F
F.d. 53011
Guest
På senare tid har ju tillkommit en möjlighet att på Fiats 3,5-tons chassi välja totalvikten 3650 kg (åtminstone på många husbilsfabrikat) och det kan man ju tycka är väldigt bra då dessa 150 kg kan vara precis vad som behövs för att få vettig lastförmåga. Men nu har en bekant köpt en Elnagh Magnum där vi upptäckte att i broscyren framgår att vid val av den högre totalvikten ökar tjänstevikten med 54 kg!? Nu har han fått regbeviset (men inte bilen) och samma sak där?! Om detta stämmer tjänar man bara 96 kg men får alla nackdelar som vikt över 3,5 ton medför. Till saken hör att varken importör eller Transportstyrelsen har någon förklaring till detta plus att man tydligen kan välja fritt när man köper en bil som redan finns hemma i lager vilken totalvikt man vill ha. Jag har upptäckt att även Pilote har samma fenomen men där var "vinsten" ännu sämre , 70-80 kg vill jag minnas. Jag inser att bilen knappast blir tyngre i verkligheten för att man väljer den högre totalvikten och att man därmed borde ha tjänat de här 150 kg i lastvikt som man är ute efter men hur hänger det ihop , någon som känner till fakta i ämnet?
Bengt
Bengt