• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

motorproblem

F

F.d. 14639

Guest
Chassiefabrikat: Peugeot
Chassiemodell: kontiki
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,5
Årsmodell Chassie: 1997
Husbilsfabrikat: Swift
Husbilsmodell: kontiki
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1997
Ämnesområde: Motor
hej har fått problem med att den börjar rycka och tappa kraft efter ca körda 5-6 mil men slår jag i tvåtaksolja i tanken så går den bättre tipps om vad det kan vara mvh torbjörn

stonewood

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
11789
Medlemskap
2025
Det kanske är en mopedmotor i den:twitcy:?..
Nej ursäkta det dåliga skämtet, Du skriver inte hur många mil den rullat,
men det låter som en sliten motor.
Börja med ett kompressionsprov kanske och hoppas på att det inte är alltför illa!
Lycka till och Glad Midsommar trots allt!

F

F.d. 14639

Guest
stonewood skrev:
Det kanske är en mopedmotor i den:twitcy:?..
Nej ursäkta det dåliga skämtet, Du skriver inte hur många mil den rullat,
men det låter som en sliten motor.
Börja med ett kompressionsprov kanske och hoppas på att det inte är alltför illa!
Lycka till och Glad Midsommar trots allt!
11000 mil

F

F.d. 24443

Guest
Du tankar möjligtvis inte på preem? Om så sluta med det.
Om så inte är fallet, så har du möjligtvis en strulig diesel pump. Dagens diesel är inte särskilt smörjande, så många gånger behövs lite olja eller annat tillsats medel. Jag saluför power-up:s sortiment med bland annat diesel tillsatser. Har detta på prov hos några husbilskunder nu.
Det du beskriver låter inte som dåliga kolvringar eller otätaventiler etc.. Så kompressionen är det antagligen inget fel på. Dock så vore det kanske mer intressant att mäta trycket över spridarna under en lite längre kör sträcka.

F

F.d. 14639

Guest
KLTjonkoping skrev:
Du tankar möjligtvis inte på preem? Om så sluta med det.
Om så inte är fallet, så har du möjligtvis en strulig diesel pump. Dagens diesel är inte särskilt smörjande, så många gånger behövs lite olja eller annat tillsats medel. Jag saluför power-up:s sortiment med bland annat diesel tillsatser. Har detta på prov hos några husbilskunder nu.
Det du beskriver låter inte som dåliga kolvringar eller otätaventiler etc.. Så kompressionen är det antagligen inget fel på. Dock så vore det kanske mer intressant att mäta trycket över spridarna under en lite längre kör sträcka.
tack för svaret tankar på ok finns det något medel som rensar och smörjer spridare och pump

F

F.d. 24443

Guest
mailis o torbjörn skrev:
tack för svaret tankar på ok finns det något medel som rensar och smörjer spridare och pump
Det finns en uppsjö produkter för detta, vissa bra och vissa mindre bra. Jag testar just nu power-ups produkter för detta ändamål. Får återkomma när jag testat lite mer.. kanske redan iveckan.

F

F.d. 50077

Guest
Johansson Björn skrev:
Det finns en uppsjö produkter för detta, vissa bra och vissa mindre bra. Jag testar just nu power-ups produkter för detta ändamål. Får återkomma när jag testat lite mer.. kanske redan iveckan.
Hej jag har lärt mig att man kan slå i LITE bensin i diseln IBLAND så smöjer och rengör det lite

Toppen