• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

nära köp av en Fiat ducato cosmos 87, finns det nåt jag blr veta?

F

F.d. 8772

Guest
Har hittat ett intressant objekt från en reputabel handlare, Dags husvagnar. Bilen har gått under 10000mil, men enligt säljaren har den haft 24(!) ägare inklusive handlarna. bilen kommer att användas vintertid ett par nätter i sträck här i sverige, för att senare dra ut på långresor i europa 2-3 månader. iom att det är första inköp av husbil har jag inte riktigt koll på vad jag ska fråga efter förutom kamremsbyte, fukt/gasoltest, är den vinterbonad och milsdrickande. även det här med vilken miljöklass den hamnar i.

Finns det någon med erfarenhet av just denna eller liknande bilar? nånting jag specifikt ska hålla utkik för? den ligger på runt 60 000 kr. alla tips mottages varmt!

Mvh Tim

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: nära köp av en Fiat ducato cosmos 87, finns det nåt jag blr veta?

Är det denna du är intresserad av? BSO319. I så fall kan jag ge dig lite information eftersom jag ägde den ett par år för några år sedan.

Husbil 1.jpg

F

F.d. 8772

Guest

Tjena Jappe! tyvärr inte samma plåtar ( det hade nästan varit lite FÖR bra!) men ser ut att vara identisk modell med den jag tittar på så dina erfarenheter kommer vara ovärderliga! om du har tid och lust med att skriva om dina erfarenheter med den sp hade jag blivit djuot tacksam, tex saker du tyckte var bra/mindre bra etc. Vilken tur!

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Det var min första husbil och den var vi runt med i Europa ganska mycket varav Spanien två gånger, Kroatien en gång. Inga problem i Alperna alls; den klättrade på fint i backarna. Bilen var helmysig på alla sätt och vis, tyckte vi då som nybörjarhusbilister. Fantastiskt lättmanövrerad i trånga byar (bra sikt åt alla håll), ungefär som en personbil, tillräckligt med kraft på motorväg med bensinmotorn som emellertid var lite törstig. Körde man fort (120km/tim) så drog den 1,2 - 1,3 l/mil men körde man lugnt (70 - 80 km/tim) gick det att komma under litern

Den lilla Trumavärmaren höll varmt på vintern utan problem. Det kunde bli lite kallt om fötterna framtill. Bättre tätning i framdörrarna kanske hade hjälpt. Duscha fick man göra på utsidan (inga problem) men för övrigt var komforten tillräcklig om man inte absolut ville ha samma komfort som i hemmet.

Att se upp med: rost i dörrkanter och trösklar. Min var ordentligt underredsbehandlad = ingen rost undertill men lite fulrost började dyka upp lite här och var som på alla gamla bilar.

Sammanfattning: jättetrevlig liten husbil om man inte har för stora pretentioner. Enkelt ihopkommen vilket betyder rimliga kostnader när det gäller underhåll och reparationer. Ingen jxxla elektronik som spökar i tid och otid. Vi hade inga problem alls med vår Cosmos bortsett från att ett tändstift hoppade ur i Kroatien vilket ju var lätt åtgärdat. Kolla att däcken inte är för gamla!!!

Jag minns en kompis på jobbet som sa lite försmädligt till mig när han hade köpt en ny och stor och fin husbil: Min bil lastar 350kg! De du! Vad lastar din lilla bil då? 1,3 ton svarade jag glatt! :D Jag glömmer aldrig hans min :mad: när jag sa det!

Jappe

Psst: bäddmöjligheten upptill tog jag bort och gjorde i stället en stor bagagehylla som fungerade utmärkt. Har man små barn med på resan kan det dock vara bra att ha kvar den möjligheten. Vi provade en gång att ligga på andra våningen men fann snart att det inte var något för vuxna. Hade man lyckats kravla sig upp så var man tvungen att vända sig för att inte hamna med huvudet framme i bulan och det var lättare sagt än gjort! Samma problem uppstod när man skulle ta sig ner igen för att slippa komma ner med huvudet före. Det gick väl an för en person men var man två vuxna där uppe så hamnade man lätt i en tilltrasslad ställning med kramper, skrattattacker, paroxysmer och allsköns krånglerier! ds

Senast ändrad:
F

F.d. 8772

Guest

Haha låter underbart joppe! som tur är (beroende på hur man ser det!) kommer jag att vars helt ensam om bilen, så inget jox i uppebäddningen! Jag hoppas kunna installera lysrörsarmatur och även ha ett batteri kraftfullt nog för att förse en bärbar dator med ström ett par timmar iallafall! det kanske man kan köpa, ett ordentligt bodelsbatteri, det fins sökert hur mycket som helst att fixa med när man väl har den! grymt tack för insighten, känns som en bra instegsbil! jag ser på din bild att du fortsatte i samma spår, men modell brand new!

F

F.d. 8772

Guest

Oj förresten, hur var det med ståhöjd därinne? jag är 1.86 lång och måste kunna stå upp, iallafall i nån del av bodelen!

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Har hittat .................................................. iom att det är första inköp av husbil har jag inte riktigt koll på vad jag ska fråga efter förutom kamremsbyte, fukt/gasoltest......................

Mvh Tim
--------------------------------------------------------------------------
Hej Tim, angående kamremsbyte så är bensinmotorn från Peugeot och har kamkedja som troligen står sig bortåt 30.000 mil. Lättservad, enkel och brukar funka både bra och länge.

Lycka till JANKRO.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Bara lite nyfiken men vad har den Cosmosen som inte denna har ?

Hobby 600 -85 | Södermanland | Blocket

Misstolka mej inte nu men Cosmosen känns lite som en camperombyggd VWbuss ( vilket inte är alls fel ) medans Hobby 600:an känns mera som en husbil .

Nästan samma mil och årsmodell .

När det gäller miljödekal så hamnar den nog utanför allt eftersom den har väl inte katalysator , det kom visserligen 1987 på många bilar men var väl 1988 som det var krav .

Senast ändrad:
F

F.d. 8772

Guest

Tack för infot om kamrem/kedjan, nu slipper jag låta som total nybörjare. hehe av någon anledning tror jag det faktum kommer att skina igenom ändå...

Angående den där större husbilen kontra cosmosen, så är det just det, storleken! jag är själv och vill ha det så enkelt som möjligt, inte bara tekniskt och mekaniskt utan rent manövriringsmässigt. det blir många småvägar och byar på mina färder. Diskretion är kedordet!

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Hej!

Jag vet inte hur stor vikt du lägger vid angivna körda mil men jag tycker att det låter orimligt lite. Finns det någon särskild förklaring till ett så ringa nyttjande?

Hälsningar
Alve

F

F.d. 8772

Guest

Tjenare Alve! Detta var ju också en av mina ögonbrynshöjare, speciellt när jag frågade om hur det kunde vara 24 ägare och ändå under 10.000 mil. Han berättade att det var inklusive handlarna, och att det var "ärliga mil" vad det nu betyder. Men att vissa husbilar bara använts ett par gånger per år för längre resor, och att det inte var särskilt ovanligt.

Jag kan ju tänka mig att denna Ducato verkar vara en ganska lockande instegsmodell, och att de som köpt den vill ha något stärre och kraftfullare ganska snabbt, och därför bytt upp sig efter en eller två säsonger. Jag ska dock fråga honom imorgon om lite utförligare information!

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Du kan ju kolla med tidigare ägare hur mycket dom användt bilen och vad mätaren stod på då .

J

Jimbo

Guest

Eller ta kontakt med bilprovningen, de har alla kontrollbesiktningar med mätarställningar i datorn.

Jag gjorde så när jag köpte en bil för ett antal år sedan som hade en anmärkningsvärt låg mätarställning. Då fick man även se utfallet av besiktningarna =)

F

F.d. 8772

Guest

Hur gickdet då Jimbo, hehe? Jag ska ta mig ett snack med Dags husvagnar på måndag. Emellertid har den här dykt upp på blocket, ser ju mycket intressant ut, men ett ganska högt pris. Kommentarer någon?

Ford Nugget Westfalia 1993 | Örebro | Blocket

F

F.d. 18508

Guest

Hur gickdet då Jimbo, hehe? Jag ska ta mig ett snack med Dags husvagnar på måndag. Emellertid har den här dykt upp på blocket, ser ju mycket intressant ut, men ett ganska högt pris. Kommentarer någon?

Ford Nugget Westfalia 1993 | Örebro | Blocket
Den är ju precis nyimporterad så den kanske inte är lika rostig som en svensksåld,
en hel del använder "plåtisar" som 1:a och andra bil,dvs rullar året runt,
Lastbilar är inte kända för sitt rostskydd och Fordar är "gyllenbruna" under efter några år..

F

F.d. 8772

Guest

Aha Zikdor, hur kunde du se att den var importerad?

F

F.d. 8772

Guest

Aha! Mycket intressant, bra att veta! är det något speciellt jag ska tänka på när det gäller köp av nyimporterade bilar från privatpersoner? Som du märker är jag ruggigt grön på området...

J

Jimbo

Guest

Angående hur det gick: Det gick bra. Alla uppgifter stämde med det ägaren uppgav + att bilen höll ett anmärkningsvärt gott skick, så det blev affär =)

F

F.d. 1649

Guest

Hej.
Innan Du köper en Ford Transit,provkör ordentligt,den är otroligt bullrig och tungkörd(som en traktor)nu menar jag äldre,inte de nyare Transitarna.
Mvh Jan-E.

Toppen