AnnJa
HBK Medlem
Bodbyn, du nämner inte vilken rem som gått av. Det finns två. I vilket fall - byt båda samt ledrullarna. Total materialkostnad ca 1000 kr från Autodoc eller Trodo. Hos Fiat troligtvis det tredubbla... eller mer!
Bytesintervallet tror jag någon nämnt 13500 mil ovan.
Man måste dock hissa upp fordonet så man kan komma åt undersidan. Glöm inte pallbockar! Använd dem! Lossa skyddet i mitten undertill först. Är man något van vid att jobba med dylika motorer är det mycket möjligt att göra jobbet själv och tar ca två till tre timmar inklusive allt.
Den inre remmen (sexribbad) går lätt att byta. Glöm inte att byta löprullarna också då ett haveri på någon av dem inte är roligt. De kostar inte mycket, ca 250 kr/st. Samma storlek. Oftast behöver inte spännaren bytas. För att byta denna rem måste den yttre tas bort.
Den yttre remmen (fyrribbad till kompressorn) kräver verktyget som nämnts ovan. Utan det är det mycket svårt att få till det. Låter man en verkstad göra jobbet kan det bli en del pengar för ett relativt enkelt rembyte. Bilen som nämns här gäller en "plåtis".
Bytesintervallet tror jag någon nämnt 13500 mil ovan.
Man måste dock hissa upp fordonet så man kan komma åt undersidan. Glöm inte pallbockar! Använd dem! Lossa skyddet i mitten undertill först. Är man något van vid att jobba med dylika motorer är det mycket möjligt att göra jobbet själv och tar ca två till tre timmar inklusive allt.
Den inre remmen (sexribbad) går lätt att byta. Glöm inte att byta löprullarna också då ett haveri på någon av dem inte är roligt. De kostar inte mycket, ca 250 kr/st. Samma storlek. Oftast behöver inte spännaren bytas. För att byta denna rem måste den yttre tas bort.
Den yttre remmen (fyrribbad till kompressorn) kräver verktyget som nämnts ovan. Utan det är det mycket svårt att få till det. Låter man en verkstad göra jobbet kan det bli en del pengar för ett relativt enkelt rembyte. Bilen som nämns här gäller en "plåtis".