• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mystisk viktökning

F

F.d. 53011

Guest
På senare tid har ju tillkommit en möjlighet att på Fiats 3,5-tons chassi välja totalvikten 3650 kg (åtminstone på många husbilsfabrikat) och det kan man ju tycka är väldigt bra då dessa 150 kg kan vara precis vad som behövs för att få vettig lastförmåga. Men nu har en bekant köpt en Elnagh Magnum där vi upptäckte att i broscyren framgår att vid val av den högre totalvikten ökar tjänstevikten med 54 kg!? Nu har han fått regbeviset (men inte bilen) och samma sak där?! Om detta stämmer tjänar man bara 96 kg men får alla nackdelar som vikt över 3,5 ton medför. Till saken hör att varken importör eller Transportstyrelsen har någon förklaring till detta plus att man tydligen kan välja fritt när man köper en bil som redan finns hemma i lager vilken totalvikt man vill ha. Jag har upptäckt att även Pilote har samma fenomen men där var "vinsten" ännu sämre , 70-80 kg vill jag minnas. Jag inser att bilen knappast blir tyngre i verkligheten för att man väljer den högre totalvikten och att man därmed borde ha tjänat de här 150 kg i lastvikt som man är ute efter men hur hänger det ihop , någon som känner till fakta i ämnet?

Bengt

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Mystisk viktökning

Ja det är mycket märkligt.

Jag gorde en snabbkoll på fiat comrecials hemsida, och 35 och 40 heavy chassi har samma tjänstevikt?!!
Det som skiljer dessa är totalvikten, ej tjänstevikt.

Bestliner

FD HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Troligen olika COC dokument utfärdade med två olika bilar vid typningen. Det visar i så fall på den varians/tillverkningtollerans som ju alltid finns. I verkligheten kan det variera ännu mer mellan två
"identiska" bilar. Detta fenomen finns också på personbilar. Det är viktigt att väga den egna bilen för att få den verkliga lastvikten för just det egna exemplaret. Har läst någonstans att +- 5% är normen man får acceptera dvs 175 kg på en 3,5 tonnare.

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025

Ja det är mycket märkligt.

Jag gorde en snabbkoll på fiat comrecials hemsida, och 35 och 40 heavy chassi har samma tjänstevikt?!!
Det som skiljer dessa är totalvikten, ej tjänstevikt.

Bilar m HV (Maxi) chassi levereras på 16 tums hjul, tyngre bladfjäderpaket bak, grövre fjädrar fram. Detta är orsaken till vikt diffen mellan LV o HV bilar.

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023

Egentligen är väl tjänstevikten i detta fall inte så intressant. Det är verklig vikt som avgör lastförmågan, och den torde väl vara lika om man kan välja hur den ska registreras. Så då blir de 150 ett verkligt tillskott.

Det är ju först vid överlast som differensen blir intressant för beräkning av böterna eller...

/Bertil

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Bilar m HV (Maxi) chassi levereras på 16 tums hjul, tyngre bladfjäderpaket bak, grövre fjädrar fram. Detta är orsaken till vikt diffen mellan LV o HV bilar.

Det jag fann var att det INTE skiljer i tjänstevikt mellan 35 och 40 heavy chassit.
Fjädrar och fälgar är ju som bekant med i tjänstevikten:D

F

F.d. 53011

Guest

Det är helt riktigt att det inte är någon viktskillnad mellan 35H och 40H men däremot är 35L (som det är frågan om i detta fall) 40 kg lättare enl. Fiats hemsida. Detta kommer sig som nämnts här av 16" hjul , kraftigare fjädrar etc. så enda logiska förklaringen till viktskillnad på samma chassimodell borde vara att husbilsfabrikanten typat två olika bilar som Montreal påpekar. Känns dock lite långsökt att flera olika fabrikat skulle gjort så och en tanke som slår mig är att min bekanting till slut beställde en bil som inte fanns i lager , kan det vara så att valfriheten på bilar som redan finns hemma är ett missförstånd hos handlarna? Den här valmöjligheten är ju ganska ny. Kärnfrågan om man tjänar 150 kg eller ej känns inte riktigt besvarad förrän man vet om bilen verkligen fått 54 kg till instoppat någonstans eller om det är en papperstiger.

Bengt

Toppen