Jag är en av dem som tankar HVO 100 i vår Fiat husbil 2018 när jag får chansen. Eftersom jag inte alltid letar aktivt efter en HVO-mack när vi är ute blir det kanske 60% HVO och 40% fossil diesel. Har gjort så i två år utan att några problem visat sig. Vår förra person bil Peugeot 508 från 2012 (som var godkänd av Peugeot för HVO) körde jag till nästan 100% på HVO i 3 år och jag tankar nu HVO även i vår Skoda Superb (ej OK enl tillverkaren) utan probl
"Vanlig" diesel numera innehåller så mycket HVO (pga lagen om reduktionsplikt) att jag ser påståendet att moderna motorer skulle ta skada av HVO som osannolikt.
T.ex. Circle K:s diesel "Miles" och OKQ8:s GoEasy diesel innehåller enligt deras egen information upp till 35% HVO. (där har de också upp till 7% RME, något som tidigare varit ett verkligt problem i vissa dieselmotorer men som man slipper om man tankar HVO)
"På en majoritet av våra stationer innehåller miles diesel upp till 42% biodiesel (7% RME (rapsmetylester) och 35% HVO (förnybar diesel)."
miles diesel| Circle K
"GoEasy Diesel med upp till 42 % andel förnybar diesel (upp till 35 % syntetisk diesel av förnybar råvara och upp till 7 % RME, raps-metyl-ester)."
https://www.okq8.se/~/media/produkt...lad/drivmedel/goeasy-diesel-station---pdb.pdf
Jag tycker det är faschinerande att samma bilföretag som vräker ut reklam om hur miljövänliga de är / strävar mot att bli samtidigt aktivt motarbetar ett väldigt enkelt sätt att sänka sin koldioxidproduktion med 80-90% genom att inte godkänna HVO?
I lastbilsbranschen har ju både Volvo och Scania godkänt HVO sedan länge men där krävde ju kunderna det eftersom de i sin tur hade krav från sina kunder i många fall på fossilfria transporter... Vi bilägare har väl inte tryckt på tillräckligt ännu utan gått på deras mantra att det KAN vara skadligt.
Är det någon som kan länka till berättelser, artiklar, nyheter om verkliga skador på motorer av HVO från nätet?
Jag är väldigt intresserad av att hitta sådana då jag trots ihärdigt letande har jag bara hittat dem som hävdar att det KAN vara skadligt men ännu inte en enda som handlat om verkliga problem?
Eftersom HVO funnits länge borde det finnas gott om katastrofberättelser där ute nu om det var så farligt att tanka HVO 100 som en del påstår
(Det skall gälla HVO 100, inte RME, biodiesel eller andra bränslen som har haft mycket dokumenterade problem med bakterietillväxt i tanken etc.)