• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Någon Fiat husbil som använder eller har erfarenhet av HVO 100 eller Neste My

Svanstenen

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
25688
Medlemskap
2024
För att förbättra miljön är det många dieselbilar som kör på HVO 100 alternativt Neste My. Fiat själv säger att det inte får användas i deras motorer. Har aldrig riktigt förstått varför. Så nu undrar jag i denna gruppen om det är någon som provat något av dessa drivmedel och i så fall vilka konsekvenserna bliit. Tacksam för alla svar i ämnet.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Om du söker i forumet på HVO100 så hittar du massor av info. Det jag kommer ihåg från alla trådar är att det finns åtminstone en del medlemmar som utan problem kör på HVO100 när de kommer åt. Ingen som har rapporterat motorproblem eller så. Sedan är det ju en annan sak att Fiat inte har bekymrat sig om att "godkänna" HVO för sina motorer.

MVH
Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Om jag går in på "Sök Forum" och skriver "HVO100" (utan mellanslag) så får jag minst 80 träffar. Kryssa inte i "Sök endast rubriker".

MVH
Hans
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
För att förbättra miljön är det många dieselbilar som kör på HVO 100 alternativt Neste My. Fiat själv säger att det inte får användas i deras motorer. Har aldrig riktigt förstått varför. Så nu undrar jag i denna gruppen om det är någon som provat något av dessa drivmedel och i så fall vilka konsekvenserna bliit. Tacksam för alla svar i ämnet.
Har ett förflutet i bilindustrin. Tillverkarna har i princip samma strategi allihop i sånna här frågor. Den är att inte godkänna något man inte testat.
Dom som har testat & utvärderat godkänner HVO100 på nya bilar.
Sen kan det va så att godkännandet gäller från och med en viss årsmodell, av det enkla skälet att man inte testat på tidigare årsmodeller. Normalt har inte en biltillverkare kvar varken bilar eller motorer att testa på som är äldre än 2 år Och som inte redan gått test och därför är diskvalificerade att testa på. Finns ju dessutom ingen garanti kvar för kunden att åberopa så varför lägga energi och pengar på att testa?
Så funkar det, inom bilindustrin. Läs köpte du en ny bil förra veckan så finns väl en teoretisk chans att det kan komma ett godkännande från biltillverkaren, annars kan du nog glömma frågan. Dessutom är ju ”bilen” dvs det som Fiat eller någon annan tillverkat ofta redan förra årets modell innan den blivit påbyggd till husbil & kommit fram till återförsäljaren i Sverige t.ex.
Vill du köra på HVO100 så gör det, finns inget som talar för att detta utgör ett problem oavsett bilens årsmodell. Även när du tankar ”vanlig diesel” så är det normalt HVO inblandad i denna.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Har ett förflutet i bilindustrin. Tillverkarna har i princip samma strategi allihop i sånna här frågor. Den är att inte godkänna något man inte testat.
Dom som har testat & utvärderat godkänner HVO100 på nya bilar.
Sen kan det va så att godkännandet gäller från och med en viss årsmodell, av det enkla skälet att man inte testat på tidigare årsmodeller. Normalt har inte en biltillverkare kvar varken bilar eller motorer att testa på som är äldre än 2 år Och som inte redan gått test och därför är diskvalificerade att testa på. Finns ju dessutom ingen garanti kvar för kunden att åberopa så varför lägga energi och pengar på att testa?
Så funkar det, inom bilindustrin. Läs köpte du en ny bil förra veckan så finns väl en teoretisk chans att det kan komma ett godkännande från biltillverkaren, annars kan du nog glömma frågan. Dessutom är ju ”bilen” dvs det som Fiat eller någon annan tillverkat ofta redan förra årets modell innan den blivit påbyggd till husbil & kommit fram till återförsäljaren i Sverige t.ex.
Vill du köra på HVO100 så gör det, finns inget som talar för att detta utgör ett problem oavsett bilens årsmodell. Även när du tankar ”vanlig diesel” så är det normalt HVO inblandad i denna.
Och mer ska det bli säger politikerna
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
HVO är samma sak (kemiskt) som diesel men har någon procent lägre densitet än vinterdiesel. Skulle förvåna mig högeligen om man inte kunde ersätta diesel överallt där diesel används. Men blanda nu inte ihop HVO med RME. RME är helt annorlunda.

MVH
Hans
 
F

F.d. 22252

Guest
Läste för ganska länge sedan att miljödiesel fungerade bra till fotogenkaminer i förtältet lika bra som fotogen som är dyrt om det går att få tag i. För 50år sedan var fotogen billigt jämfört med bensin och en del blandade ut bensinen med det men luktade inget vidare men det var ju motofotogen inte lysfotogen.
Läste om preem för ett tag sedan en del av dieseln var ju blankdiesel en del var tallolja omgjord till typ HVO och en del var tallolja i mera direkt inblandning så den totala mängden tallolja var ganska stor. Och det kör ju alla på utan att ifrågasätta eller ens fundera eftersom det ju är det som finns i pumpen. Spillde diesel i luxemburg på mina byxor satt i ett antal timmar i lukten sen gick jag och bytte och la byxorna i en påse och knöt till hade det varit svensk? diesel hade lukten försvunnit.
På mackarna i eu så är det oljigt och halt men inte hemma. Numera blandar man ju in rme i både tyskland och frankrike men inte som jag sett i spanien. Står ju 7% på pumparna och ofta något om miljö finns det annan diesel tar jag det.
En lägre densitet betyder väl lägre värmevärde högre förbrukning. där jag bor har jag tung lastbiltrafik 7m från husväggen det luktade och rök mycket mer förr eller så har jag tappat lukten.
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
För att förbättra miljön är det många dieselbilar som kör på HVO 100 alternativt Neste My. Fiat själv säger att det inte får användas i deras motorer. Har aldrig riktigt förstått varför. Så nu undrar jag i denna gruppen om det är någon som provat något av dessa drivmedel och i så fall vilka konsekvenserna bliit. Tacksam för alla svar i ämnet.
Hittade den här artikeln i ämnet, och enligt artikeln så skall man vara försiktig med att använda HVO 100 dieseln i motorer som ej är godkänd av tillverkaren.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Jodå, dom hade nog fått tag på en försiktig herre. Sen kan man ju alltid fundera över någon som vill vara anonym och i vems intressen den personen uttalar sig?
Har man en riktigt gammal bil så kanske man kan få problem med tätningar etc i bränslesystemet. Men dom nyare bilarna bör ju vara säkrade mot RME eländet som vi har haft inblandning av sen många år tillbaka. Den är garanterat mycket värre än HVO.
Har dock inte hört någon omfattande debatt om diesel, RME eller HVO när det gäller bränslesystem och tätningar.
Det lilla jag hört i den vägen är gamla traktorer där folk har fått gå över bränslesystemet och fått rengöra och byta packningar etc. Så har man en bil som är mycket äldre så skall man nog vara försiktig.
Däremot var det en del pådrag när man började blanda sprit i bensinen och en hel del materialuppdateringar från tillverkarna i samband med detta. Därför att man såg eller befarade åldringspåverkan från spriten. Dock var det väl ingen större debatt om problem med gamla bilar i samband med detta.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Jag är en av dem som tankar HVO 100 i vår Fiat husbil 2018 när jag får chansen. Eftersom jag inte alltid letar aktivt efter en HVO-mack när vi är ute blir det kanske 60% HVO och 40% fossil diesel. Har gjort så i två år utan att några problem visat sig. Vår förra person bil Peugeot 508 från 2012 (som var godkänd av Peugeot för HVO) körde jag till nästan 100% på HVO i 3 år och jag tankar nu HVO även i vår Skoda Superb (ej OK enl tillverkaren) utan problem.
"Vanlig" diesel numera innehåller så mycket HVO (pga lagen om reduktionsplikt) att jag ser påståendet att moderna motorer skulle ta skada av HVO som osannolikt.
T.ex. Circle K:s diesel "Miles" och OKQ8:s GoEasy diesel innehåller enligt deras egen information upp till 35% HVO. (där har de också upp till 7% RME, något som tidigare varit ett verkligt problem i vissa dieselmotorer men som man slipper om man tankar HVO)

"På en majoritet av våra stationer innehåller miles diesel upp till 42% biodiesel (7% RME (rapsmetylester) och 35% HVO (förnybar diesel)."
miles diesel| Circle K

"GoEasy Diesel med upp till 42 % andel förnybar diesel (upp till 35 % syntetisk diesel av förnybar råvara och upp till 7 % RME, raps-metyl-ester)."
https://www.okq8.se/~/media/produkt...lad/drivmedel/goeasy-diesel-station---pdb.pdf

Jag tycker det är faschinerande att samma bilföretag som vräker ut reklam om hur miljövänliga de är / strävar mot att bli samtidigt aktivt motarbetar ett väldigt enkelt sätt att sänka sin koldioxidproduktion med 80-90% genom att inte godkänna HVO?
I lastbilsbranschen har ju både Volvo och Scania godkänt HVO sedan länge men där krävde ju kunderna det eftersom de i sin tur hade krav från sina kunder i många fall på fossilfria transporter... Vi bilägare har väl inte tryckt på tillräckligt ännu utan gått på deras mantra att det KAN vara skadligt.

Är det någon som kan länka till berättelser, artiklar, nyheter om verkliga skador på motorer av HVO från nätet?
Jag är väldigt intresserad av att hitta sådana då jag trots ihärdigt letande har jag bara hittat dem som hävdar att det KAN vara skadligt men ännu inte en enda som handlat om verkliga problem?
Eftersom HVO funnits länge borde det finnas gott om katastrofberättelser där ute nu om det var så farligt att tanka HVO 100 som en del påstår
(Det skall gälla HVO 100, inte RME, biodiesel eller andra bränslen som har haft mycket dokumenterade problem med bakterietillväxt i tanken etc.)
 

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024
Jag är en av dem som tankar HVO 100 i vår Fiat husbil 2018 när jag får chansen. Eftersom jag inte alltid letar aktivt efter en HVO-mack när vi är ute blir det kanske 60% HVO och 40% fossil diesel. Har gjort så i två år utan att några problem visat sig. Vår förra person bil Peugeot 508 från 2012 (som var godkänd av Peugeot för HVO) körde jag till nästan 100% på HVO i 3 år och jag tankar nu HVO även i vår Skoda Superb (ej OK enl tillverkaren) utan probl
"Vanlig" diesel numera innehåller så mycket HVO (pga lagen om reduktionsplikt) att jag ser påståendet att moderna motorer skulle ta skada av HVO som osannolikt.
T.ex. Circle K:s diesel "Miles" och OKQ8:s GoEasy diesel innehåller enligt deras egen information upp till 35% HVO. (där har de också upp till 7% RME, något som tidigare varit ett verkligt problem i vissa dieselmotorer men som man slipper om man tankar HVO)

"På en majoritet av våra stationer innehåller miles diesel upp till 42% biodiesel (7% RME (rapsmetylester) och 35% HVO (förnybar diesel)."
miles diesel| Circle K

"GoEasy Diesel med upp till 42 % andel förnybar diesel (upp till 35 % syntetisk diesel av förnybar råvara och upp till 7 % RME, raps-metyl-ester)."
https://www.okq8.se/~/media/produkt...lad/drivmedel/goeasy-diesel-station---pdb.pdf

Jag tycker det är faschinerande att samma bilföretag som vräker ut reklam om hur miljövänliga de är / strävar mot att bli samtidigt aktivt motarbetar ett väldigt enkelt sätt att sänka sin koldioxidproduktion med 80-90% genom att inte godkänna HVO?
I lastbilsbranschen har ju både Volvo och Scania godkänt HVO sedan länge men där krävde ju kunderna det eftersom de i sin tur hade krav från sina kunder i många fall på fossilfria transporter... Vi bilägare har väl inte tryckt på tillräckligt ännu utan gått på deras mantra att det KAN vara skadligt.

Är det någon som kan länka till berättelser, artiklar, nyheter om verkliga skador på motorer av HVO från nätet?
Jag är väldigt intresserad av att hitta sådana då jag trots ihärdigt letande har jag bara hittat dem som hävdar att det KAN vara skadligt men ännu inte en enda som handlat om verkliga problem?
Eftersom HVO funnits länge borde det finnas gott om katastrofberättelser där ute nu om det var så farligt att tanka HVO 100 som en del påstår
(Det skall gälla HVO 100, inte RME, biodiesel eller andra bränslen som har haft mycket dokumenterade problem med bakterietillväxt i tanken etc.)
hur gör du vid avställning vintertid halv eller full tank eller så lite som möjligt eller kör du vintertid
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
hur gör du vid avställning vintertid halv eller full tank eller så lite som möjligt eller kör du vintertid
Jag kör även vintertid men försöker ha full tank av gammal vana om den står någon månad. Dock är väl HVO så kemiskt ren att inga bakterier kan växa i det och har bättre långtidsegenskaper än vanlig diesel i alla fall….
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
MaJe, du lär nog inte hitta många problem relaterade till HVO.
Sen finns det alltid gott om folk som ”tror” något, men som inte är belagt med riktiga fakta. RME är ett skitbränsle och man ser en hel del kommentarer där folk blandar ihop detta med HVO vilket späder på en oro för HVO.
Som jag skrev tidigare så är det inte helt enkelt för tillverkarna att utvärdera ”gamla” årsmodeller. Om dom inte godkänner HVO på nya bilar idag är kass där håller jag med dig.
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Toppen