• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motortemperatur Fiat 150 hk

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
En del moderna bilar har motsvarande dåtidens kylargardin. Det sitter ett spjäll framför kylaren som reglerar hur mycket luft som ska passera.
Så att täcka delar av kylaren är inte alls så dumt.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
En del moderna bilar har motsvarande dåtidens kylargardin. Det sitter ett spjäll framför kylaren som reglerar hur mycket luft som ska passera.

Där håller jag inte riktigt med, på de bilar som har en sådan, öppnas den och stängs automatiskt, medan om du sätter en pappskiva direkt mot
kylaren kan det kosta en överhettning av motorn.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Fanns inte bara på min Lancia Flavia från 1963 utan även på min Flaminia från 1962.Kan däremot inte erinra mig att min Appia från 1958 hade denna finess.

(Alla bilarna är tyvärr avyttrade för väldigt många år sedan på grund av tidsbrist.)

Pålle

turbin

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Har dökoll på tempmätaren och hittills på dom 10 vintrar har det inte funnits tillstymmelse till överhettning av motorn så jag fortsätter lugnt med min variant.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Kan detta vara nått att köpa?

Borde vara lätt och billigt att göra själv med tunt liggunderlag och montera med elkabel strips

Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Dessa system på moderna bilar är för att minska bränsleförbrukningen, genom lägre luftmotstånd.
Jag har denna på en av mina bilar och när bilen stod på tomgång nu vid -15 så var spjället helt stängt.
Så jag antog att den borde ha funktion även med uppvärmningen, åtminstone på den modellen.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Det är konstigt att utvecklingen inte kommit längre 2021, på 60-70talet och tidigare höll man på med termostatbyte sommar/vinter,pappskivor i grillen osv.,att inte en modern bil klarar svensk vinter utan modifieringar.
Det är samma sak med våra tåg SJ fixar inte heller detta(urspårad tråd)

Toppen