• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motortemperaturen

P

Pelle

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Årsmodell Chassie: 2001
Husbilsfabrikat: Pilote
Årsmodell Husbil: 2001
Ämnesområde: Kylsystem
Just nu brottas jag med motortempen på min nya pärla (pilote galaxy -01a) inhandlad förra månaden.
Tempmätaren går bara upp 2 delstreck samtidigt som den är rätt törstig 1,6l/mil så mycket drog inte den förra med släp ens.
På den förra (Rotec -99) gick tempmätaren högre men det är inte samma instrumentering och motor (2,8 td och 2,8JTD) den nya har de vackert blåa instrumenten. Nån som har samma instrumentering och kan tala om hur högt tempmätaren skall visa?

Misstänker tempgivaren men har inte lyckat hitts den (herregud vad trångt det är i motorrumet på den härninga)

Alla råd, dåd och tipps mottages tacksamt.

Hälsningar
Pelle
 
P

Pelle

Guest
Hej Erik

Tack för tipset jag har misstänkt termostaten eller tempgivaren jag får kolla vilket det kan vara.

Någon som vet vart de sitter jag har försökt följa slangarna från kylaren men de verkar gå in bakom motorn och där e inte lätt att komma åt?

Hälsningar
Pelle
 
F

F.d. 4879

Guest
Om mätaren visar lågt och du inte får rätt värme i bilen samt att den drar mycket bränsle så låter det som att det är termostaten som har sagt upp sig. Kolla var övre kylarslangen går in på motorn, där bör du ha termostaten sitta.

Kölis
 

Erik HBK 40

HBK styrelse ledamot
Inlägg
41
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
40
Medlemskap
2024
Jag tror inte på tempgivaren. Ta en skinktermometer försök att få in den i kylsystemet så nära övre kylarslangen som möjligt och kolla temperaturen där den ska ligga så nära 90 grader som möjligt gör den inte det så är det termostaten.

Mvh Erik
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.588
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
En turbo diesel blir inte lika varm som en bensinmotor. Rätt temperatur för Td är under 80°C.

Jag har trots detta bytt termostat(88°C) för att få upp temperaturen på kylvattnet något. Kupévärmen i husbilen räckte inte till när det var flera minusgrader ute. Tänk på att ev. garanti då inte gäller om motorn skadas av överhettning.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Jag hade ett liknande problem för två år sedan. Tempmätaren levde sitt eget liv. Ibland visade den kall motortemp. fast vi hade värme och ibland mycket hög temp utan att kylfläkten startade och den röda varningslampan mot överhettning tändes. Jag fick bytat tempgivaren på garantin och sedan har det funkat. Krister-18
 
P

Pelle

Guest
Ok tack för tippsen jag skall kolla efter julen om jag kan mäta kylvatten tempen på nått bra ställe, jag har en ir mätarer som borde kunna komma tilpass.
Dock köpte jag bilen av Tommy i Ystad så jag har garanti och lämnar nog in den om det är för knöligt att komma åt.

Pelle
 
P

Pelle

Guest
Jaha då har man varmkört ordentligt.

Döm om min förvåning nu fungerar det som det skall, tempmätaren visar strax över mitten och kylvattentempen mätt med ir-mätaren ligger på 82-84 grader:confused:

Satt ett tag och grunnade på det hela och slogs av en tanke...
Drog igång all värme inklusive tillsats värmen i bodelen på högsta och se tempen började stadigt sjunka mot de 60 jag hadde när jag körde hem bilen.
Slog av värmen och temperaturen klättrar tilbaka till 80 gradersstrecket.

Är det nån annan som har samma erfarenhet?

Pelle
 
F

F.d. 4879

Guest
Ja den värmen som motorn ger, som inte är så mycket på en dieselmotor, räcker helt enkelt inte till för att värma allt så resultatet blir att den kommer inte upp i driftstemperatur. Om du gör om det hela igen med all värme påslagen och tempen sjunker till 60 grader så känn på bägge kylarslangarna. Är den ena varm och den andra kall så räcker inte motorns värme till. Är bägge två lite halv varma så har du termostatfel.
 

Guest
:santa-4-icon:
På vår 2001 2,8 Jtd har temp. mätaren stigit mot mitten endast vid Alp körning tex. Glossglockner. Annars går den aldrig mer än ca 2 streck upp. Men värmen kommer ändå, även vid -30 har vi fullgod värme, vet inte om vårt värme pkt. är större än orginal, vissa påstår att de bilar som går till norden för påbyggnad är vinteranpassade med större värmepaket! Själva har vi en Dethleffs som är på byggd i Bayern. Det finns även en utbytes temp. regulator att mont. istället för den som är i orginal, vissa av de fabriks mont har problem med temp. hållningen. Allt enligt min verkstad.
:present-1-icon:


Kåre
 
P

Pelle

Guest
Kölis skrev:
Ja den värmen som motorn ger, som inte är så mycket på en dieselmotor, räcker helt enkelt inte till för att värma allt så resultatet blir att den kommer inte upp i driftstemperatur. Om du gör om det hela igen med all värme påslagen och tempen sjunker till 60 grader så känn på bägge kylarslangarna. Är den ena varm och den andra kall så räcker inte motorns värme till. Är bägge två lite halv varma så har du termostatfel.

Mmm du har nog rätt, när jag kollade så var det samma temperatur i båda slangarna +- nån grad, så termostaten är nog huvudkandidat nu när jag uteslutit tempgivaren eftersom instrumentet och ir-mätaren gav samma gradtal.
 
P

Pelle

Guest
Hej Kåre,

Vet du vad det var för temp på den termostaten din verkstad nämde jag har bara hittat standard sommar och vinter med 82 respective 91 grader.

Pelle
 
F

F.d. 4879

Guest
Skulle rekommendera dej en 82 graders för året runt så slipper du byta till sommaren. Det går ju även att skärma av kylaren en bit och därigenom få upp temperaturen lite.
 
F

F.d. 29749

Guest
Pelle skrev:
Just nu brottas jag med motortempen på min nya pärla (pilote galaxy -01a) inhandlad förra månaden.
Tempmätaren går bara upp 2 delstreck samtidigt som den är rätt törstig 1,6l/mil så mycket drog inte den förra med släp ens.
På den förra (Rotec -99) gick tempmätaren högre men det är inte samma instrumentering och motor (2,8 td och 2,8JTD) den nya har de vackert blåa instrumenten. Nån som har samma instrumentering och kan tala om hur högt tempmätaren skall visa?

Misstänker tempgivaren men har inte lyckat hitts den (herregud vad trångt det är i motorrumet på den härninga)

Alla råd, dåd och tipps mottages tacksamt.

Hälsningar
Pelle
Täck för grillen ,så ökar tempen om inte termostaten är kass,skall vara 82 graders.
 
P

Pelle

Guest
Ny termostat inmonterad och testad i helgen..
Och ingen större skillnad tyvärr. kollade med kupé värmen på och av, med värmen avstängd rätt temp 80 grade med värmen på 60 grader.

Måste vara som sagts tidigare kylsystemet är för stort för det nordliga klimatet det blir till att ta Euran på orden och ta den gamla pappskivan till heders den har jag inte använt sen Amazon 67:an.

Pelle
 
P

Pelle

Guest
Problemet löst!!

Ny har årets första långtur tagits stockholm-Klippan ToR.

Problemet var en halvdålig termostat och att kylsystemet med bodels och kupe värmare vart för stor kylefekt så lite täckning ala 50 tal krävs.

Dom e knepia italjenarna.

Pelle
 
Toppen