• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mygg-gardin tak

Juniper

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
20017
Medlemskap
2024
Hej. Mygg-gardinen vid takluckan framme gick inte tillbaka. Visade sig att den hoppat ur spår. När jag skall lägga tillbaka den o spänna fjädern så är det en plasttråd ivägen. Det är den son rullat sig runt axeln o gjort att den hoppat ur. Funderade på dess funktion men nu tror jag att den bara är till för att låsa fast nätet inne i metallrullen. Jag borde kunna klippa av den del som sticker ut o sedan plugga hålet. Någon som kan bekräfta om jag tänker rätt?
HåkanIMG_20180923_205208.jpg
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.464
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Det bäst är om du trycker tillbaka tråden in i rullen. För att lyckas måste du nog rulla av hela nätet och pilla in det i springan, där det troligen åkt ur lite i andra ändan. Gjorde jobbet på ett fönster och det lyckades bra.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Innan man trär in nätet i spåret i rullen så skall den tråden in i myggnätet för att hålla kvar nätet... Men den ser inte " frisk" ut så du får nog skaffa en ny, hittar du ingen så kan du även sätta in en fiskelina 2.0 eller vad som nu behövs, jag gjorde detta på en av mina ochdet fungerar bra....
Jo en sak till du måste nog ta ut rullen för att få in tråden.... Glöm sen inte att spänna fjädern innan du monterar tillbaka allt.... Lycka till
 

Juniper

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
20017
Medlemskap
2024
Hej. Letade i mina gömmor och lyckades hitta en plasttråd i samma dimension. Tog ut nätet och fick i den nya tråden och tillbaka i metallstången. Nu gäller det bara att spänna fjädern lagom hårt....
 

Bilagor

  • 20180924_211020.jpg
    20180924_211020.jpg
    2,5 MB · Visningar: 33
Toppen