• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Någon som bytt ut luftfilter på c25, j5 ducato bensinare?

F

F.d. 7

Guest
Tjena, är det någon som bytt ut hela luftfilterboxen på sin husbil mot ett mindre, effektivare? gäller de tidiga årsmodellerna före 91 eller 92.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Någon som bytt ut luftfilter på c25, j5 ducato bensinare?

Jag köpte ett tvättbart "sportfilter" (KN) och satte i min 1990 cittra C25 2,5 td .

F

F.d. 7

Guest

Det såg snyggt ut Jankro, du har händelse vis inte i minne vad du köpte för grejjer? Är det slangen till vevhusventilationen man ser på gummit närmast förgasaren?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej EP. Ja lilla slangen kommer från ventilationen på locket till ventilkåpan. Den grova slangen med nästan 180° böj och anslutningen på, är en originalslang, de finns med lite olika utseende beroende av årsmodell på bil. Men den har 3'' som anslutning mot tretumsrören, och som avslutning innan filtret, ett böjt plattjärn med två små gummibuffertar som fjädrar och håller upp rören/filtret på plats. (Biltema 52-800.)
Rören hade jag tidigare men de är likadana som Biltemas rör, ett 90° och ett 45°.
På bilderna ovan har jag bara en luftrenare, men det bööölade alldeles för mycket, så jag gjorde en skarv mellan rören av två filtergavlar och en bit filter. Det verkade fungera som ljuddämpare men den kan ändå hämta friskluft från översta filtret vid uttaget i motorhuven på bilen. Filtret kan man ju välja efter plåbok :) de finns från någon hundralapp till någon tusenlapp beroende av fabrikat.

Man kan ju böja iväg rör och slangar nedåt, så man hämtar luften längre ner vid någon naturlig luftöppning i stället för genom motorhuven.

PICT0220-400.jpg

PICT0225-400.jpg

PICT0222-400.jpg

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 7

Guest

Ser bra ut, själv får jag nog dra filtret ner då jag saknar öppning i huven (förrutom friskluftintaget) Får försöka få "tummen ur" och hämta hem husbilen så man kan börja grejja lite:)

Toppen