• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motortemperaturen ökar vid lågfart!

H

hianders

Guest
Hej!
Hittills har visaren för kylvätsketemperaturen alltid ställt sig mitt för det grova strecket mitt på temperaturmätaren men inte nu längre! Vid låga hastigheter, ca 30 – 60 km/t, visar mätaren högre temperatur än normalt. Den ställer sig mitt för nästa skalstreck, ett tunt. Om jag ökar hastigheten till ca 80 går mätaren tillbaka till det grova strecket men står inte helt stilla.
Någon som vet var temperaturgivaren sitter? Är det någon som känner igen fenomenet? Kylvätskenivån är ok. Fiat x250, 2,3 L -07.

Hasse A

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Motortemperaturen ökar vid lågfart!

Det verkar som att den elektriska kylfläkten inte fungerar. Den styrs av en termostat som skall starta fläkten (fläktarna) när motorns temperatur blir för hög.
För att kolla om det är fel på fläkten eller termostaten skall du sätta på aicondition. Då skall fläkten (fläktarna om det finns 2) starta.
Om de då fungerar är det fel på termostaten, om inte är det fel på fläkten.
Det kan givetvis vara annat fel också, men denna test är lätt att göra.
MVH
Jerry

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Hur drivs din kylvattenpump?
Råkade ut för det här fenomenet en gång. Det visade sig vara fläktremmen som var så sliten att den helt enkelt slirade på vattenpumpens remskiva. Efter byte fungerade det normalt igen.
Calle

F

F.d. 5458

Guest

Jag hade det fenomenet i min gamla vw och det var en tempgivare som satt i kylaren som var trasig, så den kände aldrig av om motorn var för varm så fläkten startade aldrig.

H

hianders

Guest

Det är nog givaren eftersom visaren rörde sig lite ryckigt, men det det gäller ju att hitta den också. Vi har ingen ac i bilen och jag tror inte att jag hört fläktarna gå vid något enda tillfälle tidigare, det var bara 5-6 grader så fartvinden räckte säkert till kylningen. Remmen är en bred multi-v-belt, och om den skulle slira så borde det och märkas på laddningen. Men där finns även en spänrulle som skulle kunna lossna.
Jag skall ut kolla bara det slutar blåsa så förbaskat kallt.

Hasse

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Hasse, nederst på radiatoren sitter det en termo føler - husker ikke hvor mange ledninger som går inn på føleren. På eldre Ducato var det denne som styrte flekten. Ene lederen har 12V også når motoren ikke er i gang, en annen går til fläkten. Føleren for måleren sitter på motorblokken.

En kan med litt forsiktighet teste om fläkten funker via den kontakten nede på radiatoren.

Toppen