• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mystiskt elproblem

M

Mikael R

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,5 tdi 116hk
Årsmodell Chassie: 1995
Husbilsfabrikat: Knaus
Husbilsmodell: traveller 575
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1995
Ämnesområde: Elektronik
HJÄLP!:swoon:
Har ett el problem där laddnings lampan tänds och instrument panelen slocknar, tempmätare och bränslemätare far i botten tillsammans med att positionsljusen slocknar och blinkers inte fungerar förutom varningsblinkers.
Åtgärder: ny generator med laddrelä, nytt blinkersrelä ny varningsblinkers knapp där ett bläck var sprucket i knappen, gåt igenom tändningslås samt plockat isär hela spakhistorien, bytt jord kablar.Ljusomkopplare kollad samt larm bortkopplat.Bilbatteri nytt bobatteri äldre gel som snart ska bytas till nytt. Har sökt elchema men ej lyckats hitta något vilket naturligtvis underlättar vid uppföljning av kablar.

Detta brukar inträffa efter en eller ett par timmars körning och sker endast under ett par sekunder upp till endast några minuter.
Lite tråkiga lägen i bland när man är på långresa ner mot kroatien och det blir trafik stockning vid mindre avfarter mot semestermålet.
Åkte nyligen mot Rygen och fick då bara ett blink ner, men ändå obehagligt och trafikfarligt.
Vad kan vara fel. Har letat på forumet och tycker jag kollat det mesta.
Annars en fin bil som är välvårdad och går kanon.:D

F

F.d. 58662

Guest
Hej
Har varit med om liknande problem,fast på annan bil,där det visade sig vara säkringshållaren,när säkringen belastades fungerade säkringshållarens kontaktbleck som en bimetall,när den blev varm p.g.a. dålig kontakt böjde sej blecken från varandra och säkringen tappade kontakt.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, låter besvärligt. Jag vet inte hur bilen uppför sig om immobilizern skulle bråka under färd, eller om den kan bråka under färd. Den verkar många gånger vara bortkopplad på lite äldre bilar och kan kanske vara värd att kolla upp.
Den sitter under instrumentpanelen, lite till höger (bakom/under radion, ta bort undre delen av höger panelen), troligen en grå plastlåda. Försök hitta instruktioner hur man kopplar förbi den, och kolla om det hjälper. Det kan ju t.o.m. vara en gammal förbikoppling som glappar.
Om det skulle hjälpa så får man väl ta ställning till reparation eller skippa skyddet, men som sagt, den är redan bortkopplad i många bilar utan ägarens vetskap, så du blir inte ensam.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

M

Mikael R

Guest
Bra med många idèer när man själv kört fast.
Det sitter en immobilizer som är i funktion och jag har delvis (är ju ganska svårt att se glappkontakt) sökt efter misstänkta kabelskarvningar.
Ser ganska bra ut som jag sett det, men kan ju ha missat någon.
Har även provat att kasta om (lika) reläer och även öppnat för att om möjligt se lödfel.
Mer i kolla listan blev det. Tack Kjell & JANKRO.

F

F.d. 55397

Guest
Med så många spridda fel så torde det vara nåt "centralt", dvs ganska tidigt från batteri +, / generator fram till laddrelä o den centrala elfördelningen alternativt i "jord"-kontakten med batteri/kaross.

Ett annat sätt att få "spänningsköst" är att man får ett rejält jordfel i + kretsen, men då borde en säkring gå/ det börja ryka nånstans.

Inga problem i bodelen? ett långskott kan ju vara att när laddningen går över till bodelen så händer nåt mysiskt? typ att batterisystemen parallellkopplas??

M

Mikael R

Guest
Batteri är bytt inklusive alla jordkablar när jag ändå var igång.
Generator med inbyggt laddrelä är bytt utan skillnad mot den gamla. Så det var ungefär samma tankar som jag hade.
Har provat att under färd dra säkring för säkring när felet var mer lång varigt men utan resultat och det är ju ingen säkring som går så att det känns som att felet ligger före eller fram till säkringarna.Ingenting brännt.
Långskottet som du är inne på Sun Citygirl är inte så jättefel för jag sköt laddaren till bodelen för en fem år sedan, men det var bara inkommande del som skadades på 240v sidan. Har tänkt att bryta den kretsen genom att dra säkringen i motor rummet för att se om det kommer igen.
Allt annat fungerar och en extern 240v laddare monterade jag mot bobatteriet.
Det har inte varit några problem till för ca två år sedan då vi åkte mot spanien och felet bara kom en bit ner i tyskland.
Efter att ha stannat och stängt av bilen en stund och rotat lite under reläerna så var felet bortblåst, men utan att jag egenterligen kunnde säga att jag gjort någonting konkret.
Känns lite som någonting som kanske blir varmt och tappar kontakten efter som det kommer efter en tids körning.
Tack för idèerna Sun City Girl.

Toppen