• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

någon som testat denna ?

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021
Någon som har provat detta elverk?
Låg vikt, bra effekt och väldigt tyst. 58–64 db kan man knappast gnälla på, då ett normalt samtal genererar ca: 60 db, och ljudnivån i ett bibliotek ligger runt 40 db…
Kipor IG 2600 - Inverterelverk - X Trading Sweden AB
(Av någon anledning så slutade den förra länken att fungera, så jag la in en ny...)

IG2600 KIPOR Elverk "bensin"



Funkar bra att driva el-känsliga apparater med, typ tv, dator och sådant. Hade tänkt att bland annat driva ac:n (dometic b2200 med denna) vid behov. Någon som testat att driva sin ac med en sådan? Elverket har ju en max effekt på 2600 watt vilket räcker till att driva den och lite till, typ tv, dator och så samtidigt. Men jag har för mig att jag läst att elapparater drar väldigt mycket ström just i startögonblicket, och då undrar jag i mitt stilla sinne – hur mycket?
Klarar den t.ex. av att starta ac:n utan att överbelastningsskyddet löser ut?

När det gäller effektförbrukningen på ac:n så står det såhär i bruksanvisningen om den:

kyleffekt watt/h 2050 i enlighet med standard EN 14511
(vad tusan som menas med det har jag absolut ingen aning om…)

Förbrukning kylning 910 w
Effekt värme 1200 w

Om jag då vill driva både ac:n, tv:n och kanske datorn samtidigt så måste ju denna räcka gott och väl då den är på 2600 w, eller ?

Tv:n drar 70 w (max), vad datorn drar vet jag inte, men nog bör väl detta elverk klara av att hålla dessa saker igång samtidigt med ac:n ?

Mvh Peter
 
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: någon som testat denna ?

Den funkar bra. Här finns medlemmar som har sådana och vill sälja. Har gått över till solpanel eller står alltid på camping. Kan tyvärr inte säga vem. Inte säkert att dom är aktiva på forumet under lågsäsong. Vill du att jag ska undersöka saken så hör av dig.

Jag kommer helt enkelt inte på vem det var men jag kan ju lägga lite energi på att söka.

Kenth
 
Senast ändrad:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: någon som testat denna ?

Den funkar bra. Här finns medlemmar som har sådana och vill sälja. Har gått över till solpanel eller står alltid på camping. Kan tyvärr inte säga vem. Inte säkert att dom är aktiva på forumet under lågsäsong. Vill du att jag ska undersöka saken så hör av dig.

Kenth

Är inte ett husbilsforums primära funktion just att medlemmar vars intresse är husbilar ska kunna utbyta tips om handlare, produkter, ja egentligen allt som har med husbilar och dess tillbehör att göra ???????? :confused::confused::confused::confused:

Peter :confused:
 

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021
Sv: någon som testat denna ?

Den funkar bra. Här finns medlemmar som har sådana och vill sälja. Har gått över till solpanel eller står alltid på camping. Kan tyvärr inte säga vem. Inte säkert att dom är aktiva på forumet under lågsäsong. Vill du att jag ska undersöka saken så hör av dig.

Jag kommer helt enkelt inte på vem det var men jag kan ju lägga lite energi på att söka.

Kenth

Det erbjudandet säger jag inte nej till... :)

Får du reda på vem så får du gärna hojta till.
 
F

F.d. 1256

Guest
Sv: någon som testat denna ?

Hej Peter

Har ett likvärdigt elverk som du tittar på. Kama fritid, GE 2000. Går tyst. Perfekt sinuskurva för känslig elektronik. Kör även AC av samma sort som du har. Kanon nöjd :wink:. Snåla därför inte med ett 1000 w agregat, man ångrar sig nog då. :yes:

MVH Stefan
 

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021
Sv: någon som testat denna ?

Ni som vet hur man räknar ut detta med watt och allt.

Skulle det räcka med denna på 2000 watt för att driva det jag räknade upp tidigare i tråden ?

Kipor Sinemaster IG 2000 - Inverterelverk - X Trading Sweden AB

Det skiljer ju i alla fall 1500:- mellan de två modellerna, och man behöver kanske inte en kanon för att jaga änder...

Räcker det med 2000 watt så är det väl onödigt att köpa en på 2300 watt, som är mycket dyrare.

Mvh Peter
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: någon som testat denna ?

Hej Peter-nrkping.

Vi har ett Kipor IG 2000 just för att driva vår AC (Dometic B2200). Det funkar alldeles utmärkt. Om Du driver TV och dator över 12V-systemet så är det definitivt inga problem, batterierna laddas ju samtidigt som Du kör AC-n. Det är möjligt att det räcker till även över 220V men det kan jag inte garantera, eftersom vi kör dem på 12V så jag vet ärligt talat inte.

Hälsningar / Roland o Ingegerd
 

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: någon som testat denna ?

Hej!

Vi har ett Kipor IG2000.
Kan köra AC samt laddning. Även micro när det behövs men då brukar jag slå av AC.
IG 2000 ger 2000W i topp men "bara" 1600W konstant. Det räcker länge.
Kolla upp dina förbrukningskällor som du driver så har du svaret direkt.

/ Frank
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: någon som testat denna ?

Jag hade dylik apparat- Använde den aldrig , skaffade solcell och strömsnål TV. Tänk på vikten och att man får dra med sig brandfarlig bensin. Dett gäller att ha ett bra ställe och förvara elverket på. Det är inte kul att ligga och sova ovanpå en "bomb".
 
Toppen