• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

När blir en ställplats en campingplats

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025
Har en fundering om man står på en officiell ställplats i Sverige eller ute i Europa och markisen är ute samt bord och stolar,campar man då ?
Eller är det helt enkelt tillåtet ?

Jojje

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: När blir en ställplats en campingplats

Har en fundering om man står på en officiell ställplats i Sverige eller ute i Europa och markisen är ute samt bord och stolar,campar man då ? Eller är det helt enkelt tillåtet ? Jojje

Jag har använt bord och stolar med utfälld markis på de ställplatser där det finns utrymme. Alla andra gör likadant.

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Att döma av Allt om Husvagn & Campings katalog som kom i brevlådan igår så tror nog de flesta som driver ställplatser att det är ok med Campingpriser. När kostnaden för en ställplats närmar sig 200 kr är de fel ute.

//Tommy

D

Deleted member 11118

Guest

Jag har alltid markis, stolar ute på de stellplatser jag varit på, men ibland kan det vara trångt då får man hålla markisen inne

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag har en del synpunkter här men eftersom jag är besserwisser och gammal surgubbe med för länge sedan passerat bästföre-datum så är det nog bäst att inte redovisa dem här eftersom vissa yngre förmågor i klubben riskerar att ta anstöt!

Jappe

Senast ändrad:

Tommy Dynér

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Jappe, det var surt.... här gav du benämning "surgubbe", ett ansikte! :twitcy:

Du vet mycket väl att vi är många här som uppskattar dina funderingar, bestämda uppfattningar.... delar dem inte alltid, men det är väl sådant som ger spänst i debatten!

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Bry dig inte om uttalandet av vederbörande, han är nog inte riktigt torr bakom öronen än trots sin aktningsvärda ålder och förstår nog inte vem han stungit haver.

F

F.d. 29925

Guest

Många, men inte alla, ställplatser har markeringar för en "tomt". Håller man sig innanför denna begränsning är det knappast någon som kan ha synpunkter på användandet av markis etc.

Men när priset för en ställplats, även om det finns div. tilläggstjänster mot betalning, överskrider 100-kronorsgränsen är det tyvärr nog inte längre en ställplats utan en campingplats.:rolleyes:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Om det är en ställplats eller camping avgör väl antagligen ägaren? :)

F

F.d. 53018

Guest

Hei alle! En stellplass blir etter mitt skjønn en campingplass når den har låsbar port og tilbud utover vann, el og tømming som ulike aktiviteter og når prisen i tillegg skyter i været. Ekstra tydelig blir det når eieren frister med tilbud som skal få deg til å ligge lenger enn et par netter. Mvh! alfb

lars o margareta

FD HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

Finns nog ingen defination på ställplats i laglig mening ( borde kanske finnas )
sunt förnuft får gälla tycker jag, så länge ingen blir störd så gör det nog inget om man fäller ut markisen som sol eller regnskydd, hälsningar Lasse J

F

F.d. 55328

Guest

Jag har en del synpunkter här men eftersom jag är besserwisser och gammal surgubbe med för länge sedan passerat bästföre-datum så är det nog bäst att inte redovisa dem här eftersom vissa yngre förmågor i klubben riskerar att ta anstöt!

Jappe

Jag tror ingen tar anstöt av dina uttalanden, det vore visst roligt att få dina vanligtvis kloka åsikter även i denna frågan.

För övrigt anser jag som gammal Henån bo att hellre brödlös än Ellös, fast det är ju min mening:)

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Jappe
tack för dett presis mina tankegångar så jag diskuterar inte gärna med ugndommar det leder ingen vart vem som sen vill räkna sig som ugdom har jag ingen synpungt på, ha ha.

F

F.d. 58601

Guest

Finns nog ingen defination på ställplats i laglig mening ( borde kanske finnas )
sunt förnuft får gälla tycker jag, så länge ingen blir störd så gör det nog inget om man fäller ut markisen som sol eller regnskydd, hälsningar Lasse J

Ställplats är ju ursprungligen från Tyska Stellpläz vad är det på Svenska?

Leif

Smeden

HBK Medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2025

Jappe

Jo Jappe, även jag ingår i denna tappra och hårt motarbetade skara.
Jag har redovisat mina åsikter här, men dessa har inte fallit många i smaken.

Kåre

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Hallå därute!!! nu har ni tappat ämnet IGEN,,,,,,

Inte alls, frågan gällde hur man definierar ställplats vs campingplats som Smeden och Jappe försökte sig på men blev kallade besserwissrar m.m.

Även jag fick en gliring men jag brukar snabbt skaka av mig oseriösa påhopp.

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

Uppträdandet på ställplatser kan variera beroende på typen av ställplats. Har läst insändare i Pro Mobil av kä.. kvinna som tyckte det var fel att sätta ut möbler på en ställplats. Är det en grusplan med tätt sammanpackade husbilar är det väl inte populärt med möbler ute.
Dom flesta lite dyrare ställplatser med högre standard är platserna avgränsade med käppar elle häckar, helt ok med markis möbler mm. Ex. Top plats.
Finns det gott om plats
är väl det ok med markis och möbler.

Jägarn

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

På sikt tror jag gränsen mellan ställplats och campingplats blir mer glidande. Det finns redan flera exempel på dyra ställplatser och ganska billiga alternativcampingar. Men det är väl klart att man försöker utnyttja platsen runt bilen om det låter sig göras även på en ställplats. Kan man inte sitta ute och njuta "campingliv" tycker jag det mer är en parkeringsplats. Om det tycker jag normal inte. Fast ibland är en centralt placerad trång ställplats guld värd.

Frågan är väl egentligen bara viktig för den som kategoriskt bestämt sig för att man inte kan utnyttja det ena eller det andra?

På camping kan man däremot alltid ha både markis och möbler ute...,det är inte dumt! :)

/Krister

PS! Sen kan jag av en del inlägg misstänka att jag förmodligen missat några riktigt bra gnäll igen!? :D

Lars o Annica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2026

Inte alls, frågan gällde hur man definierar ställplats vs campingplats som Smeden och Jappe försökte sig på men blev kallade besserwissrar m.m.

Även jag fick en gliring men jag brukar snabbt skaka av mig oseriösa påhopp.

Här blev det nog lite fel!

Jappe och Smeden avstod att uttrycka sina synpunkter själva,Och den ende som kallat Jappe för besserwisser är Jappe själv.

Själv tycker Jag att man ofta får vad man betalar för det gäller även ställplats/camping.
Att sitta en lördags kväll i solnedgången med en gt på en vägverks parkering är inget för mig.

Ha de

Toppen