• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorvägsavgifter Österrike

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Hittills har det varit enkelt. Husbilar upp till 3,5 ton Vignette och husbilar över 3,5 ton GoBox
För bilar upp till 3,5 ton tagna i drift efter 1/12 2023 gäller att om den tekniskt tillåtna totalviker överstiger 3,5 ton är det GoBox som gäller
Gäller väl bilar som man kan välja totalvikten vid registreringstillfället
Förra bilen vi hade, LMC, kunde man välja totalvikt 3 500 kg eller 3 650 kg
Hur man kan se detta på en Svensk bil kan man undra
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hittills har det varit enkelt. Husbilar upp till 3,5 ton Vignette och husbilar över 3,5 ton GoBox
För bilar upp till 3,5 ton tagna i drift efter 1/12 2023 gäller att om den tekniskt tillåtna totalviker överstiger 3,5 ton är det GoBox som gäller
Gäller väl bilar som man kan välja totalvikten vid registreringstillfället
Förra bilen vi hade, LMC, kunde man välja totalvikt 3 500 kg eller 3 650 kg
Hur man kan se detta på en Svensk bil kan man undra
Har du någon mer information om detta på Asfignag hemsida står inget datum, kan det vara så att man med teknisk tillåten vikt menar registerad max vikt?
Jag har ställt en fråga till vägmyndigheten i Österrike,lägger in svaret när det kommer.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Såhär står det på ASFINAG:s hemsida
Visa bilaga 231998
Då har jag läst det finstilta, Asfignag Österrike hänvisar till registreringsbeviset kolumn F.1 i den kolumnen står totalvikt på mitt svenska registreringsbevis, inte någonstans finns uppgift om högsta tekniska maxvikt.
Ni som har bilar av senaste årsmodell kontrollera kolumn F.1 och se om det står något annat där än totaltvikt.
Många 3.5tons bilar går att väga upp till 3650kg men framgår det någonstans på registreringsbeviset?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag ställde frågan till Asfignag Österrike: om jag har en bil med max totalvikt på 3500 kg, men bilen är möjlig att registrerar som tung bil 3650 kg, bilen är alltså ”light” registerad, men möjlig att höja vikten, behöver jag då GObox?
Fick följande svar, det verkar då som vignett duger på detta exempel, om jag inte höjer maxvikten över 3500kg
det verkar som man tolkar TPMLM som max totalvikt.

this depends on the technically permissible maximum laden mass -TPMLM

Towing vehicle with maximum 3.5 t TPMLM:
  • You need a vignette.
  • The weight of a trailer is irrelevant and it does not require a separate vignette.

Towing vehicle has more than 3.5 t TPMLM:
  • In your case, if you increase the load of the vehicle over 3.5 t TPMLM, you need aGO-Box.
  • The GO-Box is available for trucks or for buses and motorhomes.
Best regards

Janka Bammer 
Customer Management
ASFINAG Service Center
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Glöm inte att det finns en övergångsperiod. Om eran bil redan före 01 dec 2023 registrerades med max 3500 kg i totalkvikt (F1.), så kan ni fortsatt använda en vinjett fram till januari 2029, trots att TPMLM kanske överstiger 3500 kg.
Har ni däremot en bil nyare än dec 2023 med max 3500 kg i totalvikt (enligt reg bevis F.1) och TPMLM överstiger 3500 kg, så gäller Go-Box.

Den tekniskt tillåtna högsta totalvikten TPMLM finns på COC-dokumentet. avsnitt 16.1 - och tricket är att TPMLM kan vara högre än den totalvikt som finns i reg beviset.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Glöm inte att det finns en övergångsperiod. Om eran bil redan före 01 dec 2023 registrerades med max 3500 kg i totalkvikt (F1.), så kan ni fortsatt använda en vinjett fram till januari 2029, trots att TPMLM kanske överstiger 3500 kg.
Har ni däremot en bil nyare än dec 2023 med max 3500 kg i totalvikt (enligt reg bevis F.1) och TPMLM överstiger 3500 kg, så gäller Go-Box.

Den tekniskt tillåtna högsta totalvikten TPMLM finns på COC-dokumentet. avsnitt 16.1 - och tricket är att TPMLM kan vara högre än den totalvikt som finns i reg beviset.
Så har jag också tolkat texten, men Asfignag hänvisar till reg.beviset F.1 och där står max totalvikt, TPMLM finns inte någonstans utom i COC dokumentet ,och detta kommer vara minst sagt svårt för många att förstå och tolka reglerna, sedan är ju frågan om Österrikiska myndigheten har tillgång till detta, har träffat på dom som kör tung bil med vinjett, inga problem säger dom, något jag inte skulle försöka med!

Detta är vad man skriver, står det inte högre vikt än 3500kg i F.1 så behövs ingen GO box.

Check the information on the technically permissible maximum laden mass in the registration certificate in field F.1 and, if necessary, obtain a GO-Box or another vehicle device authorised for the GO toll in Austria.
 
Toppen