• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Någon som har skaffat Navigon 8410?

F

F.d. 10627

Guest
Hej!

Jag har inhandlat en Navigon 8410, jag har lite frågor om den och undrar om någon annan har en?

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Sv: Någon som har skaffat Navigon 8410?

Hej

Jodå jag har en sådan, eller snarare 8450 men det är väl samma i grunden.
Har inte riktigt hunnit testa den ännu men mitt första intryck genom att leka med den är bra.

Jämfört med Garmin 760'n jag också har så säger Navigon till mig att svänga 10 meter innan korsningen istället för mitt i den. En klart positiv skillnad så långt.

F

F.d. 10627

Guest

Hej

Jodå jag har en sådan, eller snarare 8450 men det är väl samma i grunden.
Har inte riktigt hunnit testa den ännu men mitt första intryck genom att leka med den är bra.

Jämfört med Garmin 760'n jag också har så säger Navigon till mig att svänga 10 meter innan korsningen istället för mitt i den. En klart positiv skillnad så långt.

Det är samma modell förutom live funktionen, men eftersom Navigons nya Truck navigation software inte funka på 8450 så tog jag 8410 istället.

Men har märkt vid navigation att den rycker till/hackar ibland, gör din det?

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Jag har som sagt inte riktigt hunnit testa den ordentligt än men jag vet att den programvara den kom med var buggig så den behöver uppdateras direkt. Om du inte gjort det än så kan det vara det som är problemet.
Den har ju vunnit flera tester och jag stod faktiskt senast idag och bläddrade i någon tysk tidning med nästan bara en himla massa GPSer testade och där fick den toppbetyg.

F

F.d. 10627

Guest

Jag är lite besviken på min 8410, det verkar som inte hårdvaran riktigt klarar av att driva den , för när man navigerar inne i städer eller när det är mycket grafik på skärmen så har den en tendens till att hacka till eller smårfrysa ibland, lite irriterande, men annars är den grym med 5" minerallglas display och alla funktioner, men det kunde ha varit kraftigare hårdvara i den.

Man kan se vad jag menar på denna film.

Nu kör dom iofs med "Realcity 3d" aktiverat som drar extremt mycket kraft, men ändå.

YouTube - NAVIGON 8410

F

F.d. 7930

Guest

Har precis köpt en och använt den på min semester. Som GPS fungerar den bra, men orsaken till att jag köpte den var den automatiska zoomfunktionen som styrs av hastigheten, och den förändras i 90 km som är alldeles för högt för mig.
Ska försöka hitta nån ini-fil och se om det går att ändra...
Fler punkter som jag inte tycker om.
1. Om du har lagt i fler "legs" ser du bara det "legget" du är i.
2. Och vill du se POI efter rutten är det bara POI efter det "legget" du är i.
3. Tangentbordet är inte som ett tangentbord utan ordnat i A, B, C osv.
4. Går inte att spara POI´s med svenska tecken.

Kan jag inte få ner zoomfunktionen till 70 km, så kommer jag att sälja den.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Jag har "föregångaren" 7310 och den fungerar utmärkt. 8410 borde ha mera datakraft än min. Jag tror att den har svårt att hitta tillräckligt många stelliter i städer med höga byggnader. Därav "rycken" på bildskärmen. Jag har en alkovbil (Ford) och ville inte ha navigatorn på vindrutan utan närmare ratten, så jag köpte en extra antenn (260:) som jag fäste längst fram på instrumentbrädan i nederkant på vindrutan. Normalt tar den in 10 - 11 satelliter med detta arrangemang.
Kolla hur många satelliter du får in på landet och i staden. Du kanske behöver en antenn oxå.

Vad gäller POI med svenska tecken som Serut skriver så är det inga problem heller på min Navigon. Man får använda "knappen" för specialtecken längst nere till höger (det står SYM på knappen). Det skulle förvåna mig om det inte finns på 8410.

OOOPS, Nu såg jag att jag har kommenterat en del gamla inlägg, men det får stå kvar nu när jag ändå skrivit det. :):)

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Serut: jag kan ta hand om den om ditt pris är rätt. Den är för bra för att hamna i orätta händer

Toppen