• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motortemp för låg?

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Motortemp för låg?

Hej, jag kommer lika mycket med en fråga som ett påstående.
Idag satt jag och bläddrade i en rep.handbok till Fiat 2,5L -95 och nyare, i den boken så visas det och står skrivet att det sitter två st termostater i motorn. Den ena som sitter i termostathuset på bak/höger/växellådssidan av motorn kallas för termostat två och sedan står det att det sitter en termostat som kallas termostat ett i vattenpumpen vid den grova utgången som sedan går vidare till höger sida av motorn och sedan till kylarens nedre anslutning. Bilderna på termostathus och anslutningar stämde inte riktigt med motorn som jag samtidigt tittade på men utan tvekan så fanns det två termostater beskrivna i rep.boken ????

Någon som vet eller sett ?

Fundersam JANKRO.

En teori:
De flesta termostater har en dubbel funktion.Tittar man på en sådan termostat så ser man att den även har en ventil i "andra ändan" än den som normalt öppnar. När motorn är kall öppnar den en en speciell kanal i motorblocket så att kylvätskan cirkulerar internt i motorn. Detta för att undvika lokala överhettningar sk "hot spots".
När motorn är varm öppnar termostaten passagen till kylaren och kanalen för interncirkulation stängs så att all kylvätska går genom kylaren.
Det verkar som Fiat har löst dubbelfunktionen med 2 separata termostater.

OBS! Det är därför man aldrig skall ta bort termostaten för då kan man få hot spots, men även få överhettning av motorn i riktigt varmt väder då en del av kylvätskan kommer att cirkulera internt i motorn och aldrig passera kylaren.
//Jerry

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej Wizard, ja den funktionen kallas väl shunttermostat för för när den öppnar stora "hatten" så stryper den till rundflödet nere vid lilla "hatten" så vattnet spädes ut och blandas, i stället för varmt ut i ena änden på motorn och kallt in i den andra
.
Tror du det kan vara så illa att det sitter en nästan bortglömd termostat vid pumpen och bråkar, och de flesta byter den andra utan någon större lycka.

JANKRO.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Hej JANKRO!
Jag har inte sett denna lösning tidigare, det var bara den slutsats jag kunde dra.
Man kan aldrig veta vad italienarna kommer upp med.
// Jerry

Tor H

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025

Det er vel almen kjent at Fiat ligger lavt på vanntemperaturen i norden og mange har skiftet termostat og fått motorhavarin på ferie i varmere land og fjellkjøring da motoren blir for varm.

En motor skal heller ikke bedømmes av vanntempraturen om den er varm eller ikke, men oljetempraturen. 4 gassmålere har termometer som settes ned i peilepnnen for å måle motortemp.

Står bilen stille sier man ofte at motortempen er rett når kjøleviften starter og som det sies her får en nesten aldri kjøleviften til å starte på en moderne dieselmotor, da den ofte blir kaldere når den går på tomgang.

Ikke tull med termostaten ta heller og dekk for radiatoren om bilen blir for kald om vinteren. Ligger temperaturen for lavt på måleren sjekk tempraturen med termometer om den stemmer med måleren og det gjør den nok, for den viser lite på Fiat.

Bildet denne tråden starter med er ikke så mye lavere enn det min var og den ble varm nok både sommer og vinter og fikk ikke problemer ved bakkekjøring, men det hente jeg dekket til på ekstremt kalde vinterdager.

Toppen