• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Någon som har testat en bra bilantenn för 3,5 MHz

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Hej
Vintern är ingen rolig månad att testa antenner... har ånyo testat både G-Whip och Hustler. De känns mer eller mindre som konstlaster. Vi är på väg ut på flera vinterturer och kanske har någon bra erfarenhet av någon antenn som kan sitta permanent monterad. Förslag? Undrar Björn
 

Cariola

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Varberg
HBK-Nr
18513
Medlemskap
2024
Sv: Någon som har testat en bra bilantenn för 3,5 MHz

Hej Björn & Lena,

Har fortfarande inte hittat någon mobilantenn för dom lägre frekvenserna som ger ett bra avstamp, å det torde vara en teoretisk omöjlighet om man jämför en halvågsdipol eller 20 meter lång vertikal med vettiga jordplan, som Du säger så är mobilantennerna en konstlast.
Jag föredrar en dipol (matad med stege om möjligt, tar inte mycket plats:)) att kasta upp i ett träd när man dragit handbromsen och istället köra på högre frekvenser med hanterbar antenn när man rullar fram.

Har funderat - Jag tror att jag köpte en FT-101 utav dig i början av 80-talet, kan detta stämma?

73
de SM6KXE/Ola
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Någon som har testat en bra bilantenn för 3,5 MHz

Hej Björn & Lena,

Har fortfarande inte hittat någon mobilantenn för dom lägre frekvenserna som ger ett bra avstamp, å det torde vara en teoretisk omöjlighet om man jämför en halvågsdipol eller 20 meter lång vertikal med vettiga jordplan, som Du säger så är mobilantennerna en konstlast. Jag föredrar en dipol (matad med stege om möjligt, tar inte mycket plats:)) att kasta upp i ett träd när man dragit handbromsen och istället köra på högre frekvenser med hanterbar antenn när man rullar fram. Har funderat - Jag tror att jag köpte en FT-101 utav dig i början av 80-talet, kan detta stämma? 73 de SM6KXE/Ola

Jo, det kan nog stämma. Håller med dig om dipolen men bara när det är plusgrader... Står nu i Mölndal och är inte så pigg på att hänga upp en dipol i gryningen. 73!
 
Toppen