• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nä inte det

ellerto

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3031
Medlemskap
2024
En morron när jag går förbi min HB så ser jag att ett av framhjulen har lite
luft i däcket. Aha pyspunka ! Är första tanken. Vill inte att bilen ska stå på ett platt däck
så under med en domkraft och bilen är ivåg igen. Försöker lossa hjul bultarna.
Omöjligt, men med ett långt rör lyckades jag få loss bultarna.
In till Däckverkstaden och berättade om min pyspunka. Några minuter senare
så förstod jag ATT ALLA BRA TIPS SOM SKRIVS I DETTA KANONFORUM BÖR
EFTERLEVAS. Ventilen hade börjat krypa ur sin plats på grund av det höga trycket
i Däcket. ( 5-5,5 kg) Så det var bara hem och börja slita med att få loss alla hjul,
ett i taget in till Visby och byta till nya ventiler som är förstärkta.
Jag läste inlägg tidigare att detta fenomen inte var ovanlig, men tyckte då att det
drabbar inte mig.
Det som är bra i den här historien är, jag har bytt alla ventiler, jag har också lossat
alla hjul och vet nu hur jag ska gå tillväga och vilka prylar som jag behöver för
att kunna byta hjul om vi är på resa. För det som följer med HB är alldeles för
klent om det händer igen.:)
 

Egil 84

HBK Medlem
Inlägg
388
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
84
Medlemskap
2024
Sv: Nä inte det

Detta hände oss påväg till Floby . Upptäcker när vi tankar bilen i Upplans-Väsby att
vi har pyspunka. förstår att det är ventilen.
Iväg till däckverkstan som hjälpte oss och bytte flera ventiler vilka var helt "murkna".
Tur att detta inte hände på Essingeleden i fredagsrusningen.

Ett tips kolla ventilerna !

// Gunilla
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Nä inte det

Här ser ni 2 olika ventiler,har ni den till vänster på bilden rekomderas inte högre tryck än 4,5 kg.

ventil_2____kopia.jpg


ventil_1.jpg
 

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2024
Sv: Nä inte det

Upplysningsvis hade KABE en ombyggnadsaktion förra året där alla gummiventiler byttes ut emot motsvarande i stål som tål 5,5 kg. Utan kostnad!(Har en Travel Master -06)
ORVAR
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Nä inte det

Har bytt ventil på mina vinterhjul och då hade Euromaster en metallförstärkt gummiventil. Utsidan var gummi men inuti var det förstärkt med metall. Då har man ju inte heller någon o-ring som sitter dolt och som kan börja läcka. 300:- komlett med montering på fyra hjul. Jag hade hjulen lösa.

EssoJ
 
Toppen