• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Någon som känner igen denna dragkrok / balk? (Hymer B584 -2000)

Leo Nardo

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
38946
Medlemskap
2025
Hej alla!

Vi har en Hymer B584 från 2000 (tysk import 2018 på Fiat Ducato 14-chassi), och jag försöker minska totalvikten för att få mer lastvikt marginal. Under bakänden sitter en ganska kraftig dragkroksbalk, som ser ut att vara bultad fast – inte svetsad i ramen – och har en avtagbar dragkrok. Jag bifogar bild nedan.

Frågor:
1. Känner någon igen denna typ av balk/konstruktion? Ser det ut att vara original från Hymer eller kan det vara en eftermonterad dragkrok anordning?
2. Tror ni att man kan demontera hela balken, inklusive kroken, utan att påverka ramens hållfasthet?
3. Om jag tar bort hela konstruktionen – kan man vid nästa besiktning få den struken från registreringsbeviset? (Nu står: "D.11: Koppling typ: Demonterbar kula".)

Jag försöker spara vikt och funderar om detta kan ge 40–60 kg besparing, eventuellt mer beroende på förstärkningar.
Alla tips och erfarenheter är mycket välkomna – särskilt om någon själv har plockat bort liknande balk eller lyckats få kopplingen borttagen från pappren.
Tack på förhand!
Leo

Bilagor

• 20250728_224831.jpg
    20250728_224831.jpg
    3,3 MB · Visningar: 104
  • 20250728_210521.jpg
    20250728_210521.jpg
    2,2 MB · Visningar: 104
  • 20250728_210026.jpg
    20250728_210026.jpg
    1,4 MB · Visningar: 104
Senast redigerad av en moderator:

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Nere vid elkopplingen syns en Al-Ko skylt. Det finns förmodligen även ett nummer. Med lite tur bör du kunna googla dig fram till en monteringsanvisning.

Leo Nardo

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
38946
Medlemskap
2025
Tack för snabba svar!
Jag hittade en verkstad som plockade ner hela dragkroksbalken på 10 minuter – den satt med bara fyra bultar. Den vägde säkert 35–40 kg, så det känns skönt med extra lastvikt. Elkabeln skruvades fast på insidan av chassit för framtida bruk.
Tack igen för hjälpen!

Leo Nardo

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
38946
Medlemskap
2025
Risken är då att man vid vägningen fastställer en tjänstevikt som är HÖGRE än den ursprungliga.

Pålle
Tack för input! Men jag blev lite fundersam – på vilket sätt skulle tjänstevikten kunna bli högre när man tar bort utrustning som dragkrok?

Jag har inga planer på att ändra registrerad vikt, bara hålla mig under 3 500 kg. Vid en registreringsbesiktning för borttagen krok brukar Bilprovningen inte väga om bilen, så länge man inte själv begär ändrad tjänstevikt.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Om bilprovningsföretaget upptäcker att det inte finns dragkrok, trots att en sådan är inskriven i papperen, kan de mycket väl kräva en registreringsbesiktning.

Inför vägningen måste du plocka ut ALLT ur alla förvaringsutrymmen. Trots detta är det mycket stor risk att bilen ändå väger mer än den gjorde för 25 år sedan, detta bland annat beroende på smuts, eventuell rostskyddsbehandling, normalt absorberad fukt i textilier och snickerier samt mycket mer – kanske eftermonterad markis eller cykelhållare. Om bilen dessutom har en fuktskada, kan vikten ha ökat ännu mer.

Slutligen vet du ju inte hur bilen såg ut den den vägdes inför registreringsbesiktningen i samband med monteringen av dragkorken – kanske hade man fuskat lite då...

Pålle

Toppen