• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

När hunden ska in i Sverige

F

F.d. 4406

Guest
I vilka länder maskar ni av era husdjur? Innan ni åker tillbaka hem
Skulle vilja ha lite förslag på vetrinärer i olika länder.
 
F

F.d. 12360

Guest
Sv: När hunden ska in i Sverige

Hej
Kan bara svara for Spanien. Har avmaskar vi var cairn med Drontal-plus var tredje manad.Medlet ar ett bredspektrum och ar mycket bra. Det ar receptbelagt ,men som du kanske vet kan du kopa de flesta receptbelagda medicinerna pa spanska apotek utan recept.

Mvh Hans B
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: När hunden ska in i Sverige

Vi köpte avmaskningsmedel receptfritt på apoteket i Sverige innan vi gav oss iväg söderut. Nu var vi endast i Nordtyskland och åkte runt och tog vägen hem över Helsingör. Där stannade vi till vid en veterinärstation och jag gick in och frågade om det gick bra att avmaska hunden här. Inga problem. Hämtade vår lilla Oskar och gick in. 125:-danska kronor och 10 minuter senare hade vi intyget klart och inskrivet i hans pass. Men ingen på svenska sidan frågade om något intyg. Vi hittade ingen att fråga heller. Det fanns ingen tullare så långt ögat kunde se! Som jag uppfattade det så är det upp till var och en hundägares ansvar att se till att vi inte får in den hemska dvärgbandmasken i Sverige som skulle göra att vi inte kan plocka bär och svamp i skogen längre.

Eva HBK 9
 

Kastanj

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2024
Sv: När hunden ska in i Sverige

Hej! Det viktigaste är att du avmaskar med ett godkänt medel och får det infört i hundens pass senast 10 dagarinnan återförandet till Svergie, tyvär så får man inte avmaska här hemma även om det är max 10 dagar innan man återkommer, utan måste göra det i utlandet. har avmaskat i Tyskland hos en privat Veterinär kostnad 10 Euro, samma på veterinärstationen i Dokkum, Holland 10 Euro, dyrast i Danmark drygt 200 skk.
Lycka till.
Göran.
 

Chriper

HBK Intresserad
Inlägg
31
Kommun
Sunne
Sv: När hunden ska in i Sverige

Hejsan
Såg din undran om det här med avmaskning av hunden innan införsel till Sverige.
På jordbruksverket.se finns full information om regeler som gäller för att ta hunden med ut i Europa.
Generellt gäller att hunden ska vara vaccinerad och ha ett pass som styrker detta. Innan hemresan måste man sen uppsöka en veteriär för att få en spruta mot bandmask (tror jag det hette). Efter det har man sen 10 dagar på sig att pasera svenska gränsen. Från Jordbruksverket lkan du adda ner de veterinärblanketter som ska lämnas inför sprutan. Dessa blanketter ska sen lämnas när man passerar svenska gränsen.
När vi var i Frankrike senast laddade vi för säkerhets skull ner blanketterna både på franska och tyska eftersom vi inte visste när eller var vi skulle besöka veterinären.
Men som sagt på Startsida - Jordbruksverket [NS4 version] finns all information du behöver.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: När hunden ska in i Sverige

Hej

Känner inte riktigt till Chipers beskrivning med sprutor och blanketter. De gånger jag varit utomlands med min hund så har jag enligt Kastanjs beskrivning åkt till en veterinär i exempelvis Tyskland. Hunden har fått en tablett och veterinären har sedan intygat detta i hundens pass. Tabletterna har vi köpt i sverige innan utlandsresan, sannolikt finns tabletterna även hos de utländska veterinärerna.

Vid något tillfälle när vi kom till sverige och såg en tullare så åkte vi på rött. Vi visade hundpasset för tullaren som verkade märkbart förvånad/besvärad.
 
F

F.d. 8178

Guest
Sv: När hunden ska in i Sverige

...vi har precis samma erfarenhet som Master och gör på precis samma sätt. Köper tabletten (Droncit Vet. 50mg, Bayer) i Sverige, veterinären i tex Frankrike stoppar den i munnen på hunden, skriver in detta i passet och sedan har vi tio dagar på oss att ta oss hem, visar passet i tullen/gränsen och passerar. Har fungerat bra i fyra år nu. Före hundpassens tid så behövdes det dock införseltillstånd och en massa andra blanketter från jordbruksverket. Skönt att slippa nu.

Jag har dock hör talas om att engelska hundar som varit på det "Europeiska fastlandet" behöver ta en spruta istället för tablett för att kunna återvända till England (gäller ev. också Jersey/Guernsey etc.).
 
F

F.d. 12360

Guest
Sv: När hunden ska in i Sverige

Ja exakt samma har jag upplevt manga ggr. Forra aret sokte jag upp tullaren i helsingborg for att visa hundens pass och han mumlade nagot om vad bra da.???
Vi lagger ner mycket tid och pengar pa att halla Morris pass up to date men tydligen bryr sig inte den svenska tullen.
Kanske roligare att jaga "spritsmugglare" Ingen tull i europa har nagonsin brytt sig om att vi har en hund i bilen.

Mvh Hans
 

Kastanj

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2024
Sv: När hunden ska in i Sverige

Ja enligt SVA så är man skyldig att uppvisa hundpasset i tullen vid hemkomsten, men dom gånger vi kommit in över Hbg så har tullarna lyst med sin frånvaro, men som den goda medbogare man är ringer man det nummer som står i "tullrummet" kommer till en tullare i Malmö som frågar vad man vill, man förklarar ärendet han ber om passnumret sen är det klart, lång tids väntan innan man kan fortsätta färden. Över Öresundsbron är det samma elende, inga tullare på obekväm tid massa ringande ingen bryr sig.
Göran
 

Ingo

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
210
Medlemskap
2024
Sv: När hunden ska in i Sverige

Vi var i Tyskland påskveckan, besökte en veterinär i Heiligenhafen,
fick där en tablett till vår katt plus stämpel i passet, kostnad 7 eur

Werner Peyinghouse
Fisherstr 22-24
Tel 04 362-7070
mottagning må. ti. to. fr. 11-12 16-18
 
Senast ändrad:
Toppen