• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorvägar avgiftsbeläggs I Spanien

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Konstigt, det var vid förra årsskiftet de tog bort avgifterna från en del betalvägar. Bl a AP7.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Har också läst det i Sydkusten och Diario Sur, som är en dagstidning i Andalucia. Men när jag Googlar det så hittar jag inte uppgifterna någon annanstans, tvärtom.

Här är uttalande från samma Minister den 12 mars där han bekräftar att motorvägen AP7 mellan franska gränsen till Tarragona kommer att bli avgiftsfri fr.o.m. den 1 september i år. Då blir AP7 gratis från franska gränsen hela vägen ner till Alicante. Samma sak gäller AP2 mellan Zaragoza och El Vendrell.

Nu skall man veta att vägtullarna är en politiskt het potatis, med nuvarande parlematariska situation är det troligen mycket svårt att få igenom en ändring av liggande beslut.

Artikeln avslutas med; Cataluña, calcula que la eliminación de peajes en 2021 supondrá el ahorro de unos 1.900 euros anuales por vehículo .
Översatt: Katalonien uppskattar att avskaffandet av vägtullar 2021 kommer att spara cirka 1900 euro per år per fordon. Vilket för mig låter väldigt mycket, kan det vara sant?

Men att Spanien skulle behöva återinföra vägtullarna till alla svarta hål som finns i den spanska stadsbudgeten efter pandemin är en annan sak. Att det bara skulle gälla gästande utländska turister, men inte boende i landet är säkert politikernas våta dröm, men EU skulle aldrig låta det bli mer än just en våt dröm...

Tommy
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Har grävt vidare och funnit nya uppgifter, vad gäller eventuellt framtida vägavgifter i Spanien.

Läser i tidningen Motorpasion, en spansk Teknikens Värld, att spanska motsvarigheten till Vägverket har ett färdigt förslag: ”Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia”, översatt ungefär: ”Plan av återhämtning, transformation och motståndskraft”, som gäller framtida vägunderhåll som idag inte är finansierat. Förslaget kommer att sändas till Bryssel, nu i samband med att EU kommer att utbetala 140 000 miljoner Euro för återuppbyggnad efter Pandemin. Förslaget lär innehålla vägavgifter för alla fordon i framtiden.

För tillfället måste vi vänta på att regeringen ska definiera planen som nu verkar ligga på bordet, som bekräftar och visar att Spanien efter den akuta EU-hjälpen har konkreta planer att själva klara det i framtiden.

Tommy
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Om det blir billigare att flyga än att resa genom Spanien, då kan man alltid ställa upp antingen husbil eller husvagn på en året runt campingplats. Alternativ 2 är att köpa en liten lägenhet för vistelse under vinterhalvåret och köra HB inom hemestern... Allt löser sig, HB folket är ganska anpassningsbara.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ser i förslaget från myndigheten om differentierade priser på de olika fordonslagen, där personbilar debiteras 9 cent/km och lastbilar 19 cent/km. Undrar var husbilarna hamnar i ett sådant förslag?

För ett par år sedan fanns det förslag på hur framtida vägunderhåll skulle finansieras baserat på miljö- och klimateffekter. Grundtanken var att de med de smutsigaste och största utsläppen skulle betala mest vid vägtullarna, med priser som skulle ligga mellan 15 cent och 3 cent per kilometer.

Ja, vi får se vad som händer, håller med Rankos skrivning, ”HB folket är ganska anpassningsbara”.

Tommy
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Senaste nytt i frågan:

Protesterna kommer inte bara från politiskt håll, där frågan är en mycket het potatis. Personligen tror jag inte att man har så många alternativ. Vägunderhållet är ett måste och idag är det inte finansierat.

Men det är inget ”valfläsk” för det parti som troligen till slut måste presentera det för väljarkåren.

Tommy
 
F

F.d. 22252

Guest
Man har ju rivit ett antal betalstationer, ska man nu bygga upp dem igen? Tror man började med det ganska direkt efter att de blev onödiga och möjligen använder man kanske marken till något annat. Lär kosta ganska mycket att starta upp allt igen. Ungefär som militäranläggningarna på Gotland.
Fast det borde gå att lösa med en app som drog pengar automatiskt via gps och bilnummer.
De fordon som sliter mest på vägarna ska få betala mest tycker jag utsläpp har ju inget med vägunderhållet att göra.
Vi har mycket tung trafik genom Finspång man får asfaltera ofta men problemet är att vägarna är inte från början byggda för att klara den trafiken, och det får vi stackars pensionärer vara med och betala.
Kanske man skulle beskatta den trafiken ordentligt så kanske vi kan ha några fabriker kvar hemma och inte köra hit en massa kinavaror från något lager i eu.
 
Toppen