• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Några som skall norrut i sommar, eller till Norge?

Sivfa01

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Ale
HBK-Nr
10295
Medlemskap
2024
Åker till Spanien i nästa vecka, min arbetskamrat skall ner till sin särbo. Så vi kör genom Tyskland, Frankrike till Barcelona. Sedan tar jag mig hemåt. Skall ta max 13 dagar..

En vecka i Göteborg - förhoppningsvis med lite värme så man kan bada och sedan blir det sedvanliga Norden-turen...

I år blir det start den 19 juli, mot Bergen i Norge för att hälsa på en väninna och sedan blir det norrut i Norge och sedan ner genom Sverige.

Har skaffat mig en iPad, så förhoppningsvis kan jag koppla upp mig och skriva ner lite reseanteckningar under resornas gång.

Kanske kan man stöta på någon husbilskompis som också är ute och reser ensam.

Siv
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Några som skall norrut i sommar, eller till Norge?

Kolla singlarnas FB sida. Det finns flera som ska eller är i Norrland.
 

Tompera

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
3014
Medlemskap
2026
Sv: Några som skall norrut i sommar, eller till Norge?

För dem som inte är med i Husbilsinglar på Facebook:
Det är det är några som ska åka Vildmarksvägen i augusti
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Några som skall norrut i sommar, eller till Norge?

Bergen vägar (Status veckan före midsommar):

E16 vägarbete från "fjällkanten" Väster Tyinkrysset o ner vägkorset mot Rv52 samt även Nes- Dokka (2 sträckor, men var ganska smalt).

Hardangervidda (7) o Hemsedalsvägarna (52) var avstängda, såg inte så ut på Vägvesendet's WEB, men skyltat på plats.....


(Vi tog Dokka-Gjövik-Hamar-Kongsvinger-Karlstad på hemvägen, men åker du E16 så åk via Hamar om Hardangervidda fortfarande är stängd och du tänkt ta E16)

Men utsikt så man storknar!
 

Sivfa01

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Ale
HBK-Nr
10295
Medlemskap
2024
Sv: Några som skall norrut i sommar, eller till Norge?

Det blev många mil i bil i sommar.

Först en tur Gbg via Röros till Åre och direkt tillbaka till Göteborg.

Därefter ner till Barcelona via Tyskland (bl a Moseldalen) och Beajoulais i Frankrike. Tillbaka via Frankrike (Bretagne), Moseldalen, Flensburg och hem via Bält-broarna i Danmark.
Några dagar hemma och sedan till Bergen i Norge, norrut via Ålesund, Fause, Narvik in i Sverige till Kiruna, Pajala, Umeå, Arvidsjaur, Vemdalen, Degerfors och hem i Götet igen.

Det var min nästförsta sommar med bilen så alla bekanta ville ju ha besök! Så det blev
1300 mil under 5,5 vecka. Bilen fick några törnar, men, lite smällar får man väl ta!!!

Nu är jag bättre förberedd för nästa sommar. Skall INTE köra så långa sträckor utan ta det lite lugnt och stå still ett par nätter på varje plats och ta cykeln med!

Apropå cykel, hade cykelstället (tomt) på när jag passerade Bält-broarna. Fick betala för "stor" husbil för bilen blev ca 15 cm över 6 m med hopfälltbart cykelställ! På Öresundsbron var det inga problem. Där betalade jag som personbil.SNÅLT! Förstår om man tar hänsyn till cykelstället på en färja. Där kan det ju betyda att en annan bil inte får plats - men på en BRO.... där stör jag väl ingen.

Siv

:spinny:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Några som skall norrut i sommar, eller till Norge?

Stämmer det verkligen tt du fick betala för "stor bil":confused:

Stora Bält har vikt som tariff för stor bil. Alltså över 3,5 ton
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Några som skall norrut i sommar, eller till Norge?

Kjører en automatfelt på Storebelt med en husbil så blir det stor bil, i manuelt felt måste en si klart at det er bil under 3500 kg - om det er en slik du har. For meg og mange andre er dette ikke aktuellt - bilen er godt over 3500 kg.
 

Sivfa01

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Ale
HBK-Nr
10295
Medlemskap
2024
Sv: Några som skall norrut i sommar, eller till Norge?

Tjejen i manuella kassan gick ut, bad mig köra fram på en markering. Gick runt och konstaterade att den var 20 min för lång... Och debiterade "stor bil"....
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Några som skall norrut i sommar, eller till Norge?

Stora Bältbron har 4 klasser som är aktuella för husbilar.

Autocamper op til 6 m maks. 3.500 kg235,00 DKK
Storebælt Fritid - Spar 5 %223,25 DKK

Autocamper over 6 m maks. 3.500 kg355,00 DKK
Storebælt Fritid - Spar 5 %337,25 DKK

BroBizz kan kun anvendes, når højden er under 2,7 m. Brug de manuelle baner, hvis højden er over 2,7 m.

Autocamper over 3.500 kg og op til 10 m700,00 DKK
Storebælt Fritid - Spar 5 %665,00 DKK

Autocamper over 3.500 kg og over 10 m - enkelttur1.110,00 DKK
Storebælt Fritid - Spar 5 %1.054,50 DK


Lasse
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.653
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Några som skall norrut i sommar, eller till Norge?

Jo, det stämmer tyvärr! Det beror på vem som sitter i luckan.
Lägg märke till att det står "fordonets längd", inte cyklarnas:rolleyes:
 
Toppen