• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motortemp för låg?

F

F.d. 11654

Guest
Hej!
Vi har en husbil med Fiat 2.5 tdi 97års mod.
Jag tycker att motortempen tar lång tid att komma upp i arbetstemperatur
samt att densamma är i lägsta laget.
Bifogar en bild på tempmätaren vid "arbetstemp".
Borde den inte ligga närmare 90 än 50?
Tacksam för synpunkter.

Mvh Olle.
 

Bilagor

  • DSC01123.JPG
    DSC01123.JPG
    878,5 KB · Visningar: 4

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.175
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Motortemp för låg?

På våran Pilote 1990 så hade jag problemet att den inte gick upp i temp men efter bytet gick inte mätaren längre för det dock gick den ju relativt fort upp till den tempen .
Jag har för mej att det även stod 78 grader på den .

Felet på din kan ju vara att termostaten inte stänger sig helt .
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Motortemp för låg?

En dieselmotor har en betydligt effektivare föbränning än en besinare. Därför tar det betydligt längre tid att komma upp i arbetstemperatur. Men att den "bara" ligger vid c:a 50 grader är nog i lägsta laget.
Ta ut termostaten och testa dess funktion. (Vid för låg temp brukar den har hängt sig i öppet läge, syns nästan direkt när man plockar ut den)
 
F

F.d. 5458

Guest
Sv: Motortemp för låg?

Hejsan

Det är inget kosntigt allt med det allafall inte på en fiat motor årsm 00 2,8 diesel jag har också väldigt låg temp det är tydligen normalt googla det, har också bytt termostat men "problemet" kvarstår. Finns olika lösningar folk gjort som bytt termostat för tillåter någon högre värme m.m men om det är bra att göra eller inte är frågan, det är inget som är fel allafall =)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.872
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Sv: Motortemp för låg?

Jag hade samma "problem" med min tidigare bil, 2.5TDI -98:a.
Det finns en del skrivet här på forumet om det. Bl.a. byte av termostat.

Jag kom så långt att jag köpte den termostat som rekommenderades men den kom aldrig på plats så jag vet inte om det fungerar.

Prova sök här på forumet.
 

pannor

FD HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Motortemp för låg?

Hej
Ett tipps är ju att du plockar ut din termostat och och lägger den i en kastrullmed vatten på spisen samt en bra termoter(ditigal för vätska)då ser du om den uppnar vid det gradtal som står angivet på termostaten.Har gjort detta och det visar sig att allt är som det skall men tempmätaren visar för litet
 
F

F.d. 13883

Guest
Sv: Motortemp för låg?

Hej
Har precis haft min HB på service och bad dom att kolla termostaten då jag undrade om kylvattnet bara skulle gå upp till 40-50 grader. Motoren är en Fiat
2000 2,8 i.d.TD.Enligt verkstaden var allt ok.

KRP
 

harmony

FD HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
7210
Medlemskap
2022
Sv: Motortemp för låg?

Vi har värmeväxlare på vår bil,är det lite kallt ute så går inte motortempen upp,det vart bra efter montering av kylarskydd:spinny:2,8l tdi 2002
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
5.000
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Motortemp för låg?

På vår 2,8 Jtd 2001a, så var termostaten otät,
motorn gick ej upp i värme på 6 mils körning.

Efter termostatbyte funkar det bra, men tempmätaren ligger lågt på skalan.

Man måste hålla isär vad tempmätaren visar, och hur varm motorn är, det är ibland inte samma sak.
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2030
Sv: Motortemp för låg?

Har en Citroen-Bürstner med samma problem med motortemperatur. fick ingen värme i kupen. Bytte termostat och nu får jag upp motortemperaturen till 80° C. Även varmt framme i bilen.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.175
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Motortemp för låg?

På vår 2,8 Jtd 2001a, så var termostaten otät,
motorn gick ej upp i värme på 6 mils körning.

Efter termostatbyte funkar det bra, men tempmätaren ligger lågt på skalan.

Man måste hålla isär vad tempmätaren visar, och hur varm motorn är, det är ibland inte samma sak.



Då är det lite lurigt för motorstyrningen går ju på olika givare och få den samma signal som tempmätaren så kommer ju bilen gå fett hela tiden .
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.965
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Motortemp för låg?

Hur vet man då motortemperaturen? ;)
Man använder ett termoelement i form av en tunn kabel som man för in under övre kylarslangen. Sedan mäter man med exempelvis en multimeter typ Fluke. Då mäter man kylvätskans temperatur nära termostaten där oftast tempsensorn är placerad.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
5.000
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Motortemp för låg?

Då är det lite lurigt för motorstyrningen går ju på olika givare och få den samma signal som tempmätaren så kommer ju bilen gå fett hela tiden

Som du säger, motorstyr går på annan givare i nyare motorer.
Därför vet inte motorstyr om att tempmäteren visar fel.

De flesta husbilar är dieslar och en dieselmotor kan inte gå fett.
Ger du den mer bränsle ökar vridmomentet till den börjar ryka svart.
(fett = ett bränsle-luft förhållande där luften inte räcker för en stökiometrisk förbränning)

Det av motorn avgivna vridmomentet regleras ju i sin tur med gaspedalen.......
så i slutänden gör det ingen skillnad om man inte gasar fullt.
 
F

F.d. 11654

Guest
Sv: Motortemp för låg?

Hej på er!
Tack för all respons, det verkar ju som inget är onormalt då.........
Hur är det igentligen drar den mer bränsle om motorn inte kommer upp
i arbetstemperatur, en bensinare går ju liksom på choke om inte motorn
blir varm.

Olle.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
5.000
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Motortemp för låg?

Jo även en diesel drar mer bränsle om den inte kommer upp i temp.
Detta beror inte på att den går fett, vilket den inte kan göra,
utan på att verkningsgraden försämras.

Värmen från förbränningen som skall putta ner kolven, leds i stället ut i toppen och kolven i större utsträckning med kall(are) motor.
Även oljan kommer att vara kallare vid lägre motortemp, och vara mer trögflytande än normalt, det gör att motorn möter högre motstånd när den arbetar.

Normalvarm motor är bra för allt, kall motor är dåligt för allt.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.965
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Motortemp för låg?

En diesel går bättre ju varmare den går (till en viss gräns givetvis).
Helst så nära 100° C som möjligt.
Det är kompressionsvärmen som tänder bränslet i en diesel och i en kall motor antänds bränslet ngt senare samtidigt som bränslet får svårare att förångas innan det antänds.
Allt detta kan man höra när man startar en riktigt kall motor. Den knackar avsevärt mer av just dessa orsaker.
Dessutom får den svårt att förbränna allt bränsle som då tvättar bort oljefilmen från cylinderväggarna vilket leder till ökat slitage. I värsta fall kan bränslet späda ut oljan som ytterligare ökar slitaget.
Det är således inte bra att ständigt köra med för ksll motor.
//W
 
F

F.d. 11654

Guest
Sv: Motortemp för låg?

Hej!
Var inne på en Fiatverkstad idag och de påstår att det är normalt.
Tempen ska ligga på 70-75 grader enligt dem, de påstod också att
om motorn blev över 82 grader va det risk att blåsa topp-packningen.
Ställer mig lite undrande till dessa påståenden varför skulle topp-packningen
gå, e dieselmotorer känsligare än bensin trodde att så varm som möjligt
va optimalt.
Men men får väl lugna mig så länge, får se när det blir varmare ute om det
blir någon skillnad.

Mvh Olle.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.192
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Motortemp för låg?

Hej, jag kommer lika mycket med en fråga som ett påstående.
Idag satt jag och bläddrade i en rep.handbok till Fiat 2,5L -95 och nyare, i den boken så visas det och står skrivet att det sitter två st termostater i motorn. Den ena som sitter i termostathuset på bak/höger/växellådssidan av motorn kallas för termostat två och sedan står det att det sitter en termostat som kallas termostat ett i vattenpumpen vid den grova utgången som sedan går vidare till höger sida av motorn och sedan till kylarens nedre anslutning. Bilderna på termostathus och anslutningar stämde inte riktigt med motorn som jag samtidigt tittade på men utan tvekan så fanns det två termostater beskrivna i rep.boken ????

Någon som vet eller sett ?

Fundersam JANKRO.
 
Toppen