• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motorstörningslampan tänds röd

Peter Fröding

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
28909
Medlemskap
2024
Hej har en euramobil 702 eb 2005 har gått 10000 mil. Nu tänds motorstörningslampan och blir helröd direkt. Stannar man och slår av motorn ett tag och startar igen är den släckt ca 15-20 minuter för att åter tändas.
Det är en fiat motor på 145 hästar.
Skall in på verkstad den 2 augusti. Vid diagnostest visar det inga felkoder.någon som har tips och trix.
 

Mulle mek

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
31677
Medlemskap
2024
När motorlampan lyser rött är inte trix och tips att rekommendera. Då måste man veta vad det är och inte chansa. Det kan bli ohemult dyrt om det är något alvarligt, och man fortsätter att köra.
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Om du använder en felkodsläsare som klarar rätt protokoll eller förenklat en som är avsedd för Fiat så kan jag lova att där fins en felkod lagrad.
en fiat motor med 145hk från 2005 är jag inte på rak arm bekant med men dem flesta från den tiden har EDC15C* om vi nu pratar 244 chassi

jag vill minnas att jag råkat ut för röd motorlampa när laddtrycket sprungit iväg under hård belastning men då slocknar den när man släpper av. felkod finns dock lagrad men inte som EOBD P kod utan det är en tilverkarspecifik kod.
 

Peter Fröding

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
28909
Medlemskap
2024
När motorlampan lyser rött är inte trix och tips att rekommendera. Då måste man veta vad det är och inte chansa. Det kan bli ohemult dyrt om det är något alvarligt, och man fortsätter att köra.
Det visades vara elkablarna till spridarna som blivit spröda och gick nästan av när man rörde dom. Och en sensor som strulade men nu går den som en klocka igen.
Mvh
Peter
 
Toppen