• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Någon som testat husbil på biltåg?

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Eftersom enda sättet att komma vidare i tråden verkar vara att gå till botten med dessa takluckshaverier på biltåget till Sylt...

Efter en googling på "taklucka Sylt tåg" hittade jag följande:
SJK Postvagnen - Arkiv 2008-2018 - Frågor om Niebüll - Sylt

som ledde till denna artikel:
Sylt Shuttle: Größere Wohnmobile werden nicht mehr mitgenommen | SHZ

Det hela verkar handla om att transporterna av stora husbilar tillfälligt stoppats under 2015 i väntan på utredning efter att tre st panoramaluckor blåst av.

Baserat på vad jag vet om min egen panoramalucka så är den låst med 6st spännen och jag finner det osannolikt att den skulle blåsa bort i låst läge på ett tåg (men klara motsvarande vindhastighet i storm och biltrafik) så jag fortsätter anta att det gäller ÖPPNA luckor tills någon hittar bättre fakta om motsatsen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Se där!
Jag ger mig ! :twitcy:

Om, vi säger såhär.... Under de senaste åren har jag hört talas om flera husbilar där panorama rutan har blåst av, under färden på motorväg,
Även en god vän till mig har råkat ut för det.... Och då har den övre halvan av rutan lossnat och blåst av...
Detta har säkert hänt flera medlemmar här på hbk också.....
Och med den insikten och den lilla information som lämnas i artiklen så skulle jag inte våga påstå att det är hastigheten eller att man åker bakåt...
Det kan mycket väl vara som nämda avblåsningar.... Att limmet har släppt mellan glasen och då har luckan blåst av.... Vem vet?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om, vi säger såhär.... Under de senaste åren har jag hört talas om flera husbilar där panorama rutan har blåst av, under färden på motorväg,
Även en god vän till mig har råkat ut för det.... Och då har den övre halvan av rutan lossnat och blåst av...
Detta har säkert hänt flera medlemmar här på hbk också.....
Och med den insikten och den lilla information som lämnas i artiklen så skulle jag inte våga påstå att det är hastigheten eller att man åker bakåt...
Det kan mycket väl vara som nämda avblåsningar.... Att limmet har släppt mellan glasen och då har luckan blåst av.... Vem vet?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
D
Grundfrågan var att ta med husbilen på fordonståg ut i Europa, ska vi kanske återgå till det eller så avslutar MaJe helt enkelt tråden. Jag var mer intresserad av om det gick att ta husbilen på tåg, inte om takluckan som lossnar och flyger iväg.
Det är ju bara att fortsätta.... Det ena utesluter ju inte det andra...
Så jag hoppas du kan fortsätta att njuta av tråden.... ;)
 

Kentx

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
25460
Medlemskap
2024
Kanske inte har med husbilar att göra men jag har tagit motorcykeln på tåget flera gånger. 10 mil till Stena i Gbg. Vaknar i Kiel morgonen efter. Lika långt till Hamburg. Lasta på kvällen och vakna utvilad i Munchen nästa morgon med alperna framför fötterna. Helt perfekt att slippa autobahn genom Tyskland. Tyvärr är det ett dyrt alternativ.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Kanske inte har med husbilar att göra men jag har tagit motorcykeln på tåget flera gånger. 10 mil till Stena i Gbg. Vaknar i Kiel morgonen efter. Lika långt till Hamburg. Lasta på kvällen och vakna utvilad i Munchen nästa morgon med alperna framför fötterna. Helt perfekt att slippa autobahn genom Tyskland. Tyvärr är det ett dyrt alternativ.
Hej
Det finns olika uppfattningar om hur det är att åka med biltågen genom Tyskland, jag har aldrig gjort det själv men jag har två kompisar som gjort det vid olika tillfällen, inte med husbil utan med MC men det blir ju i grunden samma sak oberoende av vilket fordon man transporterar på tåget.
Den ena sa, detta är toppen, slippa köra genom Tyskland och utvilad komma fram till Munchen det här kommer jag att göra även på nästa resa. Den andre förmedlade en helt annan bild, han hade hamnat i en sovcupé med fyra platser och han trivdes inte alls att dela plats med tre okända personer, han hade inte kunna sova en blund på hela resan och han menade att han var tröttare när han kom fram än om han hade kört själv och han fick stanna i Munchen för att sova så det blev ingen tidsvinst heller, han tillade även att han aldrig någonsin vill göra om en sådan här resa (han körde sen hem själv genom Tyskland trots att en biltågresa var inplanerad även på hemvägen)
Detta visar hur olika man kan uppfatta samma sätt att resa och det beror nog mycket på hur mycket man uppskattar själva resan eller om det bara är slutmålet som är intressant. För egen del så är det resan som är mest intressant både med MC och husbil.
 

Kentx

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
25460
Medlemskap
2024
Din kompis hamnade i vad jag kallar boskapsvagnen. Den åkte vi med första gången och aldrig mer. 6 okända personer i en kupe' och endast en kunde stå upp åt gången. Sen blev det egen kupe' och frukost på rummet. Dyrt blev det, men värt varenda krona.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Vi åkte med tåget i Schweiz för några år sedan. Körde på med nosen i rätt riktning, blandat med skåpbilar och personbilar. Alla satt kvar i bilarna, men det var en relativt kort sträcka genom bergen. Fungerade hur bra som helst.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu håller du bara på och trollar, har du tråkigt, inget bättre att göra?
Ja....du.... Det står såhär i artikel som du använder för att styrka troheten i vinden... Hierfür ist wohl der Wind verantwortlich....
Jag kan tyvärr inte se detta som ett "bevis" på att vinden är skyldig.... Då han skriver (översatt) förmodligen/antagligen/nog... Vinden kan ha varit delaktig till annat är bevisat skulle jag vilja säga...

Det kan ju finnas andra möjlighet som han kanske inte vill delge.... . Så som vi glömde stänga luckan... Eller limmet i luckan har släppt... Eller det fanns sprickor sen tidigare i luckan...

Sen få var och en tro vad den vill....
Men... Du... att påstå något om annan medlem, som man inte har belägg för känns bara himla tråkigt och dumt
 
Toppen