• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Någon som provat Dometic Freshlight ?

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Hej alla
Är det någon av er därute som provat och/eller har monterat en Dometic Freshlight ?
På papperet ser den ju riktigt bra ut med "taklucka" (om än inte öppningsbar vilket jag gärna skulle ha haft...) och med funktionerna i övrigt, men vad tycker ni som sett den i verkligheten .... ?

Fördelar och nackdelar med andra modeller ?
Hur var den att montera ?
Funktion rent allmän ?
m.m m.m .....
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Någon som provat Dometic Freshlight ?

är det verkligen ingen i vår stora husbilsförening som har någon erfarenhet av denna..... sett den, provat den eller har själva ?!

jag skulle verkligen vara intresserad av all sorts feed-back så man inte lägger en beställning på en så pass dyr pryl på ren chans :msn_wink:
 
T

Tommy W

Guest
Sv: Någon som provat Dometic Freshlight ?

Jag tänkte köpa en sådan till nya husbilen. Men det var tre saker som fick mig att inte köpa den ca 8-10kg tyngre . Ca6500 kr dyrare. Det slutliga var att man ej bör använda värmepumpen under +2gr. Det är så bra att få ur fukten när bilen har stått kallt några veckor. Så nu blev det en 2200 i stälet utan värmepump bara el slingor för värme.
Mvh Tommy
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Någon som provat Dometic Freshlight ?

Nu är det beställt en Dometic 2200 istället.

Inte bara är den billigare, när jag var och kikade på husbilen så konstaterade jag att den väldig breda utedelen på Freshlight (758mm mot 650mm) gjorde att den kolliderade med parabolen i nedfält läge.
Även hålet som skall tas upp är lite avskräckande då det inte räcker med vanliga 400x400 utan den behöver 400(b) x 700(l) för att komma genom taket.
 
Toppen