• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

När köra på rött?

F

F.d. 25098

Guest
Hej.

Ligger här och laddar inför våran resa ner till Portugal i Oktober. Vi skall ha med våran hund som är vaccinerad och klar. Resan kommer att gå utmed kanalkusten och vidare utmed Europas västkust. Det är vår första resa med Husbil utanför Sverige så jag kommer nog att återvända till de flesta forumen då frågorna är många.

"Fuzzy" skall ju avmaskas senast 5 dagar innan införsel till Sverige och då kör man ju på rött. men hur är det vid övriga gränspassager i Europa? kan väl inte tänka mej att man behöver stanna överallt ???

Tips om el kontakter/adaptrar för Frankrike, Portugal och Spanien nottages tacksamt.

Peter, Marie och Fuzzy:swoon:.
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: När köra på rött?

Du behöver bara avmaska innan resan in i Sverige. Dvärgbandmasken finns i hela Europa dock inte här i Sverige. Hit vill vi inte ha den.

Beträffande kontakter så har de allra flesta campingar den runda blå eurokontakten I Frankrike finns ibland en extra liten pinne i det vanliga uttagetsom skall in i vår vanliga kontakt. Om du ser efter så finns det säkert ett hål i din kontakt som som du skall stoppa i der urtaget. Det hålet är avsett för den franska typen av kontakter.

Lycka till och ta det försiktigt med tallprossesionspinnarlarven som finns i Spanien, Frankrike och Portugal i jan-mars. Din hund kan dö av den.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25098

Guest
Sv: När köra på rött?

Nu blev jag lite uppskrämd. Nu blir vi bara borta i oktober och kanske inte behöver vara oroliga för "larven", men ändå, hur undviker man detta och/eller var finns den? är det i avföring från andra djur??

MVH, Peter,Marie och Fuzzy
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: När köra på rött?

Fuzzy, du känner igen dom på att de vandrar på rad. Kommer du ihåg den gamla Kalle Anka serien om fisketävlingen där man använde sig av supermaskar som grappade tad i varrann. Så ser det nästan ut när de är på vandring. Håll normal koll på din hund, så är det ingen fara!
 
F

F.d. 1345

Guest
Sv: När köra på rött?

Hallo Fuzzy! Glöm inte stämpeln i hundpasset om att avmaskningen är utförd av veterinär. (hörsägen)
Det är endast in till Sverige du behöver bry dig om gränspassager i alla fall för jyckens del.
Mvh // Classe..
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53498

Guest
Sv: När köra på rött?

Jo Svend.

Jag brukar tycka som du, men inte denna gång. I Oktober är det ingen fara, men under perioden slutet januari - slutet mars är det fara.

Dessa odjur som i Spanien kallas caterpillars pga de gräver ner sig kan vara dödligt farliga för en hund. De finns som kokonger i pinjeträden och klättrar under de här månaderna ner och bildar prossesioner genom att bita varandra i rumpan. De kan bilda kedjor på 10 meter. De söker då en plats att gräva ner sig för att så småningom omvandlas till en nattfjäril.

Vår Ville, en grävande Yorki, grävde alldeles utanför vår markismatta. Han fann ett tiotal sådana här odjur. Han blev kraftigt sjuk, illamående , kräktes skakade och frös.

Dagen efter skulle vi i annat ärende till veterinären. Han sa att vi hade haft tur. Det är långtifrån ovanligt att hundar dör av det gift dom får i sig. Giftet gör att luftvägar svullnar igen. Tungan svullnar upp och hunden kvävs. Det har hänt att tungan gått av på hundar. Har hunden fått tag på en sådan här skall han till veterinär inom 20 minuter. Där kommer hunden att få cortisonspruta.

Hur gick det med hustru. Hon fick på sig av giftet och hade en otrolig klåda i 1 vecka, ännu efter 3 veckor hade hon vattenblåsor och blåmärken efter giftet.

Djuren är farliga för våra husdjur, lika farliga är de givetvis om små barn skulle kladda med dem.
Jag ska försöka bifoga bild på hatobjektet. Bilderna visar de kokonger som finns i pinjeträden.
 

Bilagor

  • 080122 059.JPG
    080122 059.JPG
    1,6 MB · Visningar: 5
  • 080122 060.JPG
    080122 060.JPG
    1,7 MB · Visningar: 6
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24284

Guest
Sv: När köra på rött?

Visst är de giftiga men de har en förkärlek för Pinje och Tallskog och man får ju ha hunden i band när man visstas i sån miljö. Jag tycker bara att man skall inte skrämma folk som skall söderut för risken för att råka ut för det som du berättar är trots allt liten. Vi har flera giftiga fjärilslarver i sverige också. Bl.a.
Monarkfjärilens larv och ett par tre till. Men visst det är helt OK att göra folk uppmärksam på risken så man kan rätta sig därefter.
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: När köra på rött?

Håller fortfrande inte med dig. Jag kommer aldrig mer ta in på en camping eller ställplats under aktuell period jan-mars där det finns pinjeträd. Larverna är vanliga och tex campingen Cabopino i Malaga som är helt täckt av Pinjeträd negligerade problemet totalt. Vi var där och det var där vi råkade ut för odjuren. De sprutade träden var annan vecka men trots det var problemen stora. Vi blev skadade, vi träffade andra svenskar som hade hela halsen och överkroppen full av blåsor från djuren.

Jag tycker inte heller att man skall skrämas, men att försöka tala om att det är problemfritt och att det bara är att hålla ordning på hunden är inte seriöst. På vår camping kom en bil märkt Pestkontroll och sprutade, tyvärr hamnade allt på husbilen. Gissa om det var svårt att tvätta bort. Djuren fanns kvar i marken, det var efter sprutningen som Ville hittade skiten.

Tyvärr finns tallprossesionsspinnarlarven i små populationer på Öland och södra Gotland också. Jag önskar, efter ha sett resultatet av närkontakt att de utrotas. Några miljönissar har hitills lyckats förhindra det. Björnlokan betraktades som farlig och man tog beslut om utrotning av den. Det borde vi göra med denna larver också. Vi skall vara förbannat försiktiga med djur, barn och oss själva om vi befinner oss på plats där de är aktiva. Vi var i Spanien och Portugal och såg ett stort antal kokonger under februari. I slutet av mars och under påsken åkte vi på hemresan genom Frankrike. Det fanns bitvis väldigt många kokonger där. En av kompisarna hade en larv på plastmattan i husvagnens förtält, med hjälp av sopborsten sopade han bort den. Dagen efter var plastmattan sönderfrätt där han sopat. Djuren har ett potent kemikalisk försvarsmekanism.

Har du Svend sett resultat av närkontakt på nära håll. Jag-vi har.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24284

Guest
Sv: När köra på rött?

Jag vill inte på nått sätt neglicera problemet men inte heller förstora upp det. Som jag förstått så är det på vissa platser som de varit speciellt aktiva i år men jag var också i Spanien o Portugal under den tid du nämner och såg inte så mycket av det att jag på något sätt fann det besvärligt.
Deras giftkörtlar ligger strax under huden och transporteras ut i de ihåliga håren, som när de bryts av( vilket sker vid minsta beröring ) förs in i människan eller djuret som fått håren på sig genom att de fastnar i skinnet, ungefär som taggarna på kaktuspäronet. Om man har en larv på kläderna eller mattan skall man inte sopa av den då håren bryts av och ligger kvar och kan tränga in i huden långt efter att larven tagits bort precis som brännmanetens tråder. Låt larven krypa upp på en pappersbit och kasta eller bränn den sedan. Jag vet att det är obehagligt och lätt att få dom på sig om man går i en pinjeskog precis när de börjar fira ned sig i sina silkestråder.

Detta trick var det en engelsman som gav mig. Han bodde i Spanien.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen