• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motorproblem Fiat ducato 120 hk Kyros II 2008

U

ulfnson

Guest
Någon som kan hjälpa oss? Efter en helt problemfri resa till nordnorge ställde vi bilen i garage för vintern. När våren kom skulle vi starta den. Startmotorn snurrade på helt ok, men ingen start. På verkstad i veckor och slutligen med en faktura på 11000 så kunde vi köra hem bilen. Ställde undan den och när vi skulle ta den efter ca en vecka så snurrar startmotorn på, men ingen start. Kollat alla säkringar, men inga trasiga. Hopplöst!
Bränslet är kollat och är helt ok, (diesel). Testat med olika nycklar. Tändlåsplatta och startmotor bytt på fiatverkstad, (efter omfattande tester på verkstaden så brände man startmotorn). Vi fattar ingenting! Väldig gärna råd, hjälp!! Snart fryser hela denna sommar inne och vi får titta på vår fina plåtis istf att resa runt med den och njuta av friheten.

Ulf & Monica i Bollnäs

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Fiat ducato 120 hk Kyros II 2008

Kolla så att inte spjället i insuget har fastnad är tydligen vanligt på dom och byts ut till uppdaterat version .

Stonevalley

HBK Medlem
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2025

Skall du inte kolla med Fiat verkstaden först någon garanti på jobbet måste det väll vara för 11000kr och samma fel.

U

ulfnson

Guest

Styrs det spjället elektroniskt?

U

ulfnson

Guest

Har inga felkoder som indikerar att insuget hängt sig!

F

F.d. 27368

Guest

Ja den styrs elektriskt . Blir tydligen inte felkoder när den fastnar i stängd läge .

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Byt rubrik till till ex motorproblem och din modell. Så är det lättare att få svar (hoppas jag)
Lycka till

U

ulfnson

Guest
Sv: Motorproblem Fiat ducato 120 hk Kyros II 2008

Sitterspjället på insugningröret?

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

Enligt min svåger som har en -07 så fanns det problem med luftspjäll på vissa årsmodeller, han hörde det från en Fiat-mek, dessa modeller fick en så kallad recall, tyvärr så brukar det bli lite si å så med recalls i detta landet.

Så kolla med din Fiatverkstad om din motor tillhör dessa och om det gjorts nåt byte av spjället.

Om det varit i USA så hade du vetat om det direkt eftersom tillverkarna måste se till att fixa ev. recalls annars blir det stora böter för dom !

F

F.d. 27368

Guest

Tydligen tar man bort slangen i insuget så ser man om spjället är stängd .

Stonevalley

HBK Medlem
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2025

Kolla på detta forum.
Ducato - The FIAT Forum
:)
Nu vet jag inte vad för OBD läsare du har men om det är via en laptop och
Med Fiat prg Multieuscan kan du köra gasspjället via program plus en del annat.
:)

Toppen