• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Mystiskt elfenomen

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Ett mystiskt elfel har dykt upp på min Kabe TM740, årsmodell 2019. Varje gång jag stänger av motorn så startar gråvattenpumpen. Jag går till panelen och där ser det ut som att pumpen inte ska gå. Två tryck på ikonen för gråvattenpumpen stänger så av pumpen. Fenomenet uppträder inte när jag startar bilmotorn. Bara när jag stänger av den. Misstänker att någon avstörningskondensator eller något liknande har slutat fungera. Eller jordfel någonstans. Allt annat fungerar utan problem i bilen och bodelen. Även panelen och bodelsdatorn fungerar. Har provat att stänga av via bodelens huvudströmbrytare men felet återkommer när jag startar upp igen.
Någon som har en bra idé vad det kan vara?
 

lejonsson

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Skövde
HBK-Nr
3442
Medlemskap
2024
Det sitter en strömbrytare för gråvattenpumpen på vänster sida av förarstolen (nere på stolkonsolen), du har säkert kommit åt den med foten när du gått ut eller in i bilen. (hände mig flera gånger, innan jag satte dit en liten "huv" över knappen, så jag inte kunde komma åt den med foten).
Eftersom pumpen bara ska kunna gå när motorn är avstängd, så går pumpen igång varje gång du stänger av motorn, så länge du har strömbrytaren i "påläge".
Du behöver alltså inte gå till panelen, för att sätta på eller av gråvattenpumpen.
Mvh Leif
 

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
152
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Det sitter en strömbrytare för gråvattenpumpen på vänster sida av förarstolen (nere på stolkonsolen), du har säkert kommit åt den med foten när du gått ut eller in i bilen. (hände mig flera gånger, innan jag satte dit en liten "huv" över knappen, så jag inte kunde komma åt den med foten).
Eftersom pumpen bara ska kunna gå när motorn är avstängd, så går pumpen igång varje gång du stänger av motorn, så länge du har strömbrytaren i "påläge".
Du behöver alltså inte gå till panelen, för att sätta på eller av gråvattenpumpen.
Mvh Leif
Det ska jag kolla ikväll när jag är på plats. Tusen tack för tipset. Det låter rimligt det du skriver.
 
Toppen