt till stift 31 och gemensam plus till alla brytare som sen går ut till varje funktion. Den skarpögde noterar att på en släpvagn finns det ett stift för vänster lampa (58L) och ett för höger (58R) men här har jag kopplat ihop dem på en och samma brytare för i praktiken spelar ju detta ingen roll när man mäter på vagnen jämfört med om man skulle göra samma mätning på bilen. Kolla bara att brytarna klarar lite högre strömmar och som sagt: man kan också sätta dit 5 st och dela upp vänster och höger belysning. Den som heter dimlykta (54g) och som i praktiken aldrig används har jag inte kopplat alls.


Därefter byggde jag en ramp då min vagn saknar tipp.
Den blev också billig: en M10 gängstång för 25,- och några vinkeljärn för samma pengar samt några kraftiga brädor som jag hade liggandes. Skulle väl egentligen vara tryckat och man kan även styva upp den genom att skruva dit en 2x2" på undersidan i mittpartiet men detta får duga så länge. Gängstången trädde jag genom några öglor på vagnen som sitter där original och som jag tror är tänkta för en fabrikstillverkad (dyr) ramp. Jag tog en vanlig förzinkad stång men man skulle kanske valt en rostfri. Genom att använda en mutter från båda håll fixerades den. Ett armeringsjärn eller rör och några brickor som punktas fast skulle också duga.
Vinkeljärnen är kapade en del, behöver inte sticka ner mer än några cm och är även lite böjda för att passa lutningen. Har man inga öglor så går det kanske att göra ett litet spår mellan flak och läm som vinkeljärnen kan haka fast i, behöver inte var nåt märkvärdigt utan ska bara förhindra att brädan inte glider bakåt. Vitsen med gängstången är att rampen blir anpassningsbar i storlek/sidled, visserligen så vill gängstången bågna en del om man placerar den närmare mitten men den är rätt kraftig så den går knappast av. Lite överkurs är det som jag har gjort att fasa av brädan så att den följer vagnens flak - vilket man även kan göra i andra änden.

 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Bra tips!
För andra som inte är lika händiga att bygga testare själv (jag) så finns denna som fungerat riktigt bra för mej senaste åren.
Harald finns nu tyvärr bara som butik i Löddeköping, men har nätbutik.

 
Toppen