• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motortemperatur

Bergodh

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2026
Har fundering på motortemp. på en fiat 2,5 td -97 som enl innermätaren står på 75 grader. Någon som vet? Brukar inte tempen va runt 90 grader?? Undrar om termostaten är trasig??
MVH
P-O

pannor

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Motortempratur

Hej
Har alltid undrat det samma men enligt dom jag frågat så är det normalt.Beror på att motorn är så efektiv sägs det.Vem fan vet.Skall vara så bara.HHmmm?Har själv en 98 idtd 2,8

F

F.d. 2577

Guest

Moderna motorer, dit hör ju era, "jobbar" bäst under lite högre temperatur. Minst 80 grader. För att få bättre kylningintervall kan kylarvattnet dock komma upp över 100 grader, eftersom det oftast är satt under tryck. Är du osäker på om termostaten inte fungerar, lossa den och värm den i en kastrull tillsammans med en "stekmometer" då kan du se när temostaten öppnar/stänger. På termostaten står stämplat vilken temp den skall reagera på.
Leffe

pannor

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024

Själv klart,så simpelt att testa detta.Ja yterligare ett bevis på själv blir bäste dräng med lite tips å ider

telijej

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2025

Min 2.5 TDI håller ca75°. Under sommartid något högre vid belastning. Har aldig uppfattat att kylfäkten går igång. Om vill ha god uppfattning om kylvattentemperaturen kan man mäta mot slangarna med IR-termometer. ( Det hände en gång att temperaturmätaren gick mycket högt men med IR termometern var det normalt. Temp givaren var då felaktig.)

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Min gamla 1990 Pilote 2,5td hade också 75 grader så jag bytte termostat och inte 17 gick den upp högre efter det .

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

90 grader på min 2,5 TDI från -99. Vid belastning 91 - 92 grader. Tror det ska vara så.

Jappe

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Det finns biltillverkare som har så hög verkningsgrad på sina motorer (= låg temperatur), att de inte klarar att hålla kupén varm under en kall vinterdag.
Lösning: En 12 V motorvärmare, som höjder driftstemperaturen. Denna kräver givetvis en kraftigare generator. En kraftigare generator blir varm, så därför vattenkyls denna. Först då blir det varmt och skönt i kupén!
Att Ducatos temperaturmätare står strax under mittstrecket, är helt normalt...

F

F.d. 2577

Guest

Vid kall väderlek får man skärma av kylaren men en en skiva. Före automatikens tidevarv hade man kylargardin. Kanske dags att sätta in kylvattentempgivare. har aldrig funderat på motortemraturen.
Leffe

pannor

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024

Moderna motorer, dit hör ju era, "jobbar" bäst under lite högre temperatur. Minst 80 grader. För att få bättre kylningintervall kan kylarvattnet dock komma upp över 100 grader, eftersom det oftast är satt under tryck. Är du osäker på om termostaten inte fungerar, lossa den och värm den i en kastrull tillsammans med en "stekmometer" då kan du se när temostaten öppnar/stänger. På termostaten står stämplat vilken temp den skall reagera på.
Leffe
Ja nyfiken som man är så ut med termostat o på me gasolspisen,vatten i kastrullen och vad händer.Termostaten uppnar så vacker vid ca 81 grader som det står att den skall gör(82gr)Så denn är ju okej.Då blir ju nästa steg att kolla Tempmätaren,allternativ in med extern tempgivare i kylsystemet för koll av vatten temp

pannor

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024

Så var då vatten tempen oxå kollad.Ligger stadigt mellan 75-80 grader.Så allt stämer med termostat och temp mätare.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Byt till en termostat som öppnar vid högre gradtal, så blir det bättre värme i bilen.
En wellpappskiva framför kylaren brukar också behövas, men håll koll på hur mycket som behövs - kanske halva, kanske 1/3-del av kylaren.

F

F.d. 10980

Guest

Byt inte termostat den har låg temp orginal, har frågat generalagenten! Ska vara så.

F

F.d. 25189

Guest

Jag köpte en ny Termostat till min Fiat 94 2,5 D och på termostaten står det 82c
så det ska väl vara så min förra termostat stängde inte riktigt så den kom bara upp i 50-60 grader vid belastning
mvh:liaking

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Förr bytte man termostat 2ggr/år. Vintertermostat och sommartermostat. Jag vill minnas att det skiljde 8 grader. Det mest troliga som man råkar ut för är att termostaten inte stänger, så därför byt termostat som stänger vid t.ex. 82 eller (90?) grader

F

F.d. 25189

Guest

Förr bytte man termostat 2ggr/år. Vintertermostat och sommartermostat. Jag vill minnas att det skiljde 8 grader. Det mest troliga som man råkar ut för är att termostaten inte stänger, så därför byt termostat som stänger vid t.ex. 82 eller (90?) grader
82 va sommartermostat 87 kombi sommar och vinter och 92 på vinter va det förr,
mvh:liaking

Senast redigerad av en moderator:

pannor

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024

Ja här var buden många.Talade med en servis verkstad för fiat ducato idag han hävdade att termostaten skall hålla 79gr.Konstigt,sa jag.Min håller 82.Då sa han...det äre fel,finns bara 79 graders termostater å köpa och den låga tempen beror på att det är en såkallad "lågfriktionsmotor"(2,8 idTD).Så ja håller nog med "Hola bandola band" Vem i hella världen kan man lita på
Det är ju nu inget jätte proplem,men lita på märkes verkstäder...njaä

Leif C

HBK Medlem
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2025

Har fundering på motortemp. på en fiat 2,5 td -97 som enl innermätaren står på 75 grader. Någon som vet? Brukar inte tempen va runt 90 grader?? Undrar om termostaten är trasig??
MVH
P-O

Det finns en termostat som heter Tridon 8620 9991, den öppnar vid 91 grader.
Det finns också en artikel om den termostaten.
Sök på Google "Tridon 8620 9991"

Leif C

J

Jimbo

Guest

Orginal på dessa motorer. Vore kul att se "riktiga" grader med en oberoende mätare. Min gamla bil med 2,5 TDi rörde sig aldrig över 75...sommar som vinter om man inte körde i en låååååång backe....då kunde tempmätaren få för sig att gå upp runt 80.

Finns flera trådar om detta fenomen på forumet..

Önskar er en trevlig helg/
J

F

F.d. 55370

Guest

MVH
P-O
Hej
Mellan 80 Till 110 grader e nog en vanlig temp om man har tryckkärl

Toppen