• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Någon som demonterat växellådan på en Peugeot J5

Åke Nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
7195
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Peugeot
Chassiemodell: J5
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,5 TD
Årsmodell Chassie: 1990
Husbilsfabrikat: Swift
Husbilsmodell: Kontiki 640/6
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1990
Ämnesområde: Växellåda
Hej!
Står i begrepp att demontera min växellåda på min peugeot J5. Någon som gjort detta tidigare och har några tips man skall ta hänsyn till. Är den lådan där kamaxeln kommer ut genom växellådsgaveln och driver vattenpumpen. Ska byta tre synkringar i den.

Tacksam för svar
Åke

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025
har demonterat min låda på min Fiat 2.5 TD. motorn är olika men det är samma låda tror jag.
hissa upp bilen lossa drivaxlar från växellådan, och avgasröret samt alla kablar oc bränsleslangar luftfilter mm. På min sänkte jag motorn nägot neråt och lossade växelådan
och drog ut den . Bra om man har motorlyft att hänga den , samt domkraft under
V motorfäste demontera helt. Axlarna bryts loss med brytjär. glöm inte hastighetsmätarvajern. detta så långt jag kommer ihåg. Byte kopplingåxå?

Jägarn

Åke Nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
7195
Medlemskap
2025
Jägarn skrev:
har demonterat min låda på min Fiat 2.5 TD. motorn är olika men det är samma låda tror jag.
hissa upp bilen lossa drivaxlar från växellådan, och avgasröret samt alla kablar oc bränsleslangar luftfilter mm. På min sänkte jag motorn nägot neråt och lossade växelådan
och drog ut den . Bra om man har motorlyft att hänga den , samt domkraft under
V motorfäste demontera helt. Axlarna bryts loss med brytjär. glöm inte hastighetsmätarvajern. detta så långt jag kommer ihåg. Byte kopplingåxå?

Jägarn
Okej.

Hade du den lådan där kamaxeln kommer igenom växellådshuset och driver vattenpumpen. Funderar mest på hur krångligt det var att få ner lådan utan att skada kamaxeln.

F

F.d. 53191

Guest
Det är ingen fara att du skadar kamaxeln,när man har lossat alla remmar,remskivor, generator,startmotor,växelreglage,hastighetsmätarvajern,motorfäste vänster sida,muttern på kammen samt alla skruvar runt kopplingskåpan,så är det bara att dra ut växellådan.Avgasröret behövde inte lossas.Inte så väldigt svårt men en hel del skruva vart det,det kan vara bra med två domkrafter en under motorn och en under växellådan

Lycka till
/Göran

Åke Nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
7195
Medlemskap
2025
Göran&Lisa skrev:
Det är ingen fara att du skadar kamaxeln,när man har lossat alla remmar,remskivor, generator,startmotor,växelreglage,hastighetsmätarvajern,motorfäste vänster sida,muttern på kammen samt alla skruvar runt kopplingskåpan,så är det bara att dra ut växellådan.Avgasröret behövde inte lossas.Inte så väldigt svårt men en hel del skruva vart det,det kan vara bra med två domkrafter en under motorn och en under växellådan

Lycka till
/Göran

Tack för tipsen. Har precis plockat ner den. Gick nog åt ganska många pavor vin för att komma på denna lösningen. Mycket skruvande, men egentligen ganska enkelt, ca tre timmar för att lyfta ner den. Har ett block över motorn för att hålla den kvar.

Mvh
Åke

Åke Nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
7195
Medlemskap
2025
peter nilsson skrev:
Beskriv gärna hur du gjorde. Det kan vara bra att veta för framtida behov.
Lycka till

VAr ganska enkelt. Enda som strulade till det lite var att man dragit ut kamaxeln genom kopplingskåpan och drev vattenpump, generator och vakuumpump det hållet. Jag fick plocka bort vakuumpumpen och generatorn, sen lossa remskivan för drivningen och medbringaren den satt på. Den skruven var låst med en låsbricka och sitter inte alls hårt-. Sen lossar man stödlagret för kamaxelfrivningen med tre insex, låter övre delen på vänster fjäderben hänga kvar, tar ner undre länkarm och främre reaktionsstag, lossa i karossen. Lyft ner alltihop tillsammans med drivaxeln(gäller vänster sida) som lossas vid växellådan, sitter med en pianolåsring, så det är bara en kofot att bända till. Sen är det bara att lossa all skruvar och lösdelar, ta bort båda växellådsfästena (se till att ha motorn upphängd i bakkant. Sänka ner sidan vid växellådan så den går fritt och dra ur. Själva renoveringen av lådan var tydligen smidig. Killen tog 500 spänn för att byta tre synkringar. Så hela renoveringen, med tre synkringar gick på under tvåtusen.

Toppen