• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nå´n som har bruksanvisning till Thermix typ 22?

F

F.d. 55334

Guest
Hej,
Är det möjligen någon /troligen f d seglare/ som har kvar bruksanvisning till en katalytisk bensinvärmare Thermix typ 22 (ser ut som en liten röd- och guldfärgad hink med lock) blir jag väldigt tacksam om jag kan få köpa eller kopiera den. Alltså bruksanvisningen.

Vi hade en Th i IF-en i början av 70-talet, fungerade bra. Har letat fram den ur snickarbo´n för att testa i Trettiettan. Vi (nåja, den tekniskt begåvade andra halvan) har fått igång den på Aspen 4takt alkylatbensin med förvärmning av Tenol men kruxet är att vi kommer inte ihåg vad vi använde som förvärmning på den tiden. Och hittar inte bruksanvisningen, varken hemma eller på nätet. Och svenska agenten är borta ur tiden, likaså den franska fabriken som på sin tid tillverkade Th för skyttegravarna på en uppfinning av bröderna Luminiére, ack vad man lär sig på nätet.

Ha det bra!
Atenga
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Nå´n som har bruksanvisning till Thermix typ 22?

Hej!
Jag var med om i slutet på 50-talet att anvanda en katalytvärmare. Den skulle man tanka med "katalytbensin" I en ränna runt om "härden" hälldes rödsprit som fick brinna ut. man kunde känna att det kom värme men någon låga fanns inte. Den placerades i motorrummet i bilen under de kalla nätter som kunde upplevas då. Lämnade apparaten till återvinningen för något år sedan.
 
F

F.d. 55334

Guest
Sv: Nå´n som har bruksanvisning till Thermix typ 22?

Hej och tack,
ja du hade väl en äldre modell kanske, tror de var mer rektangulära då. (kolla på Tekniska museets samlingar). Men rödsprit tror jag på. Har själv en känsla av T-sprit Röd men är inte hundra.
Ha det gott.
Atenga
 
Toppen