• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nätverk med flera IP-kameror och NAS hårddisk.

F

F.d. 55451

Guest
- allt fjärrstyras via mobilt bredband - laptop, smartphones etc.
Jag har inte kunnat hitta något på temat i HBK - SÖK :confused:
Någon har erfarenhet eller som vet - jag just börjat.
Om tråden dör ut utan svar jag är väl pionjär i HBK - eller ? :)

Lite mer praktiskt.
- Att sitta nära Medelhavet och se vad som händer hemma, hämta information och streamad TV-tidningen etc. etc.

Senast redigerad av en moderator:

Nisse och Nana

FD HBK Medlem
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Sv: Nätverk med flera IP-kameror och NAS hårddisk.

Här är lite info om NAS som även är en egen Dropbox:
Utdelning med NAS > Fildelning i nätverk | Kjell.com

Har sedan i våras hållit på att titta på olika alternativ och vad som hållit mig tillbaka är priset på hårddiskarna:(
Det går ju att bygga lite enklare som här:
FreeNAS: Gör om din dammiga netbook till avancerad NAS

En källa till mycket kunskap är FreeNAS: FreeNAS Project - Open Source Storage - FreeNAS Project

Blir husbilen insnöad i vinter så kanske jag kommer igång :D

Hälsningar,
Nisse

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

NAS og remote access er den enkle delen om en ikke skal bygge en raid-5 server. En raid-01 eller 10 er mye enklere å bygge, men billigst er en enkel disk koblet til en router eller et pc hovedkort. 2 disker og en kan sette opp raid-0 8striping) eller raid-1 (speiling). 4 dsker og en kan kombinere disse til raid-10 eller 01 avhengig av hvilken av de 2 første en benytter først.

MEN for en husovervåkning ville jeg ikke bry meg med raid - en disk for lokal buffring av data og synkronisering til dropbox, copy eller tilsvarende moln tjenester.

Valget av ip-kameraer er mest spennende, og med voldsom variasjon i pris.
Utredet for eget bruk problemstillingen for 3 - 4 år siden, men droppet det den gangen av mangel på internet i huset når vi ikke er der!

En enkel måte å sette opp et system på er å starte med en PC og en programpakke - eksempelvis iSpy: Open Source Camera Security Software og et passe antall kameraer. Selv ville jeg ta jobben med å kable ut til alle kamera, men en kan også bruke wifi-webcams og lokal strømforsyning. Ved sentral kabling kan en utnytte power over ethernet løsninger og utnytte de 4 ledige lederne i en RJ45 kabel.

Nisse och Nana

FD HBK Medlem
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024

Jag använder Mydlink lite trådlösa kameror och router hemma.
Arne.

Vi kör också med Mydlink till trådlösa kameror. Kan kolla läget hemma från mobilen eller plattan var vi än befinner oss. Bra också att kunna kolla från TV-soffan vem som ringer på dörren :D

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
F

F.d. 55451

Guest

Tack :) för många bra svar.
För en månad sedan köpte jag en Maginon IPC 1 - inte lätt att ställa upp, men när du vet hur - så nästan allt är lätt.:)
Kan sitta i trädgården och se vad som händer i huset via routern och smartphone.
Det kan också vara ett alternativ från husbilen, till ex. Österrike via Fogg.
Har undrat fler alternativ och streaming av hemlandats TV mm
Igår köpte jag en utomhus kamera - sålde slut på mindre än en vecka.
Maginon IPC-2

En NAS hårddisk 2TB router kostar 1200, - kr vid Aldi men undrar om det är den rätta.
Jag har läst att programvaran är mycket viktigt för den fungerar tillfredsställande.

PS. en SD hårddisk - inget mekanisk - uavbruten funktion mer en månad ?
En timer för mottakning av TV etc.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Har en K Guard anläggning jag köpte på Kjell o Comp för kanske fyra år sedan. Köpte med fyra IRseende kameror och en hårddisk som klara ca30 dagars inspelning kontinuerligt på högsta upplösningen. Ville inte pruta på kabeldragning och har inte ångrat det. Fungerar klockrent.
Provade i våras o köpte två MyDlink trådlösa. Ja vad ska man säga, en gav jag bort direkt. Dom fungerar hjälpligt men kan inte mäta sig med kabelburen anläggning. Har man mailfunktionen inkopplad så har man göra att rensa inkorgen.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    614,4 KB · Visningar: 11
F

F.d. 55451

Guest

Mina kameror är nog i den populära och billiga avdelning 500 och 600 dkr.
Å andra sidan tycker jag det är lite spännande leksaker för vuxna med en sunt förnuft.
En riktig kamera har också en skrämmande effekt för amatör tjuvar.
Inget professionella bryter in i mitt hus. Man kan se från utsidan att det inte finns något särskilt värde.
Jag tror mer de intilliggande alternativar för hämtning av filer och aktuella TV-sändningar från en NAS hårddisk som kan spela in allt från kameror, verkar mycket attraktiv.
Även om kamerorna kan varna rörligheter, så jag inte är beredd att aktivera något speciellt från grannar eller min son. Til ex. jag sovar, kör på motorvägen etc.
Så de kontinuerliga inspelningar från kamerorna via trådlöst eller nätverkskabel, tror jag får en bättre effekt om något händer.

Vad tyckes ni ? - jag har aldrig haft inbrott hemma.

F

F.d. 55451

Guest

Det blir förmodligen en
MEDION 2 TB NAS SERVER - YouTube

RAID som Knut beskriver, förstår jag inte fullt ut konsekvenserna av, och förmåga att servern även aktiverar TV bilder, måste finns förmodligen i ytterligare programvara.
IP kamera filmen kan förmodligen streamas alltid som Håkan J. beskriver.

Ibland måste man stege till något för att få erfarenhet.
Jag tar pionjär-tjansen '. :)

Framtiden: NAS i husbil - med upplevelse kameror med bra upplösning, stationärt och personliga placerade liten kamera, streamas allt hela resan 24 timmar.
Vi får se :D

PS. har redan ext. hårddisk 1TB - kann anslutas för NAS via USB.
Separat FTP-server - gammal och besvårlig.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

RAID er teknikker for å øke størrelsen på en logisk disk ved koble sammen flere disker til en stor. Det er og et viktig element i alle Raid utenom Raid-0 er øket sikkerhet, en fysisk disk kan byttes ut om den ryker uten å miste data.

Om det er data en ikke er redd for så er en enkel NAS uten raid helt greit, er det data en ikke kan miste så må en lage sikkerhetskopi(er) - flere er bedre.
Enkleste løsning er to NAS bokser som synkroniseres, gjerne på forskjellige steder - det blir da en RAID-1 moln løsning - litt forenklet.

F

F.d. 55451

Guest

Några timmar efter att jag skrev det förra inlägget jag köpte min NAS router.
Som kenjon skrivning, har jag läst också att Synology borde vara okej.

Dock ser jag det som en fördel för en nybörjare som inte har provat andra NAS, börja med en produkt som beskrivs med många tekniska termer, i mitt modersmål och support *.
En fördel eller kanske nackdel kan vara att Medion NAS är DLNA-kompatibel.
Men det är inte mina datorer.
Huruvida det finns program som gör Windows XP eller 7 DLNA certifikat - Jag vet inte.
Men min dator hoppar ofta från NAS router - så något måste förändras.
Jag fick bara lite kör och ser efter hand genom de senaste tiden, många komplikationer mellan enheter och konfigurationer nätverk - olika routrar i en komposition, etc.

Finns det DLNA routrar vilket gör utsignalen DLNA certifierade :confused:

* En av flera anledningar till varför jag väljer ett språk som använder den terminologi som läsaren bäst kan förstå.
Tekniska danska ord kan vara något annorlunda från engelska, svenska och norska.
Jag antar att i ett huvudsakligen svenskt forum, jag är bättre på att läsa svenska än svenskarna att läsa danska.
Om du vill ydererligere rimlig debatt i denna frågan, fråga gärna i en annan tråd.
Förstör inte den här tråden med något irrelevant.

Toppen