• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Multimedia paket.

B

BernthåInger

Guest
Hej.
vad ingår normalt i ett multimedia paket,. Har erbjudits ett sådant paket till våran nya Mc Louis mc4-75 (om det blir någon affär).
Tar gärna emot info om det är någon på sidan som har en sådan husbil.
:confused:

Sv: Multimedia paket.

Det er stor skillnad på hva som kalles for multimediapakke.
Eksempelvis så har N+B 3 forskjellige slike til Flair, fra et enkelt musikkanegg til en løsning som integrerer radio, TV, sat-anlegg og surroundsound i en totalløsning.

Eksempelvis i min 2008 modell Flair går all lyd over en "bilradio" med 4 stk 50W forsterkere for toveishøytalere og en bassboster. I radioen sitter det en DVD spiller som viser bilde på TV strategisk plassert ved inngangsdøren. Tilkoblet til samme TV er også en Oyster Digital parabolmottaker med 2 CI plasser.

Ett trevligt och bra tillbehör. Se dock till att det monteras så att du med en strömbrytare kan växla stömkälla mellan bil och bodelens batterier. Att som i många fall bara ta stöm från bilen kan ge startproblem efter en kvälls drift. Bra ljud med kraftiga slutsteg drar ganska mycket ström.

Om det inte fordrar ledningsdragning utöver det vanliga är det säkert mycket billigare att göra det själv i efterhand.

Håkan

Vi fick med multimedia till våran Mc Louis Nevis och den innehåller:
Radio, CD, bluetooth, backkamera, GPS, usb och minneskortläsare.
Märket är Kenwood. Bluetooth funktionen gillar jag, har parat ihop med min mobil och lyssnar oftast på Spotify trådlöst.

Normalt så stereo, cd, dvd, backkamera och GPS.
Om det är sådant innehåll som du beskriver, så skulle jag för min del avråda dig från att skaffa denna typ av sammansatta enheter, varför - jo;

¤ Monitorn för backkameran blir felplacerad i det normala "radioläget", man vill normalt ha siktfältet i anslutning till vänster backspegel, vid olika ljusinfall blir det dessutom svårt att se backbilden
¤ GPS-en lider även den av olika sol-, ljusinfall, reflexer och sitter också illa placerad för föraren under körning. GPS'en sitter för lågt och utanför normalt siktfält under körning
¤ Radioanvändningen blir onödigt komplicerad, spec under körning (men även annars). Om man inte använder den kompletta anordningen dagligen så blir denna typ av paket ofta så komplicerade att man avstår från aqnvändning alt måste nyttja instruktionsboken titt som tätt.

¤ Vissa komplettenheter blir svåra och dyra att uppdatera betr kartor, mm
¤ Blir det fel på en av delkomponenterna kan det bli att slänga hela komplettenheten.
¤ GPS-delen blir oftast föråldrad tekniskt, t.ex brukar minnet efter 3-4 år inte rymma hela kartprogrammet, etc (och kan då inte på ett enkelt sätt bytas ut)
¤ Så komplicerade sammansatta prylar/hjälpmedel höjer def inte trafiksäkerheten. Det enda positiva är att allt i ett installationen blir snygg men absolut inte praktisk när det gäller användning/handhavande under säker körning

Mina erfarenheter baseras;
# dels på en kombinationsenhet i en Bürstner Elegance 2010, enheten kostade här fö 31.500:- men var trots det helt oanvändbar, ur alla synvinklar!
# och dels på en Hobby 75TL 2012 med liknande utrustning men säkert billigare kinestillv utrustning. GPS-enheten var redan från början gammal och minnet slut i TomTom'en redan då bilen nylevererades i mars 2012. Denna kompletta enhet fick doch säljaren/leverantören kostnadsfritt byta ut och ersätta med;
¤ En separat körvänlig enkelt fungerande radio, anpassad för säker bilkörning
¤ En separat och i siktfältet rättplacerad GPS avsedd för likaledes säker bilkörning och som dessutom enkelt/billigt kan uppdateras alt förnyas i framtiden
¤ En separat backkamera rätt placerad för säkra och rationella backningsmanövrer

Om det är sådant innehåll som du beskriver, så skulle jag för min del avråda dig från att skaffa denna typ av sammansatta enheter, varför - jo;

¤ Monitorn för backkameran blir felplacerad i det normala "radioläget", man vill normalt ha siktfältet i anslutning till vänster backspegel, vid olika ljusinfall blir det dessutom svårt att se backbilden
¤ GPS-en lider även den av olika sol-, ljusinfall, reflexer och sitter också illa placerad för föraren under körning. GPS'en sitter för lågt och utanför normalt siktfält under körning
¤ Radioanvändningen blir onödigt komplicerad, spec under körning (men även annars). Om man inte använder den kompletta anordningen dagligen så blir denna typ av paket ofta så komplicerade att man avstår från aqnvändning alt måste nyttja instruktionsboken titt som tätt.

¤ Vissa komplettenheter blir svåra och dyra att uppdatera betr kartor, mm
¤ Blir det fel på en av delkomponenterna kan det bli att slänga hela komplettenheten.
¤ GPS-delen blir oftast föråldrad tekniskt, t.ex brukar minnet efter 3-4 år inte rymma hela kartprogrammet, etc (och kan då inte på ett enkelt sätt bytas ut)
¤ Så komplicerade sammansatta prylar/hjälpmedel höjer def inte trafiksäkerheten. Det enda positiva är att allt i ett installationen blir snygg men absolut inte praktisk när det gäller användning/handhavande under säker körning

Mina erfarenheter baseras;
# dels på en kombinationsenhet i en Bürstner Elegance 2010, enheten kostade här fö 31.500:- men var trots det helt oanvändbar, ur alla synvinklar!
# och dels på en Hobby 75TL 2012 med liknande utrustning men säkert billigare kinestillv utrustning. GPS-enheten var redan från början gammal och minnet slut i TomTom'en redan då bilen nylevererades i mars 2012. Denna kompletta enhet fick doch säljaren/leverantören kostnadsfritt byta ut och ersätta med;
¤ En separat körvänlig enkelt fungerande radio, anpassad för säker bilkörning
¤ En separat och i siktfältet rättplacerad GPS avsedd för likaledes säker bilkörning och som dessutom enkelt/billigt kan uppdateras alt förnyas i framtiden
¤ En separat backkamera rätt placerad för säkra och rationella backningsmanövrer

Nog är det skönt att det finns olika uppfattningar om saker och ting, annars hade det blivit väldigt enformigt.

Jag tycker nog att min Pioneer multimedia inte är så dum, man slipper en massa "apparater" på instrumentbrädan som är stöldbegärliga och fullt synliga utifrån.

Att backkameran ska sitta intill vänster backspegel tycker jag inte als är nödvändigt. När jag backar tittar jag i både vänster och höger backspegel och i backkameran när blicken växlar mellan höger och vänster backspegel.

Ökar man upp ljus och kontrast styrkan så har jag inte upplevt något problem att se på skärmen oavsett ljus förhållanden.

Med en knapptryckning växlar jag mellan GPS och radio och i radioläget är den inte mer komplicerad än en "vanlig" bilstereo.

Jag håller med dig att GPS'en hamnar lite för långt bort ifrån det normala synfältet när man kör, men och andra sidan så ser passageraren den bra och kan dessutom enkelt ändra inställningar på den.

Det finns för och nackdelar med allt och man väljer det man tror passar en själv.

//Nilhen

Senast ändrad:

.................Bluetooth funktionen gillar jag, har parat ihop med min mobil och *.........

Överens,
- bluetooth i radio jag har använt sedan 2006 samt fjärrkontroll för radio.
Röstvägledning från GPS avbryter automatiskt musiken.
GPS Jag har som 11,6 tumms skärm på baksidan av solskyddet i den optimala läsavstånd utan ljusreflektion.
Fjärrkontroll för GPS, 10 centimeter från ratten.
Jag har alltid nyare bärbar dator* som en central enhet för GPS, TV, film, router, internet, harddisk, stor skärm (20-32"), radio och mer.

Senast redigerad av en moderator:

Tack vänner för alla goda tips, det hjälper oss otroligt mycket med planeringen av nyförvärvet!
Som det nämndes ovan, alla har vi våra egna tankar och värderingar där den enes är inte sämre än den andres, bara man blir nöjd själv. Mina tankar rör sig mest om minimalismen som går ut på minst antal nyttoprylar.
1) En fast ansluten backspegel-monitor med 2 kabeldragna kameror bak (närbild vid backning och vidsträckt bakomvarande trafiköverblick vid körning)
2) Mini-padda som IGO-GPS + Mail + surf + messande + räkningsbetalning + multimedia styrning (lätt avtagbar och det enda man tar med sig i "innerfickan")
3) Dator (till mycket annat praktiskt som fotolagring/redigering, TV-streaming, räkningar, mejl, surf, USB-tankade-filmer hemifrån osv...)

Med andra ord 3 prylar varav bara en tas med när man låser bilen... Rätta mig gärna om jag är helt fel ute så gör du mig en tjänst : )

PS. Dator är väl "förankrad" och stannar inne i den väl-låsta bilen tillsammans med TV, systemkamera med flera objektiv och annat nödvändigt gott. DS.

Igår köpte vi en ny Mc Louis mc4-75 med multimedia paket full utrustad.
Autohallenhusbilars personal är fantastiska människor, ett speciellt tack till
VD Joakim och Alltiallo Sören i Kungsängen.:spinny:

Tack för alla uttömmande svar, en del förstod jag en del annat fattade jag inte men det gör mig inget.
Jag får väl lära mig efter han hur allt som följer med multimedia paketet fungerar, annars återkommer jag, vi kanske ses i sommar.

Gokväll

Härligt med ny MCLOUIS. Hoppas att Joakim sände med papper om vår märkesklubb med samma namn som bilen.

Ha d

Vilket fantastiskt fint klubbmärke(GAIS) jag förstår att du gillar "fotboll" som jag.Vi anmälde oss till mclouis klubben i samband med köpet det var ett par från Taxinge som var på plats och tog upp anmälningen.
Vet du vem man skall anmäla sig till för att få en plats på Elmia mässan på Mc Louis klubbens camp till hösten?
Du kan höra av dig till min mail adress, bernth.mossberg@tele2.se Tack.

Vi har Mutimediapaket i våran Eriba, funkar bra var för sig! Fast lite rörigt om man skall växla mellan de olika funktionerna.
Egentligen inget man gör under färd som förare utan det är ett jobb för co-drivern:o:
Det vi nyttjar vårt paket till är Radio/CD samt som DVD spelare till medhavda filmer på kvällarna. Ja, även backkamera så klart för den hoppar på med automatik när backen läggs in.

GPS har vi en separat. En Garmin med gratis uppdateringar. Den brukar Co- drivern plocka med under färd.

Sammantaget kan iaf vi säga att skulle vi köpa en ny husbil igen så blir det nog separata delar.

Har nu bytt min multimedia apparat från Windows Mobile 6 till en med Android.
Hittills mycket nöjd (efter en helg) :)

Alpha S700 Das Smartradio

Radio Philips NXP6644 tuner
Processor: Dual Core 1,2 GHz Cortex-A9
Operativsystem: Android 4.1 Jelly Bean
Google Röststyrning
Programvara förinstallerad: Navitel (offline navigering)
Skärmstorlek 6,5 "
Kapacitiv pekskärm (multi-touch)

+ går att köra IGO
+ appar
+ fysisk volymratt
+ skärm
+ snabb
+ ganska bra passform i Fiat

- skärmstorlek

iCar-Tech - Touch the difference : Produkt Alpha S700

Bilagor

• multim.jpg