• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

My TOMTOM

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Hej!

Har en TOMTOM GO LIVE 1005 M Europe och kan inte få in Bordatlas, går det och i så fall hur gör man?

Av vad jag förstår är Bordatlas endast för TOMTOM Home.

Finns det någon annan bra plats där man kan ladda ner ställplatser, både här hemma och i utlandet?

Tant Sture

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024
Sv: My TOMTOM

Tom Tom Home är ett program du laddar ner till din dator.
Med detta prg kan du sedan lägga in poi samt uppdatera din Gps.
Har för mej att det var en hel del trevliga saker man kunde göra via detta program.
Att lägga in ställplatser var mycket lätt, men jag gav upp Tom Tom för Garmin som jag anser bättre. Sök på Tom Tom och Gps det finns säkert tidigare vägledning.

Med vänlig hälsning Tant Sture

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025

Har, precis som du skriver, gjort som du beskriver men inte lyckats. Har också sökt på detta forum men inte funnit något om detta "fenomen". Ska göra nytt försök men hoppas att någon kan ge "handfast" vägledning.

John-DACF254

FD HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
6019
Medlemskap
2023

Bordatlas poi til
TomTom Go live 1000/1005, 1005 World, 1005 camper & Caravan,
1005 HDT&M Europe, 1005 M Europe,

Det burde også gælde for disse modeller, der alle bruger programmet, MyTomTom
GO LIVE 800-serien, Via-serien, Start-serien, Blue & Me TomTom 2, Sony XNV.

Her er den måde man overfører Poi via MyTomTom

Du skal registrerer din GPS på http://www.tomtom.com/getstarted
samt hente og installere programmet... My TomTom

Derefter henter du POI fil- eks. BORDATLAS

Du gør følgende
Besøg hjemmesiden.: Bordatlas
Navi-Download
Bordatlas komplett
filen hentes og gemmes på din pc
åben filen, (udpak)
der fremkommer nu 2 filer,
1. BORDATLAS ( BMP-fil )
2. BORDATLAS ( TomTom Binary ) (.ov2 )
disse 2 filer kopieres til skrivebordet.

Tilslut din GPS til computeren.
Åben.: MyTomTom.
Åben.: tilføj indhold til brugergruppe.
Siden.: tilføj IP-sæt til enheden åbnes.
Klik på Gennemse, klik på Skrivebord, klik på den den ene af de 2 filer du vil overfører til TomTom,
klik derefter på installer.
Det samme gøres med den anden fil.
Nu er bordatlas overført til TomTom og du kan afbryde forbindelsen til computeren.

Åben din GPS
Åben indstillinger, Vis IP på kort, sæt flueben ud for BORDATLAS og flueben ved 3D og 2D visning, pladserne vises på kortet.

Søgning på pladser og kørselsanvisning til disse.
Hovedmenu.: Naviger til. - Interessepunkt (IP) - IP i nærheden - BORDATLAS
der fremkommer nu en del pladser omkring hvor du er, tryk på en af disse adresser og naviger derhen
Eller.
Hovedmenu.: Naviger til - Interessepunkt (IP) – IP i en by – indtast f.eks. Hundested – BORDATLAS - der fremkommer nu en del pladser omkring Hundested – tryk på Hundested havn, pladsen bliver nu vist på kortet, tryk vælg og udfør og den er nu klar til at fører dig til pladsen.

Du kan uploade dine egne IP-filer (.ov2). For at bruge dit eget billede sammen med dine IP-filer skal du gemme billedet som en .bmp-fil. Billedstørrelsen skal være 16 x 16 pixel. Navnet på .bmp-filen skal være præcis det samme som navnet på din IP-fil.

Registrering af din nye TomTom Go Live 1000/1005

TomTom godkender tilsyneladende ikke flere enheder, på samme Email adresse.
Hvis du har registreret din gamle TomTom ved din nuværende Email adresse,
er det ikke sikkert du får lov at registrerer den nye TomTom på samme Email adresse.
Du må så lave en ny Email adresse for at registrerer den.

Mvh.
John

linden

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2025

Kan det här vara till hjälp?

1. Koppla in din TOMTOM GPS i datorn med USB-kabeln
2. Om du har Tomtom Home installerat så kommer det starta automatiskt (stäng det programmet du behöver det inte)
3. Klicka in på "Min dator) så ser du att din gps ligger som ett extern minne (usb-minne) gå in där.
4. Letar upp katalogen med kartan som heter något i still med "Scandinavia", "Western Europe" eller motsvarande, det kan variera lite mellan olika modeller.
5. Kopiera över .OV2 och .BMP filen du laddat ner.
6. Klart, du kan sen gå in i inställningarna på din tomtom om du vill att intressepunkterna ska synas på kartorna, annars är det bara att börja navigera med "navigera till intressepunkt"

John-DACF254

FD HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
6019
Medlemskap
2023

Kan det här vara till hjälp?

1. Koppla in din TOMTOM GPS i datorn med USB-kabeln
2. Om du har Tomtom Home installerat så kommer det starta automatiskt (stäng det programmet du behöver det inte)
3. Klicka in på "Min dator) så ser du att din gps ligger som ett extern minne (usb-minne) gå in där.
4. Letar upp katalogen med kartan som heter något i still med "Scandinavia", "Western Europe" eller motsvarande, det kan variera lite mellan olika modeller.
5. Kopiera över .OV2 och .BMP filen du laddat ner.
6. Klart, du kan sen gå in i inställningarna på din tomtom om du vill att intressepunkterna ska synas på kartorna, annars är det bara att börja navigera med "navigera till intressepunkt"

Hej Linden

Det du skriver virker ikke på TOMTOM GO LIVE 1005 M Europe
der skal bruges Programmet MyTomTom

Hilsen
John

Hannibal

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030

Hej Linden

Det du skriver virker ikke på TOMTOM GO LIVE 1005 M Europe
der skal bruges Programmet MyTomTom

Hilsen
John

Hej.
Ett strul till som jag hade, använder Opera som för mig inte var kompatibel med My TomTom.

Provade med Crome och då trilla uppdateringar osv på plats. Tog mig bara ett år att upptäcka det.
Stephan

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025

Hej

Vill tacka er för engagemanget, imponerad! Ska köra om en stund och får lägga in det senare i kväll, kanske på färjan till Travemunde.

LÅ o Siv

Toppen