Sv: nära köp av en Fiat ducato cosmos 87, finns det nåt jag blr veta?
Det var min första husbil och den var vi runt med i Europa ganska mycket varav Spanien två gånger, Kroatien en gång. Inga problem i Alperna alls; den klättrade på fint i backarna. Bilen var helmysig på alla sätt och vis, tyckte vi då som nybörjarhusbilister. Fantastiskt lättmanövrerad i trånga byar (bra sikt åt alla håll), ungefär som en personbil, tillräckligt med kraft på motorväg med bensinmotorn som emellertid var lite törstig. Körde man fort (120km/tim) så drog den 1,2 - 1,3 l/mil men körde man lugnt (70 - 80 km/tim) gick det att komma under litern
Den lilla Trumavärmaren höll varmt på vintern utan problem. Det kunde bli lite kallt om fötterna framtill. Bättre tätning i framdörrarna kanske hade hjälpt. Duscha fick man göra på utsidan (inga problem) men för övrigt var komforten tillräcklig om man inte absolut ville ha samma komfort som i hemmet.
Att se upp med: rost i dörrkanter och trösklar. Min var ordentligt underredsbehandlad = ingen rost undertill men lite fulrost började dyka upp lite här och var som på alla gamla bilar.
Sammanfattning: jättetrevlig liten husbil om man inte har för stora pretentioner. Enkelt ihopkommen vilket betyder rimliga kostnader när det gäller underhåll och reparationer. Ingen jxxla elektronik som spökar i tid och otid. Vi hade inga problem alls med vår Cosmos bortsett från att ett tändstift hoppade ur i Kroatien vilket ju var lätt åtgärdat. Kolla att däcken inte är för gamla!!!
Jag minns en kompis på jobbet som sa lite försmädligt till mig när han hade köpt en ny och stor och fin husbil: Min bil lastar 350kg! De du! Vad lastar din lilla bil då? 1,3 ton svarade jag glatt!

Jag glömmer aldrig hans min

när jag sa det!
Jappe
Psst: bäddmöjligheten upptill tog jag bort och gjorde i stället en stor bagagehylla som fungerade utmärkt. Har man små barn med på resan kan det dock vara bra att ha kvar den möjligheten. Vi provade en gång att ligga på andra våningen men fann snart att det inte var något för vuxna. Hade man lyckats kravla sig upp så var man tvungen att vända sig för att inte hamna med huvudet framme i bulan och det var lättare sagt än gjort! Samma problem uppstod när man skulle ta sig ner igen för att slippa komma ner med huvudet före. Det gick väl an för en person men var man två vuxna där uppe så hamnade man lätt i en tilltrasslad ställning med kramper, skrattattacker, paroxysmer och allsköns krånglerier! ds