• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mygga i södra Europa

F

F.d. 29907

Guest
Hej! Vi tänker köra till Portugal i april/maj. Vår 6-åriga blandraskille, som varit med många ggr o trivs jättebra i husbilen, har sitt pass o sina vaccinationer klara. Nu lär det finnas en slags mygga söderöver som kan sprida en allvarlig sjukdom till hundar. Skyddet är, enl vår veterinär, halsbandet Scalibor. Eftersom vår hund just blivit bra efter en allergisk reaktion (ej av Scalibor utan troligen av ngt han ätit) som gjorde att öronlapparna svullnade, med sår på insidan som följd, vill jag helst inte sätta på det halsbandet. Vet dessutom att det är ganska giftigt och att en del hundar blir sjuka av det. Är det någon som vet något annat skydd eller har någon erfarenhet av det här.Känner mig som om jag måste välja mellan pest och kolera!
Hälsningar Monica

F

F.d. 25023

Guest
Sv: Mygga i södra Europa

Välkommen hit!

Ni kan antingen ge hunden motsvarande med pipetter på huden i nackskinnet ( säkert lika eller mer giftigt än Scalibor) eller vaccinera mot Leishmaniasis som sprids med dessa myggor.

Vaccinering är nytt, kostar c:à 40€ per gång. Hunden skall få två eller tre vaccinationer första året (beror på storlek) sedan skall det räcka med en per år.

hälsning Jyrki

Toppen